Aikuiskasvatustiede - pakenenko vai suoritanko loppuun?
Löytyykö täältä ketään aikuiskasvatustiede pääaineena valmistuneita? Millaisia kokemuksia teillä on tutkinnolla työllistymisestä? Olen itse kandi kyseisestä pääaineesta ja nyt on harkinnan paikka teenkö maisteriopintoja lainkaan vai vaihdanko suuntaa. Olen todella huolissani ja epävarma työllistymisestä, mikä on syynä sille että näitä asioita nyt mietin. Sivuaineina olen lukenut mm. psykologiaa ja liiketaloutta. Mikäli maisteriopinnot suorittaisin, lukisin todennäköisesti lisää liiketalouden kursseja sekä mahdollisesti työpsykologiaa. Nyt kandidaatintutkinnon suorittaneena kuitenkin olisi vielä mahdollisuus vaihtaa suuntaa, joten haluaisin kuulla kokemuksia mikä ihan todella on tästä pääaineesta valmistuneiden työtilanne. Ei huvita opiskella tutkintoa turhaan.
Kommentit (41)
Missä työskentelet opettajana? Millainen näkemys sinulla on tutkinnon hyödyllisyydestä?
Mun nähdäkseni aikuiskasvatustiede on hankala pääaine. Voit joo työllistyä mihin vaan, mutta samalla et ole oikein mitään. Lukemalla opettajan pedagogiset olet opettaja, mutta minkä opettaja. Toki johonkin mamujen opetukseen ja työllisyyskursseille voit päästä jne., mutta ei kaikki sinnekään pääse. Tarvisi opetettavia aineita tai luokanopen monialaiset, mutta jälkimmäiseen ei saa opinto-oikeutta kovin helposti.
Työllistymisnäkymäthän sinällään ovat hyvät. Ihmettelen, miksi hannaat maisterin tekemistä: oletko edes katsonut miten vähän niitä syventäviä opintoja on? Ne jos mitkä ovat keveimmät mahdolliset. Ei ne työelämässä tiedä, mitä kuraa noi opinnot ovat.
Epäilyttää lähinnä siksi, koska olen saanut vähän ristiriitaisen kuvan KM-tutkinnon työllistävyydestä. Näinä aikoina sitä miettii aika tarkkaan mikä todella kannattaa työnsaantia silmällä pitäen. Jotenkin on alkanut ihan todella ahdistaa se, että tutkinto ei tavallaan valmista mihinkään. Hienoja puheita toki on tutkinnon monipuolisuudesta, mutta lieköhän silti kannattavaa. Opintojen alussa tuo "monipuolisuus" oli juuri se mikä opiskelussa innosti, mutta mitä pidemmälle opinnot etenevät sitä epävarmemmaksi tulen ja nyt tosiaan harkitsen tässä vaihtoehtojani jatkon kannalta. Ap
no veikkaisin kuitenkin että sillä km-tutkinnolla työllistyt paremmin kuin ilman, eli kannattaa se nyt ilman muuta suorittaa loppuun. mun omat kokemukset km-tutkinnosta pääaineena aikuiskasvatustiede on vähän ristiriitaiset. tiedän ihmisiä jotka ovat saaneet hyvin töitä ja tiedän ihmisiä jotka ovat olleet työttömyys-/pätkätyökierteessä kunnes ovat tyystin vaihtaneet alaa tai ryhtyneet väikkäritutkijoiksi. olennaista tuossa työllistymisessä tuntuu olevan se, että suunta on selvillä ja aikuiskasvatustieteen lisäksi on muita opintoja ja ennen kaikkea työkokemusta joka tukee: osalla on mm. sosiaalityötä ja ovat erilaisessa kuntouttavassa toiminnassa ja projekteissa, osalla on pedagogiset ja aineen opintoja ja työskentelevät opettajina lukiossa tai muissa oppilaitoksissa (kansanopistot ja amk:t), osalla on organisaatiopsykaa ja liiketaloutta ja työskentelee hr-tehtävissä ja konsultteina yms. Itsestä ja omasta suuntautumisesta on paljon kiinni, "pelkkä" aikuiskasvatustiede sinällään ei työllistä (kuten ei oikein mikään muukaan yliopistollinen oppiaine suoraan ammattiin valmistavia eli lääkistä, oikista yms. lukuunottamatta).
Sukulaiseni on tuolla tutkinnolla hr-managerina isossa firmassa. Ei se ole pääaineesta kiinni.
Ei ole aikuiskasvatustieteen opintoja takana, mutta muu yliopistotutkinto, jonka erityisainepohjalta vetänyt aikuisopiston kursseja. Ainakin aikuisopistossa tunnit ei todellakaan riitää, että vain niillä pärjäisi. Toisaalta jos on hyvä idea kurssita, aika vapaasti saat päätttää opetuksen sisällön. Kuitenkin rajoittaa se, että aikuisopistoissa sinulla saa usein olla korkeintaan 10-12 opetustuntia per kurssi ja vaikka tuntipalkka on hyvä (24,95-n.29e riippuen koulutuksesta ja työvuosista) kun niitä arki-iltoja on vain viisi etkä todellakaan saa opetukseesi kurssia joka illalle, ansiot jäävät niin pieniksi, että en kyllä pysyvästi haluaisi tuolla opettaa, ei vain taloudellisesti kannattavaa.
minä alotin joskus yleisen kasvatustieteen opinnot, mut vaihdoin alaa kun olin niin epävarma työllistymisestä. nyt olo on paljon helpottuneempi, vaikka ei tämäkään ala mikään supertyöllistävä ole, mut selvästi parempi.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:11"]
no veikkaisin kuitenkin että sillä km-tutkinnolla työllistyt paremmin kuin ilman, eli kannattaa se nyt ilman muuta suorittaa loppuun. mun omat kokemukset km-tutkinnosta pääaineena aikuiskasvatustiede on vähän ristiriitaiset. tiedän ihmisiä jotka ovat saaneet hyvin töitä ja tiedän ihmisiä jotka ovat olleet työttömyys-/pätkätyökierteessä kunnes ovat tyystin vaihtaneet alaa tai ryhtyneet väikkäritutkijoiksi. olennaista tuossa työllistymisessä tuntuu olevan se, että suunta on selvillä ja aikuiskasvatustieteen lisäksi on muita opintoja ja ennen kaikkea työkokemusta joka tukee: osalla on mm. sosiaalityötä ja ovat erilaisessa kuntouttavassa toiminnassa ja projekteissa, osalla on pedagogiset ja aineen opintoja ja työskentelevät opettajina lukiossa tai muissa oppilaitoksissa (kansanopistot ja amk:t), osalla on organisaatiopsykaa ja liiketaloutta ja työskentelee hr-tehtävissä ja konsultteina yms. Itsestä ja omasta suuntautumisesta on paljon kiinni, "pelkkä" aikuiskasvatustiede sinällään ei työllistä (kuten ei oikein mikään muukaan yliopistollinen oppiaine suoraan ammattiin valmistavia eli lääkistä, oikista yms. lukuunottamatta).
[/quote]
En toki kokonaan jättäisi opiskeluja, vaihtaisin vaan hieman suuntaa. HR-puoli tai koulutussuunnittelu kiinnostaisi siinä tapauksessa jos aikuiskasvatustieteestä maisterin loppuun tekisin, ja tosiaan tarkoituksena olisi panostaa ainakin liiketalouspuolen opintoihin sivuaineena. Häiritsevää on se, kun ei ole mitään todellista tietoa siitä miten valmistuneet ovat työllistymisensä kokeneet. Nyt olisi vielä mahdollisuus poistua takavasemmalle ja kehittää uusi toimintasuunnitelma, kun en ole maisteriopintoja aloittanut.
Vaihda, esim. psykalla saat töitä (jos olit sitä jo sivuaineena lukenu?)
tai sitten opetettava aine+pedagogiset päälle mutta epävarmempaa.
Mieti mitä haluaisit tehdä, missä olla töissä ja sen mukaan. Varmistat vaan takaportin jos suoraan ei hyvät työnäkymät tai myyt vaan ittes hyvin.
Mitä helvetin paskaa tämä on? Annakun mä arvaan, että ainoa palkanmaksaja aikuiskasvattajalle on valtio.
Työnäkymät ovat jokseenkin surulliset, kokemusta on. Hyvällä onnella voi löytää jonkun pätkätyön, mutta tällä järjellä ja kokemuksella ehdotan vaihtoa, vaikka työpsykologiaan.
Mulla on aikuiskasvatuksen maisteritutkinnon lisäksi hallintotiedettä paljon + opetushallinnon tutkinto, opettajan pedagogiset ja yhden aineen aineenopettajan pätevyys. Ei riitä yleensä edes haastatteluun, vaikka työkokemustakin on vähintään riittävästi. Hyvä kun onnistuu edes ansiosidonnaisella pysyttelemään.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:34"]Työnäkymät ovat jokseenkin surulliset, kokemusta on. Hyvällä onnella voi löytää jonkun pätkätyön, mutta tällä järjellä ja kokemuksella ehdotan vaihtoa, vaikka työpsykologiaan.
Mulla on aikuiskasvatuksen maisteritutkinnon lisäksi hallintotiedettä paljon + opetushallinnon tutkinto, opettajan pedagogiset ja yhden aineen aineenopettajan pätevyys. Ei riitä yleensä edes haastatteluun, vaikka työkokemustakin on vähintään riittävästi. Hyvä kun onnistuu edes ansiosidonnaisella pysyttelemään.
[/quote]
Hei, onko sinulla kokemusta hallintotieteilijöiden työllistymisestä? Luen juuri pääsykokeisiin.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:29"]
Mitä helvetin paskaa tämä on? Annakun mä arvaan, että ainoa palkanmaksaja aikuiskasvattajalle on valtio.
[/quote]
no arvasit väärin :D
Olen valmistunut aikuiskasvatustieteestä. Väitän, että paljon on kiinni omasta persoonasta ja tutkinnosta kokonaisuudessaan, tuletko saamaan töitä vai et. Itse olen ollut valmistumisen jälkeen yhteensä 1,5 kk työttömänä. Valmistuin jo yli kymmenen vuotta sitten. J kuten monelle muulle, myös mulle sanottiin että paskan alan valitsin, valmistun "en miksikään".
Tutkinnossa mulla mukana julkishallintoa, hallintotiedettä, psykaa. Jos sulla ei ole kiire paperien kanssa, tee monet laajat sivuaineet. Kunnon it-taidot on myös kova sana. Hanki hyvä harjoittelupaikka (kuuluuko sulla tutkintoon?). Itse olen nauttinut vajaan puoli vuotta valtion palkkaa (Te-keskus), muutoin olen ollut yrityksessä ja kunnalla töissä.
Hyviä ja huonoja kokemuksia riittää, paljon on kiinni sinusta itsestäsi: millaisen hakemuksen osaat tehdä, millaisen vaikutelman annat itsestäsi, ketä tunnet osaatko verkostoitua ja etenkin missä asut. Opiskelin itse "hörhöalaa" humanistisessa ja vaihdoin kandin jälkeen alaa täysin. Työllistyin hyvin, mutta yllättävän hyvin ovat työllistyneet myös entiset opiskelukaverini ja moniin sellaisiin tehtäviin, joihin itse en olisi ehkä edes tajunnut hakea.
Ei se työllistyminen yleensä ole pääaineesta tai edes tutkinnostakaan kiinni. Paljon tärkeämpää on työkokemus, taidot, kiinnostuksenkohteesi, persoonallisuutesi ja aineyhdistelmä.
Kuulostaapa aika huonolta nämä kommentit... ehkä tosiaan harkitsen vakavatsi vaihtoa. Se vaan ei ihan niin vain käy, kun on pääsykokeet ja kaikki.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:48"]
Olen valmistunut aikuiskasvatustieteestä. Väitän, että paljon on kiinni omasta persoonasta ja tutkinnosta kokonaisuudessaan, tuletko saamaan töitä vai et. Itse olen ollut valmistumisen jälkeen yhteensä 1,5 kk työttömänä. Valmistuin jo yli kymmenen vuotta sitten. J kuten monelle muulle, myös mulle sanottiin että paskan alan valitsin, valmistun "en miksikään".
Tutkinnossa mulla mukana julkishallintoa, hallintotiedettä, psykaa. Jos sulla ei ole kiire paperien kanssa, tee monet laajat sivuaineet. Kunnon it-taidot on myös kova sana. Hanki hyvä harjoittelupaikka (kuuluuko sulla tutkintoon?). Itse olen nauttinut vajaan puoli vuotta valtion palkkaa (Te-keskus), muutoin olen ollut yrityksessä ja kunnalla töissä.
[/quote]
Keitä tän yrityksen asiakkaat ovat olleet?
aikuiskasvatuksen sivussa luin opettajan pedagogiset opinnot ja tällä hetkellä työskentelen opettajana. aiemmin toimin tutkijana mutta se oli liian syklistä minulle.