Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Työsuhdeauto vs. kilometrikorvaukset

Vierailija
07.01.2015 |

Voiko helposti antaa näppituntumaa siitä, kannattaako työnantajan antaa työntekijälleen työsuhdeauto vai maksaa kilometrikorvauksia.

 

Miten tätä aswiaa piätisi ajatella, siis kustannusvaikutuksia toisiinsa sekä työntekijän että työnantajan näkökulmasta?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista on se, kysytkö työnantajan vai työntekijän näkökulmasta. Sanoisin, että mikäli ajoja on paljon, edullisinta olisi ostaa firmalle auto, jota ei saisi käyttää kuin työajoihin, jos työnantajan näkökulmasta katsotaan. Tätä autoa kun voisi tarvittaessa käyttää muutkin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sitä työajoa on paljon, niin silloin kyllä työnantajan kannalta on suositeltavampaa työsuhdeauton myöntäminen. Kilometrikorvauksilla tekee helposti tiliä. Ei tarvita kuin 5 Helsinki-Turku keikkaa kun on 1000€ kasassa kilsakorvauksilla ja päivärahoilla. Sanomattakin on selvää että sillä tonnilla ajelee kyllä melkosen siivun työ ja vapaa-ajan ajojakin. Maksaapa jopa lyhennyksiä ja vakuutuksiakin.

Vierailija
4/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa esim. yksi esimerkkilaskuri:

http://www.autoliitto.fi/tietopankki/autoilun-kustannukset/laskurit/kustannuslaskuri/

Vapaan autoedun kustannukset on aika helppo laskea, kunhan muistaa, että työnantaja vähentää palkasta jotain nollan ja todellisten kustannusten väliltä. Verotusarvo osuu käytännössä aina jonnekin tuohon välille, ja tietty pitää muistaa vielä sen vaikutus veroprosenttiin ja sitä kautta nettopalkkaan. Joillain työnantajilla on sääntö, että jos työajoja on tulossa paljon (luokkaa 20000 kilsaa vuodessa), on työntekijä pakotettu ottamaan työsuhdeauton.

Vierailija
5/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta paljonko tästä aiheutuu kustannuksia työnantajalle, jos esim. auton ostohinta olisi 45 000 € tai vaikka about 950 €/kk verotusarvona.

 

Haen siis sitä pistettä, jossa se on molemmille hyvä vaihtoehto.

 

ap

Vierailija
6/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä kun käy "kaupparatsuja" niin kaikki kovat äijät ajaa omalla autolla, mutta myös tekevät tulosta, huonommat nössöt joutuu ajamaan firman autolla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:53"]

Jos sitä työajoa on paljon, niin silloin kyllä työnantajan kannalta on suositeltavampaa työsuhdeauton myöntäminen. Kilometrikorvauksilla tekee helposti tiliä. Ei tarvita kuin 5 Helsinki-Turku keikkaa kun on 1000€ kasassa kilsakorvauksilla ja päivärahoilla. Sanomattakin on selvää että sillä tonnilla ajelee kyllä melkosen siivun työ ja vapaa-ajan ajojakin. Maksaapa jopa lyhennyksiä ja vakuutuksiakin.

[/quote]

Kilometrikorvauksilla ei todellakaan tienaa, ellei sitten aja todella paljon, eli yli 20 tonnia työajoa vuodessa, eikä sittenkään vielä tienaa paljon.

Vierailija
8/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Km-korvauksia saa verottomana vain 15000km ja 0,43e/km (km-korvaushan saa olla enemmänkin jos työnantaja haluaa maksaa, 0,43e ylittävästä vain menee sitten verot normaalisti) vuodessa. Yli menevät verotetaan ihan normaalisti palkkana. Eli jos tulee yli 15000km, kannattanee työnsuhdeauto tai muu työnantajan tarjoama autoetu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 20:53"]

Jos sitä työajoa on paljon, niin silloin kyllä työnantajan kannalta on suositeltavampaa työsuhdeauton myöntäminen. Kilometrikorvauksilla tekee helposti tiliä. Ei tarvita kuin 5 Helsinki-Turku keikkaa kun on 1000€ kasassa kilsakorvauksilla ja päivärahoilla. Sanomattakin on selvää että sillä tonnilla ajelee kyllä melkosen siivun työ ja vapaa-ajan ajojakin. Maksaapa jopa lyhennyksiä ja vakuutuksiakin.

[/quote] Tonnilla ajaa sen mitä verottaja on laskenut. Ei sillä mitään tienaa. Jos muuta väittää on laskutaidoton idiootti.

Vierailija
10/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 jatkaa, nämä tietoni siis v.2014, en tiedä onko nyt km-korvausta nostettu tai laskettu. Mutta periaate varmaan tuli selväksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.01.2015 klo 21:44"]

Km-korvauksia saa verottomana vain 15000km ja 0,43e/km (km-korvaushan saa olla enemmänkin jos työnantaja haluaa maksaa, 0,43e ylittävästä vain menee sitten verot normaalisti) vuodessa. Yli menevät verotetaan ihan normaalisti palkkana. Eli jos tulee yli 15000km, kannattanee työnsuhdeauto tai muu työnantajan tarjoama autoetu.

[/quote]http://www.vero.fi/fi-FI/Syventavat_veroohjeet/Verohallinnon_paatokset/Verohallinnon_paatos_verovapaista_matkak%2835223%29

En minä tuosta mitään kilomertirajaa löydä. Eikös se jäänyt pelkäksi puheeksi?

Vierailija
12/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lyö kilsakorvauksilla leiville kun huomioi kuinka lisääntynyt ajo vaikuttaa auton kulumiseen ja huoltotarpeeseen. Lisäksi ainakin meillä putoaa kilsakorvaus 5000 km:n jälkeen 0,43e:sta 0,39e:n/km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
07.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omia kilsoja paljon=vapaa autoetu, paljon työajoja=km-korvaukset (työntekijä).

Vierailija
14/18 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs nykyään jos työnantaja ehdottaa vain sitä 0,46 € /km, kannattaako ottaa työ vastaan. Sisältäisi ajoa omalla autolla n. 20-50 km päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entäs nykyään jos työnantaja ehdottaa vain sitä 0,46 € /km, kannattaako ottaa työ vastaan. Sisältäisi ajoa omalla autolla n. 20-50 km päivä.

Nykyään kannattaa ottaa sähköauto.

Vierailija
16/18 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se työ kannata ottaa vastaan jos siitä maksetaan säädyllinen korvaus? Tuskin tuo km-korvaus on ainoa palkkasi?

Jos sinulla on käytössäsi auto, jolla voit ko. tehtävät hoitaa, eikä auto kyseisessä työssä erityisesti sotkeennu, tms. niin mielestäni tuo km-korvaus on ihan hyvä lisä palkan päälle. Eihän sillä uuden ja kalliin auton kustannuksia peitä, mutta se onkin laskettu keskiverto autoilijan mukaan.

Vierailija
17/18 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon ajoa niin oma auto siis 20000 laskutettavaa vuodessa. Muuten firman auto fiiliksen mukaan. Jos tykkää autoista ei välttämättä saa sitä mitä haluaa. Oma auto maksaa uutena 90000€ ja sitä en olisi saanut firmalta.

Vierailija
18/18 |
11.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä kun käy "kaupparatsuja" niin kaikki kovat äijät ajaa omalla autolla, mutta myös tekevät tulosta, huonommat nössöt joutuu ajamaan firman autolla.

Eli mitä enemmän on työtuloja, sitä isommalla prosentilla verottaja iskee autoetuun, ja muihinkin työsuhde-etuihin.