Rusut ja risut opettajille, mikä jäi kouluajoista mieleen?
Tuli mieleen toisesta ketjusta, jossa joku opettajaksi tituleeraava sanoi, että ei voi (muka) puuttua koulun ulkopuoliseen kiusaamiseen millään lailla. Olen opettaja ja aina jää tällaiset asenteet mietityttämään. Ei kuulosta alalle sopivan ihmisen puheelta tuo. Mitä hyviä/huonoja asioita oma opesi teki? Mistä on jäänyt traumoja? Näitä voisi oppia välttämään, kaikki opet! :)
Kommentit (18)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:16"]
Se välittäminen. Älkää sulkeko silmiä kun joltain vedetään tuoli alta ennen istumista ja sitten nauretaan huvittavalle näylle.
[/quote]
Tämä näyttää nykyään pitävän paikkaansa. Itse kun olin kiusattu aikoinaan, ymmärrän kyllä että opettajat eivät niistä tilanteista olleet niin tietoisia, ts. hyvin harva tapahtui koulussa ja tilanteissa joissa on ymmärrettävää ettei nähty, ja itsekään en mennyt sanomaan.
Mutta tyttären kohdalla tapahtuu ihmeen paljon juttuja ihan luokkahuoneessa, siellähän on aina opettaja paikalla, luulisi ettei kovin paljon mene silmien ohitse.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:24"]
Kyllä voi vaihtaa lyhyemmäksi. Nykyään sitä monet heikot pitkän matikan opiskelijat tekeekin. Aika pienellä työllä (lähinnä ajamalla itsensä sisään yleisen aika peruskoulumaiseen ajatteluun takaisin) moni potentiaalinen "nipin napin approbatur" saa kepeästi vähintään magnan lyhyeltä. Tasoero on niin hurja. Kirjoittaa pitää vähintään yksi pitkä aine ja jos jonkun kielen, kuten englannin, kirjoittaa A-tasolla, riittää matikka kirjoittaa B-tasolla eli lyhyenä. Vastaavasti kielissä takkuava voi kirjoittaa B-englannin luettuaan todellisuudessa A-englantia koko koulunsa läpi, kun kerran kirjoittaa A-matikan. Tietysti nämä hiukan näkyy pisteytyksissä jatko-opintoihin, koska näitä A-aineita arvostetaan enemmän. Usein kuitenkin B-tason magna on paljon enemmän kuin A-tason appro, kun aletaan pisteitä laskea, vaikka todellisuudessa A-tason approlla tn. osaa enemmän kuin B-tason magnalla.
[/quote]
Juuri näin. Opetin takavuosina lukiossa lyhyttä matikkaa. Sinne tuli aina abivuonna pitkältä muutama ongelmatapaus ja pienen harjoittelun jälkeen olivat vähintään hyviä. Eli oppilaita, joilla oli pitkältä vitosia ja jopa hylättyjä, saivat suoraan lyhyeltä kasin tai ysin. Suosittelin aina tulemaan abien kertauskurssille "ajamaan itsensä sisään" lyhyen ajatteluun eli juuri takaisin peruskoulumaailmaan.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:18"]
7 on Porvoosta. Yo-kokeessa ei voi vaihtaa tasoa lyhyemmäksi (pidempään tasoon voi).
[/quote]
Siinäpä sille, joka epäilee ettei pitkän kurssit suorittanut voisi kirjoittaa lyhyttä matematiikka eli voi:http://kunkoululoppuu.fi/kysy-opolta/opiskelu/2013/06/26/lyhyen-matematiikan-kirjoittaminen/
heh heh! Sain aikaan oikin uuden ketjun. Lohduttaakseni sinuakin totean, etten ole luokanopettaja, enkä ikinä tulekaan alakoulussa työskentelemään. Yläluokilla olin pari vuotta, jona aikana kollegani sai huomautuksen puuttumisesta vapaa-ajalla tapahtuneeseen tappeluun.
Tällä hetkellä olen lukiossa, tästedes ammattikorkeassa, joten en voi lastenne koulutaivalta pilata asenteellani. Kiitos ja hei! <3
heh heh! Sain aikaan oikin uuden ketjun. Lohduttaakseni sinuakin totean, etten ole luokanopettaja, enkä ikinä tulekaan alakoulussa työskentelemään. Yläluokilla olin pari vuotta, jona aikana kollegani sai huomautuksen puuttumisesta vapaa-ajalla tapahtuneeseen tappeluun.
