Täällä aina haukutaan etelän ihmisten ajotaitoa
Katsokaas Ilta-sanomien lista kolarikunnista, Kolaritilaston kärkikunnat vammautumisriskin mukaan 2009... Pääkaupunkiseudun kunnat on siellä häntäpäässä:-))
Kommentit (32)
vastaa, että suuresti epäilen, olisinko päässyt edes inssiä läpi, jos se olisi pitänyt ajaa Helsingissä :D! Mutta täällä varsinkin miehet aina naurahtelee, kun etelässä on sattunut ketjukolareita. Täkäläiset miehet ja miksei naisetkin ovat sitä mieltä, ettei etelässä osata pitää riittäviä turvavälejä kun liukkaat alkaa. Se nyt on vaan puhetta. Itse en ajaisi Oulua isommassa paikassa ollenkaan.
Katsokaas Ilta-sanomien lista kolarikunnista, Kolaritilaston kärkikunnat vammautumisriskin mukaan 2009... Pääkaupunkiseudun kunnat on siellä häntäpäässä:-))
käsittääkseni on paljon enemmän autottomia kuin muualla suomessa (ei kannata ostaa) ja julkisilla kulkevia (ei kannata kulkea omalla kun sitä ei saa parkkiin jne)
että tiet pidetään samanlaisessa kunnossa kuin pääkaupunkiseudulla :D
Ei sitä täälläkään teitä aurata joka päivä. Ja yleensä jää oikein oikein hienoja uria tiehen. Pakko olla todella hyvät renkaat alla ettei auto heittelehdi koko ajan.
Että ei sitä täälläkään heti hypätä auton rattiin ja lähdetä polettamaan sateen loputtua!
Monen monta kertaa olen meinannut jäädä kiinni.
Ja esikoista odottaessa auto karkas lapasista lumimäärän takia. Etuvetoinen vanha auto, lähti heittelemään.
vastaa, että suuresti epäilen, olisinko päässyt edes inssiä läpi, jos se olisi pitänyt ajaa Helsingissä :D! Mutta täällä varsinkin miehet aina naurahtelee, kun etelässä on sattunut ketjukolareita. Täkäläiset miehet ja miksei naisetkin ovat sitä mieltä, ettei etelässä osata pitää riittäviä turvavälejä kun liukkaat alkaa. Se nyt on vaan puhetta. Itse en ajaisi Oulua isommassa paikassa ollenkaan.
Siis ettei kunnollisia turvavälejä pidetä. Ei sen puoleen, ei täällä pohjoisessakaan kaikki välitä turvaväleistä mitään.
Ja minä olen ajanut Helsingissä. Jokainen ajoi ruuhka-aikaan varsinkin edellä olevan perseessä kiinni. Olin sentään niin ystävällinen että päästin jonkun naisen eteeni :D Ei varmaan muuten olisi päässytkään tulemaan motarille.
80 alue, ja matkaa taitettiin neljääkymppiä.
Lehdessä siitä oli ainoastaan vammautuneiden osio julkaistuna. Kun taas katsotaan kolareita/1000 asukasta, on Helsinki kärkipäässä. Toki muutama kunta on edellä, mutta jos lista järjestettäisiin tämän mukaan, Helsinki olisi ensimmäisten joukossa.
Koko lista löytyy täältä: http://www.liikennevakuutuskeskus.fi/www/page/lvk_www_2434
Kohta Liikennevakuutustilaston kärkikunnat ja sieltä oikeanpuoleinen sarake.
Itse ajan aamuisin Turun moottoritietä Helsinkiin ja siellä on huonoilla keleillä lähes joka toinen päivä kolari ja aina samoissa kohdissa. Usein juuri ne Helsinkiin menevät isot sisääntuloväylät, jossa on suurempi nopeus, ovat niitä joissa pelti kolisee ja pahimmillaan saadaan ketjukolari.
Ongelmana tuntuu olevan erityisesti ne kohdat joissa ruuhka alkaa. Eli 80-100km vauhdista yhtäkkiä siirrytäänkin kävelyvauhtiin. Siinä saa lyödä aika äkäisesti jarrut pohjaan.
