Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuiskasvatustiede - pakenenko vai suoritanko loppuun?

Vierailija
04.05.2014 |

Löytyykö täältä ketään aikuiskasvatustiede pääaineena valmistuneita? Millaisia kokemuksia teillä on tutkinnolla työllistymisestä? Olen itse kandi kyseisestä pääaineesta ja nyt on harkinnan paikka teenkö maisteriopintoja lainkaan vai vaihdanko suuntaa. Olen todella huolissani ja epävarma työllistymisestä, mikä on syynä sille että näitä asioita nyt mietin. Sivuaineina olen lukenut mm. psykologiaa ja liiketaloutta. Mikäli maisteriopinnot suorittaisin, lukisin todennäköisesti lisää liiketalouden kursseja sekä mahdollisesti työpsykologiaa. Nyt kandidaatintutkinnon suorittaneena kuitenkin olisi vielä mahdollisuus vaihtaa suuntaa, joten haluaisin kuulla kokemuksia mikä ihan todella on tästä pääaineesta valmistuneiden työtilanne. Ei huvita opiskella tutkintoa turhaan.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, onhan ne! Herranen aika. Ihan yksi ja sama sun mielestä, mitä on lukenut...? Joiltain aloilta työllistyy kaikki tai melkein kaikki hyvin, kun sitten on niitä aloja, joissa työllistyminen on mainitsemistasi asioista kiinni + tietysti ihan puhtaasta tuurista. Nämä jälkimmäiset on juuri niitä aloja, joita itse välttelisin.

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 22:25"]

Ei se työllistyminen yleensä ole pääaineesta tai edes tutkinnostakaan kiinni. Paljon tärkeämpää on työkokemus, taidot, kiinnostuksenkohteesi, persoonallisuutesi ja aineyhdistelmä. 

[/quote]

Vierailija
22/41 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tuttuja, jotka ovat työskennelleet korkeakouluissa erilaisissa suunnittelutehtävissä tai projektihallinnossa KM-tutkinnoilla. Pätkiähän ne usein ovat ainakin alkuun - tai jopa vuosikymmeniä. Mutta alan/ajan henki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 22:30"]

No, onhan ne! Herranen aika. Ihan yksi ja sama sun mielestä, mitä on lukenut...? Joiltain aloilta työllistyy kaikki tai melkein kaikki hyvin, kun sitten on niitä aloja, joissa työllistyminen on mainitsemistasi asioista kiinni + tietysti ihan puhtaasta tuurista. Nämä jälkimmäiset on juuri niitä aloja, joita itse välttelisin.

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 22:25"]

Ei se työllistyminen yleensä ole pääaineesta tai edes tutkinnostakaan kiinni. Paljon tärkeämpää on työkokemus, taidot, kiinnostuksenkohteesi, persoonallisuutesi ja aineyhdistelmä. 

[/quote]

[/quote]

Ensinnäkin, opettele lainaamaan.

Toiseksi, kuten sanoit, on niitä aloja joista työllistyminen on mainitsemistani asioista kiinni + tuurista. Aikuiskasvatustiede on yksi juuri niistä aloista. Jos haluaa kasvatusalalle, se on tietysti hyvä pohja, mutta tarkoitin juuri sitä, että aikuiskasvatustieteellä on mahdollisuus tehdä melkein mitä vaan, koska on runsaasti esim. hallinnonaloja Suomessa, joissa ei varsinaisesti ole väliä, mitä on opiskellut, tärkeintä on, että on tutkinto. Itse olen valtionhallinnossa töissä, oma tutkintoni valtiotieteellisestä mutta ei mitenkään liity alaan jossa työskentelen, ja kollegoina on juuri kasvatustieteiijöitä, uskontotieteilijöitä, kielitieteilijöitä, muita humanisteja jne. Juuri näiltä aloilta, joista perinteisesti kuvitellaan, että pitää vältellä/ei työllisty. Yleensä näitä uhkakuvia levittää ne, jotka ei tunne kyseistä oppiainetta tai akateemisten työmarkkinoita lainkaan. 

Vierailija
24/41 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta on vähän hassua selittää, että miten joku tutkinto työllistää hallintoon, kun juuri sieltä leikataan koko ajan henkilöstöä pois, ehkä lakkautetaan joitakin tehtäviä tulevaisuudessa kokonaan. Ainoastaan oikeastaan ihan ylemmän johdon paikat ovat pysyviä luonteeltaan, mutta niihin edetäkseen tarvitaan myös suhdetoiminnallisia taitoja.

