Autonkorjauksista kysymys
Mites teillä, joilla on vanhahko auto tai autot käytössä: miten toimitte kun auto hajoaa? Korjataanko tai korjautetaanko vika heti? Meillä mies väittää, että monissa perheissä hintaluokkien 5000-10000 e autot ovat vähintään kerran vuodessa monta viikkoa telakalla. Ja että korjaukset helposti maksavat 1500-2000 e per kerta. (Kyselyni tausta: mies haluaa itse korjata, mutta on hidas ja monesti autoremontti venyy ja venyy - kertokaapas siis totuus suomalaisten autoremonteista; miten ne sujuvat ja miten hoidetasn?)
Kommentit (9)
Riippuu autosta ja viasta. Itselläni on aikaisempaa saapumiserää oleva Volvo ja korjaan paljon itse mutta teetän myös pikkuveljelläni korjauksia. Eipä tuossa ihmeempiä tai kalliita remontteja ole ollutkaan. Yleensä selvitty kymmenillä euroilla. Ei olisi varaa ostaa edes jarrupaloja johonkin kalliimpaan... Oma autoni ostohinta oli halvempi kuin tässä ajassa olisi mennyt pelkästään normihuoltoihin uudemmassa autossa ja aina on vienyt nöyrästi paikasta toiseen.
Kyllä se minusta lienee nyrkkisääntö, että mitä paremmassa kunnossa oleva ja mitä vähemmän elektroniikkaa sisältävä vanhempi auto, niin sen varmatoimisempi kulkupeli. Jonkun 80-00 -lukujen Toyotan, Volkkarin, Mersun, tai muun asiallisen automerkin huolto on oikeasti nykyään todella halpaa.
Jaa? Ei meidän autoa ole joka vuosi korjattu. Ja silloin kun on korjattu, niin kyllä se yhdessä päivässä on saatu kuntoon. Kallein korjaus oli katalysaattorin vaihto. Autosta oli katalysaattori sulanut ja uusi olisi maksanut mansikoita. Löysin onneksi Saksasta käytetyn katalysaattorin jostain romuttamolta, sain merkkikatin ja postikulut oli yllättävän alhaiset.
Silloin kun tuo kottero ostettiin, se maksoi karvan alle 10000€. Viisi vuotta on sillä ajeltu ja saman ikäisiä näkee myynnissä 5000 eurolla. Mitään sellaista vikaa ei autoon ole tulllut, mikä estäisi ajamisen. Tuo sulanut katalysaattorikin teki vain sen, ettei kierrokset nousseet korkealle. Katsastuksesta meni silti läpi ja saatiin vähän lisäaikaa miettiä, miten se korjataan. Yhden kerran jäi katsastuksesta kiinni, kun jompi kumpi jarruista vähän laahasi vai miksi sitä sanotaan. Muuten on mennyt aina heittämällä läpi ja tänä vuonna katsastusmies kehui, että on hyvä auto. Ja ihan on Skoda, mutta kelpaa meille.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2015 klo 21:50"]
Mites teillä, joilla on vanhahko auto tai autot käytössä: miten toimitte kun auto hajoaa? Korjataanko tai korjautetaanko vika heti? Meillä mies väittää, että monissa perheissä hintaluokkien 5000-10000 e autot ovat vähintään kerran vuodessa monta viikkoa telakalla. Ja että korjaukset helposti maksavat 1500-2000 e per kerta. (Kyselyni tausta: mies haluaa itse korjata, mutta on hidas ja monesti autoremontti venyy ja venyy - kertokaapas siis totuus suomalaisten autoremonteista; miten ne sujuvat ja miten hoidetasn?)
[/quote]
No vähintään kerran vuodessa ainakin huoltoon pitäisi viedä, ja toki tuon ikäluokan pirsseissä alkaa tulla muutakin korjattavaa/laitettavaa/vaihdettavaa vastaan, esim. iskarit, laakerit ja muut alustan osat. Ei niiden vaihdossa kuitenkaan viikkotolkulla mene liikkeessä, vaan parista tunnista päivään. Ja harvemmin tarvii enempää kahta tai kolmea kertaa vuodessa käyttää pajalla jos ei ole ihan maanantaimalli tai sitten muuten vaan osu kaikki viat sattumalta lyhyen ajan sisään.