Tällä hetkellä olen lukiossa, tästedes ammattikorkeassa, joten en voi lastenne koulutaivalta pilata asenteellani. Kiitos ja hei! <3
heh heh! Sain aikaan oikin uuden ketjun. Lohduttaakseni sinuakin totean, etten ole luokanopettaja, enkä ikinä tulekaan alakoulussa työskentelemään. Yläluokilla olin pari vuotta, jona aikana kollegani sai huomautuksen puuttumisesta vapaa-ajalla tapahtuneeseen tappeluun.
Tällä hetkellä olen lukiossa, tästedes ammattikorkeassa, joten en voi lastenne koulutaivalta pilata asenteellani. Kiitos ja hei! <3
Se välittäminen. Älkää sulkeko silmiä kun joltain vedetään tuoli alta ennen istumista ja sitten nauretaan huvittavalle näylle.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:15"]
heh heh! Sain aikaan oikin uuden ketjun. Lohduttaakseni sinuakin totean, etten ole luokanopettaja, enkä ikinä tulekaan alakoulussa työskentelemään. Yläluokilla olin pari vuotta, jona aikana kollegani sai huomautuksen puuttumisesta vapaa-ajalla tapahtuneeseen tappeluun.
Tällä hetkellä olen lukiossa, tästedes ammattikorkeassa, joten en voi lastenne koulutaivalta pilata asenteellani. Kiitos ja hei! <3
[/quote] Käytöksesi vaikuttaa siltä että olet itse yläaste ikäinen etkä (toivottavasti) ammattiin valmistunut "aikuinen nainen"
Olin kirjoittanut keväällä pitkän matematiikan, mutta arvosana ei ollut hyvä, B paperi. Hain yliopistoon alalle, jossa ei edes matematiikkaa kauheasti tarvita (ts ei enempää kuin perus prosenttilaskua) mutta yhtenä pääsyvaatimuksena oli jostain syystä että pitkästä matikasta pitäisi olla vähintään C tai lyhyestä E. No, totesin, että pitkää matematiikkaa en saisi nostettua, mutta lyhyttä voisin lukea. Luin siis koko kesän kirjastossa kaikki lyhyen matematiikan lukiokurssin kirjat läpi ja laskin tehtäviä monta tuntia päivässä, kun kaverit kiisivät rannalla ja bileissä. Syksyllä sitten odotettu ylioppilaskoepäivä tuli. Koesalissa matematiikan opettaja, jakoi papereita, kysyen kaikilta "Lyhyt vai pitkä matikka?" Kohdalleni tullessaan vastasin "Lyhyt". Opettaja ilmeisesti muisti minut pitkän matikan tunneilta, olin se joka viittasi usein ja kysyi epäselviä asioita, joihin tämä ope ei yleensä osannut edes vastata eikä häntä kiinnostanut auttaa, jos minulla oli vaikeuksia. No antoi minulle sen lyhyen kokeen, katsoi vihaisesti ja sanoi "Laiskuri!" Menin ihan sanattomaksi ja olin todella järkyttynyt tuosta. Sanoi sen sen verran hiljaa että vain minä ja ehkä edessä ollut tyttö kuuli (kääntyi nimittäin kummastuneen näköisesti tuon jälkeen kurkistamaan kuka takana istuu). Minulla meni varmaan vartti tärkeää laskuaikaa hukkaan, kun kokosin itseäni tuosta. Matematiikan numero oli minulle ollut suuri häpeä, kun kaikista muista olin saanut E:tä ja L:ää. No sainpahan siitä lyhyestä sitten E:n ja pääsin haluamaani yliopistoon lopulta. Jäi tosin mietityttämään, että olisinko ilman noita open lannistussanoja pärjännyt vielä paremmin...
Lisää kokemuksia? Hyviä tai huonoja?
Muistan vieläkin kun 10v unohtelin jatkuvasti tehdä läksyt ja kirjatkin jäivät kotiin. Vanhempi miesopettaja nöyryytti ja jäkätti koko luokan kuullen. Kumpa olisi ennemmin kysynyt onko jokin kotona hullusti. Olihan siellä, kaappijuoppo isukki ja narsistinen isosisko. Tämän syy-yhteyden olen tosin oivaltanut vasta aikuisiällä. Eikai sitä läksyjä muista jos kotona on stressitasot jatkuvasti pilvissä.
7 on Porvoosta. Yo-kokeessa ei voi vaihtaa tasoa lyhyemmäksi (pidempään tasoon voi).
Enkun open kanssa meni sukset ristiin. Se ei tykännyt musta ja mä en siitä. Vähätteli minkä ehti ja anto paskoja arvosanoja. Kirjoitin ällän. Sitäkin vähätteli, oli kuulemma tuurilla. Ei, se ällä tuli koska mun äidinkieli on englanti
Äikän ope jakso aina kannustaa vaik mä olin (olen) paska. Kokoajan tsemppas, anto vinkkejä mitä kirjoja lukea, oli tajuttoman kärsivällinen vaikka ei voinut antaa aineista vitosta enempää. Kun pääsin kirjoituksista läpi, hän itki ilonkyyneleitä. Kumpikaan meistä ei uskonut, että pääsen läpi. Siinä oli tosi iloinen ope! Ihanaa kun oli niin ylpeä musta!
Kyllä voi vaihtaa lyhyemmäksi. Nykyään sitä monet heikot pitkän matikan opiskelijat tekeekin. Aika pienellä työllä (lähinnä ajamalla itsensä sisään yleisen aika peruskoulumaiseen ajatteluun takaisin) moni potentiaalinen "nipin napin approbatur" saa kepeästi vähintään magnan lyhyeltä. Tasoero on niin hurja. Kirjoittaa pitää vähintään yksi pitkä aine ja jos jonkun kielen, kuten englannin, kirjoittaa A-tasolla, riittää matikka kirjoittaa B-tasolla eli lyhyenä. Vastaavasti kielissä takkuava voi kirjoittaa B-englannin luettuaan todellisuudessa A-englantia koko koulunsa läpi, kun kerran kirjoittaa A-matikan. Tietysti nämä hiukan näkyy pisteytyksissä jatko-opintoihin, koska näitä A-aineita arvostetaan enemmän. Usein kuitenkin B-tason magna on paljon enemmän kuin A-tason appro, kun aletaan pisteitä laskea, vaikka todellisuudessa A-tason approlla tn. osaa enemmän kuin B-tason magnalla.
Pääsin koko kouluaikani aivan liian helpolla. Mihinkään ei tarvinut opetella opettelemaan ja lukemaan, koska mentiin niitten luokan puupäitten ehdoilla ja tahtiin. Yliopistoon pääsin heittämällä sisään, mutta sitten opinnot tyssäsivät.
Siis lyhyesti: sain kymppejä tekemättä mitään, mutta opiskelemaan en oppinut.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:18"]
7 on Porvoosta. Yo-kokeessa ei voi vaihtaa tasoa lyhyemmäksi (pidempään tasoon voi).
[/quote]
Ei ole, ihan stadista olen. :) Kirjoitin siis pitkän JA lyhyen matematiikan, niin voi halutessaan tehdä, joskaan ei samana kirjoituskertana. Kirjoitin siis keväällä pitkä ja syksyllä lyhyen. :)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:26"]
Pääsin koko kouluaikani aivan liian helpolla. Mihinkään ei tarvinut opetella opettelemaan ja lukemaan, koska mentiin niitten luokan puupäitten ehdoilla ja tahtiin. Yliopistoon pääsin heittämällä sisään, mutta sitten opinnot tyssäsivät.
Siis lyhyesti: sain kymppejä tekemättä mitään, mutta opiskelemaan en oppinut.
[/quote]
Mulla on ollut vähän samaa kokemusta, hyviä arvosanoja kouluvuodet ja hyvät kirjoituksistakin, mutta yliopistossa on ollut vaikeuksia, kun ei olle oppinut opiskelemaan. Toisaalta yliopisto osaltaan juuri opettaakin siihen.
Lisää näitä ajatuksia! :) T. Toinen ope