Te, joilla on diesel-auto,
montako km tulee päivässä yhteensä? Paljonko teillä on vero vuodessa?
Kommentit (12)
Yleisesti ottaen yli 20000 km vuodessa ajavan kannattaa hankkia diesel, tietty riippuu automallista. Dieselvero tai nykyään käyttövoimavero perustuu auton painoon: pienestä autosta maksetaan vähemmän ja isommasta enemmän. Omassa lähes 2000 kg painavassa autossa verot on n. 600 e/vuosi (sisältää myös perusveron, joka maksetaan kaikista autoista).
Päivittäinen ajo vaihtelee valtavasti. Vuositasolla 40000-60000 km/vuosi.
En tiedä veroa, kun ei makseta sitä itse.
Mulla lisäksi bensa-auto, johon tulee vain 10000-15000 km/vuosi
kilometrejä tulee n.30000-40000 km/vuoteen. Vero on vissiin jotain 600€/vuosi.
Jos kuvitellaan että polttoainetta menee 8 litraa satasella ja vero on 600 euroa, ei dieselistä kannata edes haaveilla alle 30 000 kilometrin ajolla. Silloin pääsee polttoainekustannuksissa kutakuinkin samoihin.
Kun huomioidaan kuitenkin diesel-auton kalliimpi hinta, tarvitaan enemmän kilometrejä.
Jos siis kilometrit on esimerkin mukaisilla faktoilla noin 30 tkm, kannattaa valita se bensavehje.
Jos kuvitellaan että polttoainetta menee 8 litraa satasella ja vero on 600 euroa, ei dieselistä kannata edes haaveilla alle 30 000 kilometrin ajolla. Silloin pääsee polttoainekustannuksissa kutakuinkin samoihin.
Kun huomioidaan kuitenkin diesel-auton kalliimpi hinta, tarvitaan enemmän kilometrejä.
Jos siis kilometrit on esimerkin mukaisilla faktoilla noin 30 tkm, kannattaa valita se bensavehje.
Oletko asiantuntevana ottanut huomioon auton hankitahintaa?
Tänä päivänä hinta muodostuu auton hinnasta ja autoverosta jota määritellään auton päästöjen mukaan, eli montako grammaa CO2 per kilometri. Diesel auto ei välttämättä enään ole kalliimpi kuin vastaavan mallinen bensiiniauto.
Kannattaiskohan ottaa vähän enemmän selvää ennenkuin esiintyy asiantuntijana???
vähintään 100 km (arkena siis), monena päivänä paljon enemmänkin. Verosta ei mitään hajua.
Jos kuvitellaan että polttoainetta menee 8 litraa satasella ja vero on 600 euroa, ei dieselistä kannata edes haaveilla alle 30 000 kilometrin ajolla. Silloin pääsee polttoainekustannuksissa kutakuinkin samoihin.
Kun huomioidaan kuitenkin diesel-auton kalliimpi hinta, tarvitaan enemmän kilometrejä.
Jos siis kilometrit on esimerkin mukaisilla faktoilla noin 30 tkm, kannattaa valita se bensavehje.
Oletko asiantuntevana ottanut huomioon auton hankitahintaa?
"Kun huomioidaan kuitenkin diesel-auton kalliimpi hinta"
8 litraa satasella (bensaa), niin diesel kulkee saman matkan n. 6 litralla. 30 kympin ajolla harkitsisin jo vakavasti dieseliä.
Jos kuvitellaan että polttoainetta menee 8 litraa satasella ja vero on 600 euroa, ei dieselistä kannata edes haaveilla alle 30 000 kilometrin ajolla. Silloin pääsee polttoainekustannuksissa kutakuinkin samoihin.
Kun huomioidaan kuitenkin diesel-auton kalliimpi hinta, tarvitaan enemmän kilometrejä.
Jos siis kilometrit on esimerkin mukaisilla faktoilla noin 30 tkm, kannattaa valita se bensavehje.
Oletko asiantuntevana ottanut huomioon auton hankitahintaa?
"Kun huomioidaan kuitenkin diesel-auton kalliimpi hinta"
Ottakaa nyt edes selvää bensiini ja dieselautojen hinnasta ennekuin leikitte asiantuntijoita. DIESELAUTO EI TÄNÄ PÄIVÄNÄ AINA OLE BENSIINIAUTOA KALLIIMPI!!!
Kuten aikaisemmin kirjoitin autovero on sidottu auton päästöihin ja dieselin päästöt on pienempiä ja siten vero pienempi. Se riippuu ihan autosta ja mallista kumpi on kalliimpi.
Esimerkiksi Ford Kuga on noin 8000€ halvempi dieselinä kuin bensiininä johtuen ison bensiinimoottorin päästöistä. Sitä minä yritän tässä selittää että dieselauto ei aina ole kalliimpi tämän päivän hinnottelun mukaan. Jokainen saa väittää mitä haluaa mutta ottakaa selvää tosiasiat ennekuin rupeatte neuvomaan. Menkää esim tänään katsomaan valtakunnallisesti esiteltävää volvo V60 ja ottakaa hinnasto käteen ja lukekaa se ja palatkaa sitten asiaan.
Vuodessa tulee 45 000-50 000 km, n. 600€