Tee-se-itse-miehellä pitää ehdottomasti aina olla vara-auto(ja) juuri tuon takia, että ne korjaukset venyy ja venyy, ja joskus joutuu osiakin tilailemaan jostain vinkuintiasta ja toimitusajat voivat olla pitkiä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2015 klo 00:57"]Kyllä se minusta lienee nyrkkisääntö, että mitä paremmassa kunnossa oleva ja mitä vähemmän elektroniikkaa sisältävä vanhempi auto, niin sen varmatoimisempi kulkupeli. Jonkun 80-00 -lukujen Toyotan, Volkkarin, Mersun, tai muun asiallisen automerkin huolto on oikeasti nykyään todella halpaa.
[/quote]
Aina ollut minullakin tää sama sääntö.
Autoparkani kyllä joutuu kestämään pahoja olosuhteita, enkä taida olla kovin helläkätinenkään, vaikka nainen olen :-) -- autoparka
Meillä on 14 vuotta vanha auto, joka ostettiin seitsemän vuotta sitten (maksoi reilu 5000e). On tasan kaksi kertaa käytetty korjaamolla. Ekalla kerralla vaihdettiin jarrupalat, siihen meni vajaa tunti ja tokalla kerralla korjattiin hirvikolarista aiheutuneita vahinkoja. Siihen meni viikon verran (suoristettiin peltejä, vaihdettiin tuulilasi yms.).
Eli hyvin tuo meidän kottero on pelittänyt tähän asti =)
Meillä on 15 vuotta vanha auto, ollu lähes jokapäiväisessä ajossa reippaan 5 vuotta.
Mitäs tolle on tehty tuona aikana.
Vaihdettuja osia:
- MAF-anturi x2 (itse pysty vaihtamaan, vei noin 5 min/vaihto)
- Tulpat toiseen lohkoon, sekä yhden puola (kaverilla meni sen 5 min ku teki ton)
- Jarrusatulat taakse (toinen korjaamolla hinta 300e ml. osa, toinen taas kaverin vaihtamana osan vein ite ja heitin pikkusen hiluja vaivanpalkkaa 15 min)
Sit tietysti öljyt, jarrunesteet vaihettu vuosittain. Laatikkoöljyä vaihettu pari litraa myös.
Ei siis todellakaan ole korjausten takia seissy viikkoa (paitsi kun odotti hirttäneen satulan vaihtoon, sillon ei ajettu metriäkään) eikä todellakaan ole menny 1500-2000e korjauksiin tms projekteihin.
Tosin, meil vaikuttaa se, et löytyy kaveri joka osaa korjailla autoja ja se tekee jos tulee akuutti hätä autojen kanssa.
Öljyt olen ite sen pajalla käyny vaihtaa, koska osaan sen tehdä. Siinä sivussa sit kaverin kans muutenki aina tuusaillaa ton kipon kimpussa. Vaan korjauksia ei hirveemmin oo tarvinnu tehä. :)
En ole koskaan ajanut niin vanhoila autoila, että niissä olisi jotain kerran vuodessa rikki.
Minulla on käytössä n. 10 vuotta vanha Mersu, jossa mittarissa puolisen miljoonaa. Yhdellä luottokorjaajalla hoidatan kaikki remontit, ellei ole jotain yksinkertaista (jonkun johdon korjaus, lampunvaihto tms.), jonka pystyy itse tekemään. Vikoja korjataan sitä mukaa, jos auto pitää erikoista ääntä, joku varoitusvalo syttyy tai muuten tuntuu siltä, ettei kaikki ole ok. Kerran vuodessa vien katsastukseen ja aina on varaus korjaamolle sen jälkeen, jossa vaihdetaan öljyt ja korjataan viat, jos katsastuksessa on tullut jotain ilmi. Paha sanoa, että paljonko menee korjauksiin / huoltoihin, mutta puhuttaneen muutamasta satasesta per vuosi. Tielle en ole jäänyt kertaakaan.