Voihan oksu, eka vanhempain ilta takana taalla Englannissa.
Koulun pihalla olin pitanyt aiteja ihan mukavina mutta luokassa, lasten open edessa, kun keskustelimme lukemaan oppimisesta he muuttuivat ihan kummallisiksi. Porukka leuhki kilpaa silla, kuinka hyvin heidan lapset jo lukevat ja kuinka taitavia ovat. Osa vanhemmista vaati lapsilleen enemman laksyja ja ne, joiden lapset olivat ekan luokan hitaammin edistyvassa ryhmassa, kuulostivat silta, etta kohta haastavat open oikeuteen. Lisaksi vanhemmat vertailivat keskenaan sita, millaisia lisatehtavia he antavat lapsilleen kotona. Yli puolia muksuista hothousetaan kotona. Koulu on kunnallinen (roomalaiskatol.) koulu mutta keskiluokkainen catchment area. Suomessa ei kylla vanhemmat leuhki jalkikasvullaan samalla lailla! Olin aino vanhempi, joka oli likipitaen tyytyvainen koulun toimintaan.
Kommentit (4)
Meillakin tapaamiset ovat kahden keskisia. Lisaksi koulun pihalla lasten koulumenestyksesta puhuminen tuntuu olevan lahes tabu. Joskus olisi kivakin tietaa, mita mielta toiset ovat. Ei siis niinkaan vertailun vuoksi vaan lahinna, jos esim joku juttu matikassa on vaikea, niin se rauhoittaa kummasti, jos muillakin on sama tilanne :-). Vain yksi tuntemistani aideista tuntuu olevan jatkuvasti " preppaamassa" lapsiaan. Heilla saattaa johtua siita, etta esikoinen kuulostaa olevan melkoisesti muita jaljessa nimen omaan aidinkielessa ja sen takia pikkuvelikin saa tehda ylimaaraisia harjoituksia. Pikkuveli on vasta 3 1/2, mutta aidin mielesta on hyva kun tarhassa (joku erikoistarha) opetetaan verbien ja substantiivien eroja :-). On kuulema sitten edella muita kun menee kouluun :-)
Ihan samanlaista menoa on minunkin poikieni koulussa. Siella on n.60% lapsista Intiasta, ja heille on menestyminen ja rahanteko kaikki kaikessa ja lapsia painostetaan mielettomiin suorituksiin. Meilla pain on viela 11+ testit ja niiden mukaan valikoidutaan joko grammar tai comprehensive schooleihin. Taman takia hothousing aloitetaan usein jo 4-vuotiaana. Kuulin, etta joillekin lapsille on luvattu tuhansien puntien palkkio, jos paasevat 11+ lapi. Toisia prepataan helkkaristi, ja jotenkuten paasevat testeista lapi mutta sitten grammar schoolissa joutuvat special educational needs-ryhmaan, kun eivat pysy perasssa. Meidan koulu on muuten hyva koulu, mutta opettajatkin jossakin maarin ovat mukana tassa hehkutuksessa, aina ovat kehumassa miten meidan koulussa taso on paljon kovempi kuin muissa kouluissa. Minun esikoiseni on taas hiukan jaljessa varsinkin englannissa, joten ilmeisesti me olemme sitten taviksia tassa koulussa. Muksuja viedaan koulupaivan jalkeen tunneille, ja heille ei jaa aikaa leikkia tai tehdaan mitaan muuta kuin laksyja. Suomalaisena en voi kuin ihmetella ja valilla tekisi mieli lahtea takaisin Suomeen. Ei siella kait viela kuitenkaan odoteta, etta 12-vuotiaat tekevat astro physics-tehtavia (no leikki leikkina mutta hirvean vaikeata on kohta auttaa koulutehtavissa, vaikka poika on vasta 7-vuotias). Voi luoja naita englantilaisia, ei voi muuta sanoa!
En jaksa niin paljon kaikkien vanhempien kanssa keskustella (varsinkin kun raahaan sellaista laumaa aina mukanani koulureissuilla!!!), mutta tiedan eraan aidin jolle 5v.poikansa koulumenestys on kaikki kaikessa. En jaksa valittaa, siinahan treenaavat, osaa kuulemma jo kertotaulun ulkomuistista sun muuta.
Meidan tyton luokka jaettiin kahtia nyt Year 1:lla iltapaivisin ja tuntuvat saavat tehtavia sen mukaan kumpaan ryhmaan kuuluvat. Puolet luokasta menee iltapaivisin Reception luokkaan ja toisen puolisko Year 2 luokkaan. Heilla on esim. joka perjantaisen spelling tests ja receptinilla tekivat 9 sanaa ja year 2:lla oli talla viikolla 19 sanaa. Aika huima ero! En ymmarra miten siina vaiheessa, kun luokat taas yhdistyvat, ilmeisesti ensi vuonna, kurotaan eroja kiinni. Tuntuu kuitenkin etta opettaja on aika hyva tuntemaan lapset (pieni luokka16 oppilasta/koko koulussa reilu 100) ja pystyy arvioimaan mihin he ovat kykenevia ja luotan etta antaa sen mukaan tehtavia.
P.S. Meidan tytolla vaihtui opettaja tana syksyna, viime vuoden kaksikielisyydesta MITAAN TIETAMATTOMAN opettajan jalkeen. Ja tytto on saanut niin hienoa ja kannustavaa palautetta nykyiselta opettajalta, etta varmaan senkin vuoksi olen niin tyytyvainen ja luottavainen tahan opettajaan.
Eli ei kuule mita muiden lasten vanhemmat edes puhuu. Talla tavalla saa palutetta vaan omasta lapsesta. Eli mita sielta meetingista hakeekin:)