Apteekin henkilökunnasta...
Pakko saada vähän valittaa ja samalla kysellä onko muualla tällaista? Täällä meidän lähiapteekissa ei nimittäin kukaan ymmärrä allergioista mitään... Tai yleensäkään pienten lasten ruokavalioista... Saatan ehkä vähän liioitella, mutta olen asioinut kuluneen syksyn aikana apteekissä noin 10 kertaa. Olen etsiskellyt kalsiumia, vitamiineja yms. ja yleensä aina olen saanut palvelua eri työntekijöiltä.
Kalkkitabletit ovat olleet haun alla... Yleensä he suosittelevat sellaisia, joissa lukee, että ei alle 4-vuotiaille. Olen aina kertonut, että lapseni on 1v. Seuraavaksi he suosittelevat kalkkivalmisteita, joissa on jotain lisäaineita, jotka eivät neuvolankaan ohjeiden mukaan käy pienille lapsille (muistaakseni aspartaami). Sitten he tyrkyttävät, jotain " hyvänmakuisia" , joissa on mukana appelsiiniöljyö tms. mikä ei meidän allergiselle lapselle todellakaan sovi. Ja tietysti he muistavat sanoa, että kysy neuvolasta. Ja neuvolasta sanovat, että kysy apteekista. Ja jopa lääkäri sanoi, että apteekissa tietävät parhaiten. Ja pöh!
No... Nyt olen kuitenkin löytänyt meille sopivan kalkin (Kalcipos ja MiniSun), joten tämä ongelma on poistunut.
Viime viikolla etsiskelin pienelle lapselle sopivaa vitamiinivalmistetta, koska välillä huolestuttaa ruokavalion niukkuus. Apteekista sanoivat tietäväisinä, että " lapsillehan annetaan näitä d-tippoja" . NO VOI HERRANJESTAS... Ollaanhan me nyt tosiaankin niitä tippoja annettu... Kohteliaasti pyysin kuitenkin tietoa muista vitamiineista ja tämä kyseinen myyjä ei oikein tiennyt mitään. Sai kuitenkin myytyä sellaista SanaSol-nestettä, josta kuulemma lapset tykkää. En ole sitä vielä antanut, mutta kokeillaan joku päivä... Ihmetyttää vaan, kun siinä pullossa ei lue mitään ohjeita koskien lapsia. Onkohan se nyt kuitenkaan ok?
En tiedä... Olen varmaan todella hankala asiakas ja muutenkin liian tarkka. Vai olenko? Tällaista nyt kuitenkin täällä murehdin... Vastaa, ken viitsii :)
Kommentit (9)
noin huonoja kokemuksia farmaseuttisesta henkilökunnasta apteekissa. Sana-sol on yleensä tarkoitettu yli 2-vuotiaille lapsille. Tärkeintä on muistaa jos sitä antaa että se sisältää D-vitamiinia eli muita D-vitamiinivalmisteita tulee tällöin välttää. Muutenhan se on monivitamiinivalmiste joka sisältää A-, D- E, C ja B-ryhmän vitamiineja. Allergisen lapsen kannalta voisi tietysti harkita kannattaako antaa Sana-solia sen apuaineiden takia (erilaisia öljyjä, mallasuutetta jne.)
Allergia-asioista sen verran että ne on tosi monimutkaisia eikä farmaseutin koulutuksessa niihin puututa ollenkaan. Itsekin olen oppinut enemmän oman lapsen allergiaepäilyjen kautta allergioista.
Toivottavasti saat jatkossa hieman positiivisempia kokemuksia ja jos mahdollista koita eri apteekkia, niissä voi olla suuria eroja!
Tuntuu ikävältä, kun he tosiaan ainakin yrittävät palvella... En tiedä sitten, onko minua palvellut joku harjoittelija tms. Olen joskus tiiraillut sellaista nimilappua, jossa lukisi " arvonimi" , mutta sellaista ei ole ollut. Ehkä pitää tosiaan käydä välillä muuallakin... Sinänsä kummallista, että farmaseuteilla ei ole näistä allergioista kokemusta, koulutuksen kautta... Ehkä tässä olisi lisäkoulutuksen paikka.
Se Sana-sol tosiaankin odottaa vielä kaapissa. Ajattelin kokeilla sitä todella pienellä määrällä ja ehkä odotella vielä pari kuukautta. Sitten on ainakin se kaksivuotispäiväkin lähempänä. Ja vähennän sitten d-tippoja.
Kertokaa muuten ihmeessä, jos tiedätte jonkin muun vitamiinivalmisteen, joka sopisi paremmin lapsille.
Tosin maksaa aika paljon ja sitä saa vain reseptillä, mutta ei sisällä lisäaineita lainkaan. Kapselin saa auki helposti ja jauheen voi sekoittaa esim. puuroon (on kyllä melko voimakkaan makuinen). Heillähän on myös puhdasta kalsiumkarbonaattia, sekin reseptillä (ei maistu miltään).
...vain allergioihin erikoistuneesen lastenlääkäriimme.
Meillä on kaksi lähiapteekkia ja toisessa niistä ollaan kyllä täysin pihalla. Muutenkin kyseisessä apteekkissa on varmaan pihi apteekkari (aina liian vähän henkilökuntaa paikalla jne.). Olenkin siirtynyt asioimaan siihen toiseen lähiapteekkiin, joka on pienempi ja jossa on lyhyemmät aukioloajat, mutta palvelu on huomattavasti asiantuntevampaa. Suuremmasta apteekista olen mm. saanut vääriä lääkkeitä ja ovat yrittäneet taivutella ottamaan 3kk annosta pienemmän annoksen allergialääkärin määräämää kalsiumkarbonaattiannospussijauhetta, koska annosteluun menee ilmeisesti liikaa työaikaa. Lääkkeet ja erikoiskorvikkeet on monesti vähissä. En nyt kumminkaan syytä henkilökuntaa tästä vaan kyseessä on selkeästi pihistä apteekkarista, joka haluaa pitää lääkevarastoon sitoutuneen pääoman mahdollimman pienenä ja mahdollisimman vähän henkilökuntaa paikalla, ettei tule kustannuksia. Potuttaa kummin toi toiminta tosi paljon, koska apteekkitoimintahan on luvanvaraista ja kyseinen täti tahkoaa varmaan tolkuttomasti hilloa isolla apteekillaan kaikesta mahdollisesta pihistäen. Luvat tollaisilta pois ja kiertoon yrittäjille, joita kiinnostaa vähän enemmän asiakkaiden palvelu. Eipä taida kumminkaan tässä maassa kuuna päivänä tapahtua.
Meillä kokeiltiin moniallergiselle lapselle aikoinaan ravitsemusterapeutin ja allergologin suosituksesta mainitsemaasi Sanasolia sekä lasten multitabs-tabletteja. Niissä molemmissa on kuitenkin paljon kaikenlaisia apu- ja makuaineita, joten ne eivät lapselleni sopineet. Olenkin antanut jo aiemmin annettuja Yliopiston apteekin hivenaine-vitamiinikapseleita, jotka käsittääkseni sopivat lähes kaikille.
Apteekkien suhteen kannattaa todella äänestää jaloillaan ja käytää sellaista apteekkia, jossa saa hyvää ja asiantuntevaa palvelua! Meidän aptekissamme kysytään myös säännöllisesti kirjallista asiakaspalautetta, ja monet antamani palautteet ovat johtaneet parannuksiin. Palautteen antamistakin kannattaa siis myös harkita- harvan apteekin luulisi pyrkivän tahallaan huonoon palveluun!
Farmaseutti tuttuni joskus sanoi, että heitä ei kouluteta tietämään esim. allergioista, joten kaikki tietämys on omasta kiinnostuksesta ja kokemuksista kiinni. Samoin käsittääkseni eivät saa paljoakaan koulutusta itsehoitovalmisteisiin, joten niistäkään eivät tiedä kaikkea. Varmasti siis tapaamasi farmaseutit ovat yrittäneet parhaansa palvellakseen, mutta eivät vain yksinkertaisesti tiedä tarpeeksi. Allergiatkin on aika vaikeita sellaisen ihmisen ymmärtää, jolla ei ole omaa kokemusta asiasta.
Suosittelen myös vitamiinivalmisteeksi Yliopiston apteekin vitamiini-hivenainekapselia. Meillä sitä on syöty parivuotiaasta asti. Toinen meidän allergialääkärin suosima valmiste on Multitabs Xylitol, mutta siinä on aika paljon apuaineita. Yleensähän yksivuotiaalle ei tarvita monivitamiinia, kun kaikki tarvittavat vitamiinit saa erityiskorvikkeesta, jos sellaista juo.
Työskentelen alalla ja todella vähän opintoihin liittyy asioita allergioista. Lähinnä liikutaan mekanismitasolla eli mitä elimistössä tapahtuu allergisessa reaktiossa. Itsekin olen oppinut asioita itse opiskelemalla ja käytännössä allergisen lapsen äitinä. Koulutus takaa perusasiat, mutta jatkuva opiskelu työn ohessa on välttämätöntä.
Lisäksi alalla on paljon eri aikoina opiskelleita farmaseutteja. Nykyisin koulutus tapahtuu yliopistossa ja kestää kolme vuotta. Proviisorin koulutus kestää viisi vuotta ja on ylempi korkeakoulututkinto. Aikoinaan apteekissa ei saanut antaa minkäänlaista lääkeneuvontaa. Se oli todella kielletty. Töissä on edelleen paljon tämän aikakauden farmaseuttista henkilöstöä. Varmasti on apteekkaristakin kiinni miten paljon heidän lisäkoulutukseen on panostettu. Lisäksi käsikauppalääkkeitä myymässä saattaa olla farmanomi, jonka koulutus ei ole lähimaillakaan nykyistä farmaseutin tutkintoa. Heillä on monta kymmentä vuotta sitten saatu oikeus myydä lääkkeitä. Tällaista tutkintoa ei enää ole olemassa. Heidän tietämys on varmasti vain jatkokoulutuksen varassa, jonka taso on kysymysmerkki.
Pienissä apteekeissa saattaa lisäksi törmätä laittomaankin toimintatapaan, jossa lääkkeitä myy henkilö ilman tarvittavaa koulutusta. Tällaistakin valitettavasti tapahtuu. Joko siksi ettei tarvittavaa henkilöstöä ole saatavilla tai säästösyistä. Farmaseuttipula on vaivannut Suomessa pitkään.
Kaikista näistä syistä esimerkiksi palvelun taso voi olla vaihtelevaa ja lisäksi tietysti työntekijän oma motivaatio työhön vaikuttaa, kuten missä tahansa työssä.
Eli siihen, että joku vielä tarkistaa, että lääkärien reseptit ovat oikein. Meille on käynyt mm. niin, että lääkäri on kirjoittanut annostuksen väärin (lapselle liian suureksi) ja apteekissa se on sitten oikaistu. Ylipäätään apteekista voi kysyä ensiapua johonkin vaivaan, jos vaikka on itse epävarman riittääkö itsehoitolääkkeet vai pitäisikö mennä lääkäriin.
Joo tutulta kuulostaa. Meillä kanssa on ollut monenlaista häikkää kun olen hakenut korvikkeita, sopivia rasvoja lapsille ym. Minua on helpottanut todella paljon noilta allergialistoilta saatu vertaistuki niin on edes jokin aavistus mitä pitää kysyä ja mitä haluaa. Jotenkin olen jo aika pessimistinen tuosta apteekin henkilökunnan tiedon tasosta enkä enää edes odota sieltä mitään erityistä. Selvitän etukäteen muualta niin paljon kuin mahdollista enkä " usko" apteekin henkilökunnan selityksiä tarkistamatta niitä muualta jos vain jotenkin mahdollista. Toki henkilökunta on ystävällistä ja usein palvelu on ok mutta nimenomaan tiedon puute tuntuu joskus aika turhauttavalta.
t. MiTeSa