No nuo isot tiet pyritään pitämään siedettävässä talvikunnossa, mutta joku pohjoisesta epäili että pääkaupunkiseudun talvikunnossapito on parempi kuin muualla Suomessa. Itse asiassa se on juuri toisinpäin. Helsinki on vihonviimeinen paikka aurauksen suhteen. Siellä on katuja joita ei aurata ikinä, koska aurat ei mahdu tai ne eivät kuulu kenellekään. Autot seisovat tien varressa vaikeuttamassa aurausta, lumet laitetaan risteyksiin ja teille estämään näkyvyyttä ja kaventamaan ajoväylää. Lisäksi kunnossapidon ja kalustoa on Helsingissä vähennetty, sillä eihän siellä kalustoa tarvita- niin etelässä.
Outoa kyllä että noilla huonosti hoidetuilla pikkuteillä ei sitten vuorostaan satukaan niin kolareita. Mutta kieltämättä usein höyry melkein nousee päästä kun sieltä pääsee isolle tielle paahtamaan.
Ja niistä turvaväleistä. Se joka on siellä ruuhkassa ajanut tietää että jos jätät pitkiä turvavälejä, niin joka ainoa auto tulee siihen väliin. Kun väliin on muutamassa minuutissa paukannut about 50autoa, niin ymmärtää jo ettei ikinä pääse perille jos jättää niitä välejä. Paras keino yrittää jättää turvaväli on ajaa raskaan kaluston perässä, koska niiden perään ei ole tunkua.
Lisäksi vielä tekisi mieli kirjoittaa että liikennemäärään nähden pääkaupunkiseudulla sattuu suht vähän kolareita, mutta tietyt kelit sekoittavat liikenteen. Silloin joka paikassa jonotetaan ja otsikot kirkuvat ongelmista. Kuitenkin liukkailla ongelmana ovat yleensä raskaalla kalustolla jumiin jääneet ammattikuskit. Viimeksi niitä oli kai venäläisiä kehä I Vallikallion kohdalla tukkimassa 5-6 rekkaa... Ei siinä puhuta etelän autoilijoista, vaan ihan joistain muista.
No nuo isot tiet pyritään pitämään siedettävässä talvikunnossa, mutta joku pohjoisesta epäili että pääkaupunkiseudun talvikunnossapito on parempi kuin muualla Suomessa. Itse asiassa se on juuri toisinpäin. Helsinki on vihonviimeinen paikka aurauksen suhteen. Siellä on katuja joita ei aurata ikinä, koska aurat ei mahdu tai ne eivät kuulu kenellekään. Autot seisovat tien varressa vaikeuttamassa aurausta, lumet laitetaan risteyksiin ja teille estämään näkyvyyttä ja kaventamaan ajoväylää. Lisäksi kunnossapidon ja kalustoa on Helsingissä vähennetty, sillä eihän siellä kalustoa tarvita- niin etelässä.
Teiden kunto on sitten samanlaista :)
Ei sitä täälläkää joka päivä ja joka lumisateen jälkeen aurata teitä! Kyllä ne odottaa aikansa ettei takuu varmasti sada vain lisää. Kukapa nyt "turhaan" haluaisi lähteä ajelemaan.
Siellä ajaessani olin yllättynyt siitä kohteliaisuudesta. Haitariliikenne toimi ja väliin päästettiin. Myöskin turvallisempaa.
Suomessa tämä ei toimi, koska jokainen ajaa pää punaisena toisen perässä, ettei vain sivutieltä tai kiihdytyskaistalta kukaan tule väliin.
Suomalaisilla olisi paljon vielä oppimista.
pääkaupunkiseudulla (eritoten Helsingissä) liikenne on paljon sujuvampaa kuin täällä Oulussa. Helsingin ruuhkassa on pakko huomioida muutkin että liikenne ylipäänsä toimii ollenkaan, kun taas täällä on tympeä minä-minä-asenne liikenteessä. Täällä ei myöskään osata ajaa moottoritielle tuvallisesti, vaan yritetään liittyä 100km/h-letkaan 60km/h-vauhdissa jne.
Minä tykkäsin ajaa Helsingissä (ihan keskustassa myös) koska muut autoilijat tekivät siittä helppo. Hitaampaa se liikenne on siellä kyllä, eikä moottoritielläkään ajeta edes suurinta sallittua nopeutta ei-ruuhka-aikaankaan.
Olin Helsingissä 3kk koulutuksessa, asun Oulussa.
autoilijoiden määrä tuhatta henkeä kohti on paljon matalampi kuin muualla Suomessa. Vertailu on tehty AP:n avauksen kannalta väärin, pitäisi verrata onnettomuustilastoja autoilijoiden, ei asukkaiden määriin.
Mutta minä olen reilusti Pohjosesta ylempää ko Tornio, ja voin hyvällä omalla tunnolla että koskaan en ole etelän tai minkään muunkaan alueen ihmisiä ajotaidoista moittinu.
Paljon täälläkin pimeällä ne onnettomuudet johtuu aivan olosuhteista ja yllätyksistä. Jos se hirvi tulee tielle niin satavarmasti on mielummin penkan vastaan (kuten olen tehnytkin) säästin ihan varmasti kahden ihmisen hengen siinä vaikka auto oli ojassa syvällä.
Ja kai sen nyt tyhmäkin tajuaa (av:kin) että onhan se liikenne iha eriä siellä etelässä kuin täällä harvaan asutulla alueella. Ja kyllä ne onnettomuudet aina lisääntyy kun alkaa hiihtolomakaudet, kun ihmisillä on kiire ja tiet kapeita. Enkä todellakaan syytä minkään eri alueiden ihmisiä siitä.
Ikäväähän se on että kolareita sattuu, ei niihin ole koskaan kiva mennä auttajana paikalle.
No enpä ole täällä keskuteluja pahemmin seuraillut, mutta otsikko kiinnitti huomioni ja pakko päästä kommentoimaan. Eihän tarvitse edes tilastoja katsoa, näkeehän ja tajuaahan sen nyt ilmankin että pk-seudulla ihmiset ajavat todella fiksusti ja noudattavat liikennesääntöjä ainakin näin yleisesti. Kyllä huomasi suuren eron kun muutti sieltä maalle, täällä ihmiset eivät välitä p*skan vertaa muista, edes liikenteessä. Autoilijat törkeästi ajavat vain kun jalankulkija odottaa vuoroaan suojatiellä, samoin liikennevaloissa autoilla ajetaan vaikka kävelijöillekin olisi vihreä. Minun kokemuksieni mukaan täällä vain ajellaan ihan ilman tietoakaan liikennesäännöistä, harva kunnioittaa muita. Itsehän en autoa omista, enkä tiedä minkälaiselta se sieltä ratin takaa tuntuu..
Nämä siis ihan omia kokemuksia ja havaintoja yleisesti ottaen.
minä jo luulin että tässä ketjussa saisi haukkua egyptiläisten ajotyyliä, mutta ei. Haukun silti: siellä sitä vasta kaahataan kuin viimeistä päivää.
minä jo luulin että tässä ketjussa saisi haukkua egyptiläisten ajotyyliä, mutta ei. Haukun silti: siellä sitä vasta kaahataan kuin viimeistä päivää.
Siis että etelä-Suomessa sattuu vähiten kolareita kummallakin tavalla.
autoilijoiden määrä tuhatta henkeä kohti on paljon matalampi kuin muualla Suomessa. Vertailu on tehty AP:n avauksen kannalta väärin, pitäisi verrata onnettomuustilastoja autoilijoiden, ei asukkaiden määriin.
autoilijoiden määrä tuhatta henkeä kohti on paljon matalampi kuin muualla Suomessa. Vertailu on tehty AP:n avauksen kannalta väärin, pitäisi verrata onnettomuustilastoja autoilijoiden, ei asukkaiden määriin.
ja huonolla liukkaan kelin ajotaidolla ajeleen. Täällä on kapeemmat tiet, ja poroja tiellä.
Eihän niitä kehä kolmosella opi varomaan!
Että niin!!!! (ja täälähän kaikki osaa ajaa heti kortin saatuaan)
No joo, eiköhän se ole aika paljon tosiaan olosuhteista kiinni. Ja kaupungeissa ei voi ajaa niin lujaa kun jossain pienemmässä kyläpahasessa.
ja huonolla liukkaan kelin ajotaidolla ajeleen. Täällä on kapeemmat tiet, ja poroja tiellä.
