Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Alakoulun opettajat, olisi kysyttävää Helmi-merkinnöistä

Vierailija
29.09.2015 |

Meillä vanhin lapsi aloitti yläkoulun ja tulin juuri vanhempainvartista. Lapsella on nyt syyskuun aikana 10 positiivista merkintää, kaksi läksynunohdusta ja kaksi myöhästymistä. Luokanvalvojalta on tullut kaksi tiedotetta (elokuussa ja syyskuussa) ja kahdelta muulta opettajalta on tullut viestiä. Nyt kasvokkain luokanvalvoja vielä antoi kattavaa palautetta siitä, miten lapsen opiskelut sujuvat. Oli huomattu mm. että lapsi oppii parhaiten kuuntelemalla ja kysyttiin myös, onko alakoulussa tehty lukitestiä, kun historian kokeen koevastaukset olivat olleet täynnä kirjoitusvirheitä ja ajatuskatkoksia. Erityisopettaja voi testata ensi viikolla, jos annan luvan.

Koko alakoulun aikana lapsi sai ehkä kerran lukuvuodessa unohdusmerkinnän, vaikka tiedän, että unohteli läksyjä useammin, kun on aika huolimaton. Samoin kerran lukuvuodessa tuli jokin positiviinen merkintä ja yhden kerran koko alakoulun aikana tuli negatiivinen merkintä. Tiedotteita tuli toki ehkä neljä kertaa vuodessa enkä niitä oikein kaipailekaan enempää, kun ovat kaikille samat. Enemmän tosiaan olisi kiinnostanut tietää lapsen koulumenestyksestä ja on jotenkin outoa, että yhdessä kuukaudessa lapsi on enemmän näkyvä kuin kuutena vuotena aiemmin. Alakoulussa luokassa oli 24 oppilasta ja yläkoulussa 22. Merkintöjä on tullut viideltä eri opettajalta nyt yläkoulun aikana ja veikkaan, että tuskin ovat vain minun lapselleni niitä tehneet. Luokanvalvoja sanoikin, että laittaa joka tunnin jälkeen merkinnän niille, jotka ovat olleet erityisen aktiivisia tai sitten vastaavasti häirinneet ja kerran kuussa miettii jokaisen oppilaan kohdalta, miten on sujunut yleisesti ja laittaa sen mukaan merkinnän, jos mitään merkintää ei ole vielä tullut hänen oppitunneiltaan.

Minulla on kaksi lasta alakoulussa edelleen, nelosluokkalainen ja ekaluokkalainen. Ekaluokkalainen ei ole saanut mitään merkintöjä vielä, nelosluokkalainen on saanut yhden läksymerkinnän. Viime vuonna tuli kolme läksymerkintää koko vuonna ja sitä edellisenä taisi tulla jokin tsemppausmerkintä.

Miksi on niin vaikeaa antaa palautetta alakoulun oppilaista, vaikka sama opettaja viettää näiden kanssa koko ajan aikaa ja tuntee nämä erittäin hyvin? Eikö edes kerran kuussa (tai mielestäni jopa kerran viikossa) tule mieleen jokin asia lähes jokaisesta oppilaasta, josta voisi laittaa kehua? Tai vastaavasti toruja, jos on ne ansainnut?

Ei varmaan koske kaikkia alakoulun opettajia mutta omieni koulussa tuntuu olevan vallalla tällainen hiljaisuus. Vanhempainvartissakin puhutaan vaan kaverisuhteista, todistuksessa vasta sitten huomataan, ettei koulumenestys ehkä vastaakaan koenumeroita. Olisi kiva saada edes pientä suuntaa siitä, mitä se lapsi touhuaa siellä koulussa eikä vasta sitten lukukauden päättyessä todistuksesta huomata, että huolellisuus ja käytös ovat tyydyttävää tasoa.  

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni jatkuvat merkkaukset ovat naurettavia ja ahdistavia. Oppimisvaikeuksien huomaaminen on hyvä juttu, mutta en todellakaan ymmärrä mitään "Tsemppaa vielä!" -merkintöjä Helmessä. En todellakaan haluaisi ottaa vastaa jokapäiväisiä viestittelyjä joka ikisestä risauksesta koulussa, vaan minulle riittäisi vähän vähempikin. Vilkas lapseni saa joka päivä 1-3 merkintää. Suurin osa merkinnöistä on positiivisia. Ennen koulu olo lapsen oma juttu, eikä vanhemman tarvinnut huolehtia 24/7 mitä lapsi tekee. Kontrollifriikeille vanhemmille jatkuva viestittely on varmasti mieleen, mutta itselleni riittäisi vähempikin. 

Vierailija
2/3 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helmi tai Wilma, sama meininki molemmissa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
29.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.09.2015 klo 19:59"]

Minun mielestäni jatkuvat merkkaukset ovat naurettavia ja ahdistavia. Oppimisvaikeuksien huomaaminen on hyvä juttu, mutta en todellakaan ymmärrä mitään "Tsemppaa vielä!" -merkintöjä Helmessä. En todellakaan haluaisi ottaa vastaa jokapäiväisiä viestittelyjä joka ikisestä risauksesta koulussa, vaan minulle riittäisi vähän vähempikin. Vilkas lapseni saa joka päivä 1-3 merkintää. Suurin osa merkinnöistä on positiivisia. Ennen koulu olo lapsen oma juttu, eikä vanhemman tarvinnut huolehtia 24/7 mitä lapsi tekee. Kontrollifriikeille vanhemmille jatkuva viestittely on varmasti mieleen, mutta itselleni riittäisi vähempikin. 

[/quote]

En hae tässä mitään äärimmäisyyttä. Ei tarvitse olla joka tunnilta eikä joka päivältä eikä joka viikolta merkintää, mutta kyllä mielestäni kerran kuussa voi jotain palautetta yhden hymynaaman tai surunaaman antaa siitä, miten siellä koulussa sujuu. Se kertoo jo vanhemmille paljon ja nämä voivat sitten tarvittaessa keskustella lapsen kanssa, miksi se tunnilla  hiljaa oleminen ei suju. Pidän yläkoulussa siitä, että eri oppiaineissa lapsen vahvuudet näkyvät ja sitä positiivista palautetta tulee helpommin. Edelleen me suomalaiset olemme hyvin nihkeitä antamaan palautetta ja ottamaan sitä myös vastaan. Kyllä minä koen, että auttaa myös sitä lasta itseään, kun hän saa toiminnastaan palautetta. Ei sen tarvitse olla väkisin väännettyä tietenkään, mutta on se vähän surullista, jos lapsi käy läpi alakoulun ja saa kuuden vuoden työstä kerran vuodessa palautetta yhdeltä oppitunnilta. Että ihan kerran jaksoi tsempata äidinkielen tunnilla.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi