Miksi tuntiaktiivisuus vaikuttaa kurssin arvosanaan?
Opiskelen ammattikorkeakoulussa. Kuulemma joidenkin kurssien arvosana muodostuu 80% tentistä ja 20% aktiivisuudesta tunneilla. Pitää olla innostunut aiheesta, niin se näkyy myös numerossa! Huoh... ymmärrän toki, että jos tentti on kiikunkaakun kahden arvosanan rajoilla, niin tuntiaktiivisuus voi siinä tapauksessa nostaa arvosanan siihen parempaan. Mutta miksi sitä vaaditaan edelleen, aikuisilta ihmisiltä? :D meitä on erilaisia opiskelijoita, osa tykkää keskustella tunneilla ja osa oppii kuuntelemalla, näkemällä tai tekemällä. Itse olen ujo ja hiljainen, mutta olen silti kiinnostunut opiskeltavista aiheista. Tavoitteena on saada aina kiitettävä ja teenkin todella töitä sen eteen. En vain halua keskustella tunnilla enkä nuolla opettajan persettä harjoitustöissä.... siksikö en voi saada kiitettävää?
Kommentit (53)
Ei tuntiaktiivisuus ole pelkkää puhetta ja viittaamista. Voit olla aktiivinen myös muutoin, ihan vain kuuntelemalla kiinnostuneesti. :)
Huh... onneksi meidän amk:ssa ei tuota vaadita, vaan tentti määrää sen arvosanan. Minäkin olen ujo ja harvoin edes tuntitilanteessa tulee mieleen mitään järkeviä kysymyksiä tai kommentteja, koska keskityn kuuntelemiseen ja joskus kirjoittamiseen.
Kuten itse sanoit. Oppijoita on monenlaisia.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:24"]
Ei tuntiaktiivisuus ole pelkkää puhetta ja viittaamista. Voit olla aktiivinen myös muutoin, ihan vain kuuntelemalla kiinnostuneesti. :)
[/quote]
Miten sen kiinnostuneisuuden tulee näkyä? Katsekontakti ja muistiinpanojen tekeminen kun ei riitä. Pitäisikö höristellä korviaan ja väännellä naamaansa hämmästyneisiin ilmeisiin suu ympyränä?
Miten te ajattelitte pärjätä työelämässä, joiden mielestä tuntiaktiivisuus ei onnistu?
Ihan mielenkiinnosta, millaisiin töihin ajattelitte hakeutua?
Kolmonen on oikeassa. Aktiivinen kuunteleminen on todella tärkeä ja hyödyllinen taito. Siten voit näyttää opettajallekin, että olet aiheesta kiinnostunut. Plussana (vaikkei aluksi siltä tunnu) ope usein ottaa kontaktia ja osoittaa kysymyksiä aktiivisesti kuunteleville ja kiinnostuneille oppilaille. Silloin tulee pakostikin harjoiteltua itse äänessä olemista, ja se helpottuu kyllä sitä kautta vähitellen. :) T. Toinen ujo & hiljainen
Minusta tuntiaktiivisuuden edellyttäminen on ihan oikein. Oåpimisen pitäisi olla muutakin kuin luentoja ja tenttejä. Kun opettelee sitä keskustelua koulussa on valmiimpi keskustelemaan myös töissä ja ihan työasioista.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:29"]Miten te ajattelitte pärjätä työelämässä, joiden mielestä tuntiaktiivisuus ei onnistu?
Ihan mielenkiinnosta, millaisiin töihin ajattelitte hakeutua?
[/quote]
Mitä merkitystä sillä on työelämässä, vaikka en joskus olisikaan puhua pulputtanut tunnilla?
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:24"]
Ei upeillakaan tiedoilla ja taidoilla oikein mitään tee, jos niitä ei osaa suullisesti jakaa ja haastaa tietämystään muiden kanssa keskustellen.
[/quote]
Kyse ei ollutkaan osaamisesta vaan haluamisesta (sen puutteesta luonteen vuoksi).
Ainakin meillä tuntiaktiivisuus merkitsi lähinnä sitä, että oli paikalla opetuksessa. Sen lisäksi teki esim. ryhmätöissä jotain eikä ollut vapaamatkustaja.
Tuo on niin vanhanaikaista. Kaikki eivät ole extrovertteja, se pitäisi ottaa huomioon.
Meillä yliopistossa monella kurssilla on sanottu, että aktiivisuus vaikuttaa huomattavasti arvosanaan. Eipä se kyllä ole mielestäni vaikuttanut yhtään omalla kohdallani :D Olen ujo ja lähes joka kurssilla vaan hiljaa nurkassa, ja saan kurssista ihan saman numeron kuin minkä saan lopputentistä tai esseestä. Koskaan ei ole laskenut sen takia, että olen ollut hiljainen tai muutamia kertoja poissa tunniltakin tms. Mutta en tiedä, miten amk:ssa sitten menee. Luulisin, että sielläkään ei kannata ottaa liikaa stressiä tuosta "aktiivisuuspelottelusta".
Ei nyt mitenkään ilveillä tarvitse, mutta nyökytellä, hymyillä, näyttää pohtivalta/ epäileväiseltä / hyväksyvältä ym. oikeissa kohdissa. Tätä saattaa joutua harjoittelemaan, monet suomalaiset kuuntelevat niin kivikasvoisina, että puhujaa käy sääliksi kun ei saa mitään vastakaikua tai palautetta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:33"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:24"]
Ei upeillakaan tiedoilla ja taidoilla oikein mitään tee, jos niitä ei osaa suullisesti jakaa ja haastaa tietämystään muiden kanssa keskustellen.
[/quote]
Kyse ei ollutkaan osaamisesta vaan haluamisesta (sen puutteesta luonteen vuoksi).
[/quote]
Eli aikuisella ihmisellä on joku kumma asennevamma "minähän en suutani avaa ja pyllyjä nuole kun ei voi pakottaa"? Ei minunkaan luonteeni sovellu siihen, että istutaan hiljaa paikallaan ja kuunnellaan, kun en mitään kuuntelemalla opi, mutta niin vain olen kehittänyt sitä luonnetta ja opetellut olemaan.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:29"]Miten te ajattelitte pärjätä työelämässä, joiden mielestä tuntiaktiivisuus ei onnistu?
Ihan mielenkiinnosta, millaisiin töihin ajattelitte hakeutua?
[/quote]
Mitä merkitystä sillä on työelämässä, vaikka en joskus olisikaan puhua pulputtanut tunnilla?
[/quote]
Vastaisitko kysymykseen.
Opiskeluaikana luodaan ammatillisia suhteita ja valmentaudutaan työelämään. Kivempi lähteä jakamaan sitä korkeakoulutetun asiantuntemustaan töissä kun on vähän pohjaa, eikä vaan kylmiltään.
Tarkoitus on karsia hissukat joukosta. T. Amk-ope
Mun mielestäni ihan naurettavaa, että pitää oikein näyttää kuuntelevansa. Ei kai sinne kouluun mennä mitään showta vetämään vaan opiskelemaan. Joku voi tarvita sen energian muuhunkin kuin siihen, että väsyneenä joka aamu 8 nyökkäilee eturivissä ja ilmeilee. Tuo vastavuoroisuuden opettelukin kuulostaa jo siltä niin kuin siellä opetettaisiin täysiä idiootteja, joilla ei ole normaaleja sosiaalisia lahjoja ihmisten väliseen vuorovaikutukseen. Kun kerran pitäisi täyden työviikon verran neljän vuoden ajan harjoitella, miten kuunnellaan kiinnostuneen oloisesti.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:42"]
Tarkoitus on karsia hissukat joukosta. T. Amk-ope
[/quote]
Minusta tuntuu, että amk:sta oikeasti yritetään karsia tietynlaisia ihmisiä ulos. Esim. niitä, joilla ei jo valmiiksi ole alansa työkokemusta.
[quote author="Vierailija" time="20.09.2015 klo 17:36"]
Ei nyt mitenkään ilveillä tarvitse, mutta nyökytellä, hymyillä, näyttää pohtivalta/ epäileväiseltä / hyväksyvältä ym. oikeissa kohdissa. Tätä saattaa joutua harjoittelemaan, monet suomalaiset kuuntelevat niin kivikasvoisina, että puhujaa käy sääliksi kun ei saa mitään vastakaikua tai palautetta.
[/quote]
"Ei nyt sentään ilveillä tarvitse, mutta pitäähän nyt ilveillä oikeissa kohdissa."
Olenko oikeasti ainoa, joka tuntee olonsa naurettavaksi ja nöyryytetyksi istuessaan pulpetissa nyökyttelemässä opettajalle, joka luennoi parillekymmenelle muulle ihmiselle, joista yksikään ei tuota nyökyttelyä harrasta?
Ei upeillakaan tiedoilla ja taidoilla oikein mitään tee, jos niitä ei osaa suullisesti jakaa ja haastaa tietämystään muiden kanssa keskustellen.