Eihän niitä kehä kolmosella opi varomaan!
Että niin!!!! (ja täälähän kaikki osaa ajaa heti kortin saatuaan)No joo, eiköhän se ole aika paljon tosiaan olosuhteista kiinni. Ja kaupungeissa ei voi ajaa niin lujaa kun jossain pienemmässä kyläpahasessa.
Autokoulussahan se pitää käydä opettelemassa :)
Minä itse olen huomannut, että vasta kortin saaneet ovat parempia liikenteessä kuin kauan kortin omistaneet. Vasta kortin saaneilla on tuoreessa muistissa liikennesäännöt yms.
Kun taas vanhemmat kuskit eivät piittaa tuon taivaallistakaan mistään ja ovat unohtaneet.
Samanlaista ajamista olen huomannut pääkaupunkiseudulla ja täällä pohjoisessa.
harmittaa kotikuntani korkea sijoittautuminen.
Suurin liikenneriski täällä ovat venäläiset ja eteläsuomalaiset turistit. He ajavat Rukan ja Kuusamon keskustan väliä kuin reikäpäät toistensa takapuskureissa kiinni. Kauhea kiire kelistä riippumatta ja tosiaan tuo ilmeisesti ruuhkissa opittu ajokulttuuri, että pitää ajaa liian lähellä.
Kun tähän yhtälöön lisää tielle yllättäen poukkoilevat porot, niin johan alkaa tilastomerkintöjä syntyä. Äkkijarrutustilanteissa rytisee.
Esimerkiksi viime viikkoinen kuolonkolari täällä oli kiireisten venäläisten aiheuttama.
Mihin törmää aina sesonkina. Jonot on pitkiä..noin 30 auton letkoja ja vauhdit noin 100-120. Ja sieltä perältä lähdetään sitten ohittelemaan, aina sinne väliin pitää mahtua. Olen seku joskus ajellut näissä letkoissa ja päästänyt toki aina kiltisti kaikki ohi ja sitten kun ollaan ensimmäisessä kaupungissa liikennevaloissa niin niiden hännilltä lähtijöiden kanssa ollaan kuitenkin yhtäaikaa samoissa valoissa.
Mutta rehellisesti voin sanoa että täällä Länsi-Lapissa ne Norjalaiset on hulluimpia kuskeja. Ohitetaan miten sattuu ja missä sattuu.
harmittaa kotikuntani korkea sijoittautuminen.
Suurin liikenneriski täällä ovat venäläiset ja eteläsuomalaiset turistit. He ajavat Rukan ja Kuusamon keskustan väliä kuin reikäpäät toistensa takapuskureissa kiinni. Kauhea kiire kelistä riippumatta ja tosiaan tuo ilmeisesti ruuhkissa opittu ajokulttuuri, että pitää ajaa liian lähellä.
Kun tähän yhtälöön lisää tielle yllättäen poukkoilevat porot, niin johan alkaa tilastomerkintöjä syntyä. Äkkijarrutustilanteissa rytisee.
Esimerkiksi viime viikkoinen kuolonkolari täällä oli kiireisten venäläisten aiheuttama.
että "teitä ei pidetä samanlaisessa kunnossa kuin pääkaupunkiseudulla". Helsingissä on tärkeysjärjestys aurauksessa luokissa 1-6. Kaverini asuu kantakaupungissa kadun varrella, missä ei ole joukkoliikennettä eikä työpaikkoja, eli ilmeisesti luokka 5 tai 6. Hän on todennut, että aura-auto voi tulla EHKÄ kolmantena päivänä siitä kuin sade on lakannut.... Ja siihen asti autot vain koittavat olla jäämättä mahastaan kiinni lumeen.... Itselläni on työmatkan varrella katu, jonka epäilin jo unohtuneen työkartoista kokonaan, koska sitä ei oltu aurattu vielä kertaakaan siinä vaiheessa kun lunta oli melkein puoli metriä. Eräänä aamuna yllätys oli suuri, kun aura-auto olikin käynyt! Kalustoa ja miehiä ei ole yksinkertaisesti tarpeeksi, ja lunta muuten tulee taas...