Tietysti pieni määrä hallinnollisia paikkoja tulee olemaan aina, mutta ei hallintotieteiden tai yhteiskuntatieteiden opiskelijoille niistä tule työpaikoiksi riittämään. Kaiken lisäksi niihin mieluiten otetaan oikeustieteitä opiskelleet, koska heitä voidaan hyödyntää laajemmin myös kanteluiden, oikeudenkäyntien. ym. tehtävien yhteydessä, joita hallinnossa on koko ajan menossa.

Vierailija
25/41 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suuressa suomalaisessa firmassa rekrytointipuolella viidettä vuotta. En ymmärrä, miksi tällä tutkinnolla ei työllistyisi kuin valtiolle ja sielläkin pätkätöihin.

Vierailija
26/41 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:48"]

Olen valmistunut aikuiskasvatustieteestä. Väitän, että paljon on kiinni omasta persoonasta ja tutkinnosta kokonaisuudessaan, tuletko saamaan töitä vai et. Itse olen ollut valmistumisen jälkeen yhteensä 1,5 kk työttömänä. Valmistuin jo yli kymmenen vuotta sitten. J kuten monelle muulle, myös mulle sanottiin että paskan alan valitsin, valmistun "en miksikään".

Tutkinnossa mulla mukana julkishallintoa, hallintotiedettä, psykaa. Jos sulla ei ole kiire paperien kanssa, tee monet laajat sivuaineet. Kunnon it-taidot on myös kova sana. Hanki hyvä harjoittelupaikka (kuuluuko sulla tutkintoon?). Itse olen nauttinut vajaan puoli vuotta valtion palkkaa (Te-keskus), muutoin olen ollut yrityksessä ja kunnalla töissä.

[/quote]

Keitä tän yrityksen asiakkaat ovat olleet?

[/quote]

Yritys, jossa työskentelen on suuri suomalainen pörssiyhtiö. Jaa, että keitä ovat asiakkaat? No, niitä on maan ja taivaan väliltä, suurimmaksi osaksi suuria yrityksiä ympäri maailmaa. Ensi viikolla lähden työmatkalle Pekingiin, huomenna olen videoneuvotteluyhteydessä Saksaan, Puolaan ja Ruotsiin. Että sellaiseksi "en miksikään" minä aikoinani valmistuin :)

Vierailija
27/41 |
21.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuiskasvatustiede On minullakin pääaine. En ole aikonut keskeyttää opintojani ns pelkojen takia etten työllistyisi. Ala jota opiskelen on auttanut ymmärtämään mistä työelämässä/henkilöstöhallinossa/koulutusuunnittelussa/elinikäisessäoppimisessa/maahanmuuttajienkoulutuksessa/kiriisiytyneissä elämäntilanteissa/oppimisessa ja vaihtoehtoisissa oppimistekniikoissa on kyse. En nyt ymmärrä ehkä itse sitä etteikö tällä ns nykyajan henkeen sekä tulevaisuuteen tähtäävällä alalla olisi ns pelättävää:). Omalla kohdallani olen kokenut että työelämässä oppiminen ennen opintoja on tuonut näkökulmaa ja kokemusta juuri tälle aikuiskasvatusalalle. Sitä mietin että jos olet kandiksi asti lukenut niin miten et ole jo huomannut mistä on kyse?:) Ei millään pahalla mutta olisi tärkeää huomata ns oppimansa asiat ja mennä positiivisella mielellä eteenpäin ja jos haluaa varmoja töitä niin valitsee alan jossa on suuri työllisyys(esim psykologeja haetaan ymp suomea.) Itse olen tietoisesti valinnut aikuiskasvattajan uran ja aion edetä sillä vielä pitkälle, ja jos en työölisty suomessa lähden vaikka ulkomaille:). Uskon silti että työmahdollisuudet ovat laajat sivuaineiden ja aiemman koulutukseni sekä työkokemuksen/elämänkokemuksen takia. Työnsaanti on omasta itsestä kiinni ja joskus on hyvä ottaa pätkiäkin koska niistä saa kokemusta ja sen jälkeen voi myös vaikinaistua. Suomessa, maailmassa ei ole kovin vakaa taloustilanne joten kaikilla aloilla tulee olemaan epävarmuutta. Tosin terveydenhoito, palvelualat tarjoaa jatkuvasti töitä. ..Mutta elämä on epävarmaa...:) Kannatan silti tutkinnon loppuun saattamista koska se itsessään jo kertoo siitä että et ole luovuttaja tyyppiä. Toki jos voit vaihtaa uuteen pääaineeseen esim psykologia tms niin sekin on varmasti tosi hyvä ratkaisu:).

Vierailija
28/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelenpa tätä keskustelua vielä, jos tulisi lisää vastauksia. Syytän kyllä itseäni aika paljon siitä, että olen antanut opintojen edetä kandiin asti vaikka olen enemmän tai vähemmän tuntenut epävarmuutta näistä asioista jo alusta asti. Kuitenkaan en ole koko ajan näitä asioita mielessäni pyöritellyt, vaan usein olen ollut aivan hyvillä mielin opinnoistani ja katsonut luottavaisin mielin tulevaisuuteen. Kuitenkin nämä epävarmuudet ovat lisääntyneet koko ajan ja lopulta tulin siihen tulokseen, että suoritan kanditutkinnon loppuun minkä jälkeen mietin jatkoa. Olen sättinyt itseäni siitä, että en aikanaan tehnyt järkevämpiä valintoja. Jälkiviisaus vaan ei oikein auta, sitä on aikaisemmin toiminut sen mukaan mikä sillä hetkellä on parhaalta tuntunut. Opintosuunnan vaihto houkuttaa edelleen, ja tuo psykologia olisi kiinnostava vaihtoehto. Ainoa vaan, että opiskelemaan pääseminen on todella hankalaa, ja opintotukikuukaudet loppuisivat kesken jo kauan ennen valmistumista. Tavallaan koen siis olevani hieman umpikujassa. Sinällään nykyiset opintoni koen ihan mielekkäinä, koska sivuaineilla tosiaan voi suunnata opintoja niin paljon. Mutta pelko työllistymisestä ja tutkinnon turhuudesta tuntuu vaan häiritsevältä. Monillahan työllistymisnäkymät ovat ehkä monipuoliset juuri aiemman koulutuksen/työkokemuksen/elämänkokemuksen vuoksi (kuten edellisellä kirjoittajalla), mutta mikä mahtaa olla tilanne päälle parikymppisillä valmistuvilla, joilla ei ole pohjalla mitään muuta koulutusta ja tuskin työkokemustakaan kaupan kassaa kummoisempaa? Lisää vinkkejä ja kokemuksia otetaan vastaan! Ap

Vierailija
29/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis sulla pelkkä aikuiskasvatustiede? Mä teen tutkinnon yleisestä ja aikuiskasvatustieteestä, en pelkästään toisesta. Kuulemma kannattaa harkita tarkkaan, että mitä suorittaa ja kannattaako tosiaan suuntautua vain aikuiskasvatukseen.

Vierailija
30/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:35"]

Työllistymisnäkymäthän sinällään ovat hyvät. Ihmettelen, miksi hannaat maisterin tekemistä: oletko edes katsonut miten vähän niitä syventäviä opintoja on? Ne jos mitkä ovat keveimmät mahdolliset. Ei ne työelämässä tiedä, mitä kuraa noi opinnot ovat.

[/quote]

Aikuiskasvatustieteelläkö? Minun oma kokemus on täsmälleen aivan päinvastainen, sillä erinäisten lisäopintojenkaan jälkeen en ole onnistunut saamaan kuin sen verran pätkää, että olen onnistunut säilyttämään ansiosidonnaisen. Niistäkin suuri osa osa-aikaisia.

Sinun sijassasi kannattaisi vaihtaa maisteritutkintoon pääainetta, ja hankkia joku oikea työtutkinto, vaikka työnohjaukseen.

Vierailija
31/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni oli yleinen kasvatustiede pääaineena, mutta kandin tutkinnon suoritettuani hain erillisvalinnassa opiskelemaan maisteriksi toiselle alalle, jota olin sivuaineena opiskellut. On mulla vielä opiskeluoikeus tuohon kasvatustieteen maisterin tutkintoonkin, mutta näillä näkymin sitä en tee valmiiksi, vaan keskityn tuohon toiseen, koska sillä on paremmat mahdollisuudet työllistyä. Kasvatustiede on alana toki mielenkiintoinen, olen saanut siitä tosi paljon irti, mutta nämä positiiviset jutut siinä on enemmänkin liittynyt oman ajattelun kehittymiseen ja kriittisyyteen, eikä niinkään käytännön työelämävalmiuksiin. Tietyn tyypppiset ihmiset varmasti menestyy kasvatustieteen tutkinnollakin, jos on kiinnostusta sivuaineina opiskella jotain kauppa- ja hallintotieteiden puolelta, mutta itteäni ei nuo kiinnosta pätkääkään, joten totesin että tuskinpa tuolla tutkinnolla paljon mitään teen, jos ajatellaan puhtaasti työelämän kannalta. Näin jälkeenpäin kun ajattelen, niin noi kasvatustieteen opinnot oli tosi ihanat oman sivistyksen kannalta, ja lämmöllä niitä muistelen, mutta kyllä se oli itselleni lähinnä väylä päästä opiskelemaan jotain mielekkäämpää tutkintoa.

Vierailija
32/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen KM ja pääaine oli aikuiskasvatustiede. Aika moni opiskelukaverini on yliopistolla: tutkijoina tai hallintohenkilöstössä, mutta moni on työllistynyt myös yrityspuolelle ja siellä etenkin HR-yksiköihin osaamisen kehittämisen, rekrytoinnin, perehdytyksen, koulutussuunnittelun tehtäviin. Muutama on myös ns. koulutusalan yrityksessä eli ideoi ja organisoi erilaisia koulutustapahtumia ja kursseja. Muutama on avoimessa / työväenopistossa opettajana eli opettavat kasvatustieteen opintoja. Kukaan ei ole lähtenyt opettajaksi, kukaan ei ole (tietääkseni) työtön.

Koulutusalan suunnittelutehtävät ja isojen yritysten HR ovat nähdäkseni ne, joihin kannattaa tähdätä. Itse luin johtamista ja viestintää sivuaineena ja niistä on ollut valtavasti hyötyä yksityisellä sektorilla työllistymisessä. En ole ollut päivääkään työtön ja minulla on sellainen mielikuva, että työnantajat arvostavat KM-tutkintoa. Ei ole kuitenkaan niin teoreettista etteikö pääsisi suoraan hyödyntämään oppeja työelämässä.

Jos ala kiinnostaa, niin kannattaa jatkaa ehdottomasti!

Vierailija
33/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:34"]

Työnäkymät ovat jokseenkin surulliset, kokemusta on. Hyvällä onnella voi löytää jonkun pätkätyön, mutta tällä järjellä ja kokemuksella ehdotan vaihtoa, vaikka työpsykologiaan.

Mulla on aikuiskasvatuksen maisteritutkinnon lisäksi hallintotiedettä paljon + opetushallinnon tutkinto, opettajan pedagogiset ja yhden aineen aineenopettajan pätevyys. Ei riitä yleensä edes haastatteluun, vaikka työkokemustakin on vähintään riittävästi. Hyvä kun onnistuu edes ansiosidonnaisella pysyttelemään.

[/quote]

Kannattaa yrittää päästä jo opiskeluaikana töihin. Jos valmistuu ilman alan kokemusta, voi olla vaikea työllistyä. Mene ap opintojen ohella töihin!

Vierailija
34/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 22:56"]

Olen suuressa suomalaisessa firmassa rekrytointipuolella viidettä vuotta. En ymmärrä, miksi tällä tutkinnolla ei työllistyisi kuin valtiolle ja sielläkin pätkätöihin.

[/quote]

No huh huh. Mitä tiedät KM-tutkinnon sisällöstä? Et mitään. Omassa tuttavapiirissäni ei ole KM-tutkinnolla ollut vaikea työllistyä ja nimenomaan yrityksiin. Oletko kuullut HR-yksiköistä koskaan? Mistä käsin rekrytoit? Moni rekrytoija on KM :-DDD. 

Vierailija
35/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla kehotti hakeutumaan alan töihin jo opiskeluaikana. Kuulostaa järkevältä, mutta eri asia sitten on miten töitä saa. Tokihan sitä menisi, mutta helpommin sanottu kuin tehty. Olen kyllä töitä opintojen ohella tehnytkin, mutta lähinnä juuri kaupan kassaa. Mielenkiintoista olisi myös tietää miksi joillakin on niin synkeät näkemykset tästä työllistymisasiasta, kun taas joissain vastauksissa ilmenee, ettei työllistymisvaikeuksia ole itsellä tai opiskelukavereilla ollut. Johtuvatko erot taustoista (esim. alla joku toinen tutkinto/vankka työkokemus), opiskelupaikkakunnasta vai mistä. Sivuaineet nyt ainakin varmasti vaikuttavat, ja itselläni tarkoituksena olisikin lähteä tutkintoa rakentamaan eteenpäin nyt panostamalla kauppatieteisiin ym. Tuon pääaineen vaihdon suhteen ongelmana on sisäänpääsyn vaikeus (psykologia), opintotukikuukausien loppuminen reilusti ennen valmistumista ja valmistumisen venähtäminen ylipäätään. Ehkä sitä oli opintojen alussa myös hieman naiivi ja uskoi puheisiin "monipuolisista työmahdollisuuksista" jne ja myös luotti siihen, että varmuus kasvaa opintojen edetessä. Vaan onkin käynyt ihan päinvastoin, epävarmuus on vaan lisääntynyt. Elämähän nyt harvoin on missään asiassa varmaa ja työllistymistä ei voi ehkä taata kuin ihan joillain harvoilla aloilla. Kuitenkin koen tärkeäksi lukea näitä ihmisten kokemuksia, koska en saa enää mitään irti niistä ympäripyöreistä mainoslauseista, joita yliopistolla kuulee. Ap

Vierailija
36/41 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 15:48"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 22:27"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 21:48"]

Olen valmistunut aikuiskasvatustieteestä. Väitän, että paljon on kiinni omasta persoonasta ja tutkinnosta kokonaisuudessaan, tuletko saamaan töitä vai et. Itse olen ollut valmistumisen jälkeen yhteensä 1,5 kk työttömänä. Valmistuin jo yli kymmenen vuotta sitten. J kuten monelle muulle, myös mulle sanottiin että paskan alan valitsin, valmistun "en miksikään".

Tutkinnossa mulla mukana julkishallintoa, hallintotiedettä, psykaa. Jos sulla ei ole kiire paperien kanssa, tee monet laajat sivuaineet. Kunnon it-taidot on myös kova sana. Hanki hyvä harjoittelupaikka (kuuluuko sulla tutkintoon?). Itse olen nauttinut vajaan puoli vuotta valtion palkkaa (Te-keskus), muutoin olen ollut yrityksessä ja kunnalla töissä.

[/quote]

Keitä tän yrityksen asiakkaat ovat olleet?

[/quote]

Yritys, jossa työskentelen on suuri suomalainen pörssiyhtiö. Jaa, että keitä ovat asiakkaat? No, niitä on maan ja taivaan väliltä, suurimmaksi osaksi suuria yrityksiä ympäri maailmaa. Ensi viikolla lähden työmatkalle Pekingiin, huomenna olen videoneuvotteluyhteydessä Saksaan, Puolaan ja Ruotsiin. Että sellaiseksi "en miksikään" minä aikoinani valmistuin :)

[/quote]

Miten opiskelukavereidesi on käynyt ja minkä verran tiedät tällä hetkellä valmistuvien työllistymisestä? Varmaan eri puolella Suomea on myös erilaiset tilanteet.

Vierailija
37/41 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen siis yrityksessä töissä, opiskelukavereistani yksi on yliopistolla assarina, yksi terveysalan yrityksessä hr-puolella, yksi projekteissa, yksi on myös isohkon yrityksen henkilöstön kehityksessä, yksi rehtorina. Työttömänä en tiedä pitempään olleen kenenkään. Sijainti ei ole pääkaupunkiseutu tai etelä ylipäänsäkään.

Vierailija
38/41 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällä hetkellä valmistuvista en tiedä kyllä mitään, mutta toisaalta sellaisen väittäminen on turhaakin koska (aikuis-)kasvatustieteestä voi valmistua niin monenlaisilla tutkinnoilla ja myös työ- ja elämänkokemuksilla. Kun itse parikymppisenä aloitin opinnot, olin ihan juniori. Joukkoon mahtui tosi iäkkäitä tyyppejä ja suuri osa oli jo valmiiksi työelämässä.

Vierailija
39/41 |
12.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen!

Vierailija
40/41 |
01.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko moni täällä suorittanut aikuiskouluttajan pedagogisia opintoja? Niiden kai luulisi tuovan lisää työllistymismahdollisuuksia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kaksi