Täällä aina haukutaan etelän ihmisten ajotaitoa
Katsokaas Ilta-sanomien lista kolarikunnista, Kolaritilaston kärkikunnat vammautumisriskin mukaan 2009... Pääkaupunkiseudun kunnat on siellä häntäpäässä:-))
Kommentit (32)
aina, kuten ylemmät jo kirjoiottivat
äänekkyys ei koskaan perustu faktoihin, vaan ennakkoluuloihin tai alemmuuskompleksiin. Joten ei niiden kanssa saa keskustelua aikaan faktapohjalta. :D
Jostain kumman syystä ei ottanut tuulta purjeisiin :)
Huhuu, missä nyt luuraa kaikki pohjosen mammat? Vielä eilen olitte varsin "äänekkäitä" :)
tuohon on listattu kolarit, joissa on vammauduttu. Helsingissä kolarit ovat kuitenkin pääasiassa peltikolareita (ilman vammautumisia), koska liikenteestä johtuen vauhdit ovat hiljaisempia. Väännettiin nyt sitten vastaus rautalangasta, kun ihmettelitte miksi näitä viestiketjuja ei kommentoida. Ei ole kommentoitavaa, koska kaikki kolarit eivät tuossa tilastossa näy.
Kohta varsinkin ne pohjoisen mammat nimittäin varmaan ilmaantuvat syyttämään etelän ihmisiä niistä kolareista! Jonkunhan ne kolarit pitää syykseen ottaa... ;)
ku tosiaan täällä pohojosessa saa ajjaa lujjaa. Ei täällä madella niin ku etanat. Eli tottahan peltiki rytisee rajummin.
Siellä ajetaan kyllä ihan kovaa...
Kohta varsinkin ne pohjoisen mammat nimittäin varmaan ilmaantuvat syyttämään etelän ihmisiä niistä kolareista! Jonkunhan ne kolarit pitää syykseen ottaa... ;)
Täällä pohjoisessa ajaa etelän turistit kuolonkolareita + muita aika paljon.
Itse en vain tajua, miten voitte naureskella aiheesta. Minusta ei ollut sekään naurunaihe kun etelän turisti muistaakseni viime talvena ajoi kuolonkolarin tullessaan Leviltä.
Niinpä, kyllä siellä pikkaisen enemmän tulee kuin pieni peltivaurioita, jos kolaroi 80-100 km/h vauhdissa esim. Tuusulanväylällä, Porvoon väylällä, Tampereen tiellä, Turun moottoritiellä, Länsiväylällä jne joissa kaikissa on massiivista työmatkaliikennettä Helsinkiin, Espooseen ja Vantaalle. Mutta näillä teillä ei siis kolaroidakaan niin paljon kuin täällä aina väitetään.... Kun edelleen volyymien käsittäminen on liian vaikeaa.
Siellä on nimittäin kuitenkin pahimpien kolarikuntien joukossa juurikin kaupunkeja, mm. Pietarsaari ja Maarianhamina.
Koska ap ei viitsinyt panna linkkiä, panen minä sen:
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/T%C3%A4%C3%A4ll%C3%A4%20loukkaannutaa…
Joten mistä nuo erot sitten johtuvat? Jutussa haastateltu ylikomisario ei ainakaan osannut sanoa, arveli eron saattavan johtua ihan huonosta liikennesuunnittelustakin. Pienellä paikkakunnalla ei tarvitse olla kuin pari pahaa risteystä, niin se nostaa onnettomuussuhdelukua.
Mutta ap, itse asiasta: pk-seudulla sattuu onnettomuuksia enemmän, koska liikennettäkin on enemmän. Sitä tosiasiaa on jyväjemmarien yllättävän vaikea tajuta. Jos ei itse ole koskaan ajanut vaikka Kehä I:n tai Mannerheimintien aamuruuhkassa, ei voi tietysti tajutakaan, että vaikka kuinka yksi autoilija yrittäisi pitää turvavälejä, ne välit ohitellaan umpeen muutamassa sekunnissa ja nykivä jarruttelu vain lisää letkan onnettomuusriskiä...
Oliko siinä että minkälaisista kolareista kyse?
Tällä paikkakunnalla missä itse asun, suurin osa kolareista sattuu niin että vastapelurina on metsä. Auto kun lähtee käsistä ja päädyt ryteikköön, tulee pahaa jälkeä. Eikä olisi mikään ihme että vammautuu! Peltikolareita täällä pikku paikkakunnallakin sattuu, ihmettelisin suuresti jos ei niitä sattuisi Helsingissä :)
Teitä ei pidetä samanlaisessa kunnossa kuin pääkaupunki seudulla. Täällä ainakin on tärkeysjärjestys. Pienemmät tiet käydään auraamassa viimeisenä yms. Ja suolaa ei käytetä ollenkaan.
Taisin olla väärä vastaamaan tähän ketjuun, minä kun en ole morkannut etelän kuskeja huonoiksi kolareiden takia! Liikenteessä sattuu ja tapahtuu, aina niiltä ei voi välttyä!
suurin osa kolareista taitaapi tulla sekä pohojosessa että etelässä muualla ku moottoritiellä. Ja ne muut tiet on etelässä hidasajosia, kun taas täällä pohjosessa niilläki ajetaan 80-100km/h.. Kai se siinä se ero tulee miksi pohjosen kolareissa loukkaannutaan pahemmin. Toki täälläki on hitaita 40km/h tai 60km/h teitä mutta niillä sattuneet kolarit on sitte vaan niitä peltivaurioisia, joita ei taidettu noissa tilastoissa laskea..
Jostain kumman syystä ei ottanut tuulta purjeisiin :)
Huhuu, missä nyt luuraa kaikki pohjosen mammat? Vielä eilen olitte varsin "äänekkäitä" :)