Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jarno Paalasmaa: "Koulu kiinnostaa, kun siellä saa tehdä"

Vierailija
20.10.2014 |

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
20.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksessa on paljon totta. Tuntuu kuitenkin huolestuttavalta, miten Paalasmaa pitää lukemista pahana asiana. Totta on, että lukeminen ei ole usein mielekkäin tapa oppia esim. biologiaa tai fysiikkaa, mutta lukemistakin on opeteltava, eikä sitä opi kuin lukemalla paljon erilaisia tekstejä. Monilukutaito (johon toki kuuluu myös kuvien ym. lukeminen sekä erilaisten tekstien tuottaminen) on uuden opetussuunnitelman keskiössä - eikä mielestäni syyttä.

Vierailija
2/3 |
23.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että joku on tarttunut tähän teemaan. Tulevaisuuden työtä tutkineena näen, että koulu nykyisellään ei vastaa juuri lainkaan tulevaisuuden työn haasteisiin. Ehkä pahinta on, että koulu kykenee erinomaisesti opettamaan lukemista ja laskemista, jolloin aina voidaan vedota Pisa-tuloksiin ja sen varjolla jättää koulun kehittäminen tekemättä. Tapa, jolla lukeminen ja laskeminen opetetaan syö intoa, uteliaisuutta, luovuutta, yhdessä tekemisen ja saavuttamisen riemua, omakohtaista liittymistä aiheisiin jne. Näin hienot Pisa-tulokset tulevat maksamaan Suomelle paljon, kun työpaikkoja luovien yritysten synnyttäminen edellyttäisi juuri näitä pois kitkettyjä ominaisuuksia.

 

Erityisen huolissani olen koulusta poikien kannalta: usein koulu on erityisen epäsopiva heille ja tällä voi olla edellisen lisäksi vielä ihan erillinen henkilökohtainen negatiivinen vaikutus. Missä ovat miesasiamiehet? Tai miksi he puhuvat vain huoltajuuskysymyksistä - miksei nähdä tätä ongelmaa, joka koskettaa suurinta osaa miehistä, ja vielä herkässä lapsuusiässä?

 

Edelliseen kommenttiin liittyen, en näe, että Paalasmaa pitää lukemista pahana, vaan varmasti lapset hänen menetelmässään todennäköisesti käyttävät kirjoja ja nettiä (esim. kokemusten ohella) tietolähteenä projekteissaan. Tällöin lapsella on mielekäs tavoite, miksi lukea, eli lapsien ei tarvitse lukea "H-A-U-K-I  O-N  K-A-L-A" ihan vain pelkkänä lukemaan oppimisen puuduttavana drillinä, silmät lasittuneina, ilme apeana..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukeminenkin on tekemistä,samoin kuunteleminen. Steiner-koulun porukka muuten ehkä valikoitunutta eivätkä ryhmäkoot ylisuuria. Normiyläasteelta eo tuosta vain lähdetä retkille.

Steiner-lukiot muuten ovat yleensä aina varsin häntäpäässä yo-kirjoitusten tuloksissa,toisin kuin voisi kuvitella.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän