Pino: mainoskliseet
Tuli mieleen tuosta etusivun sähköliittymämainoksen huuliaan muikistavasta tytöstä.
- ilmeisesti huuliaan muikistava nuorehko naishenkilö on jotenkin tosi spesiaali ja tyylikäs idea. Täällä av:llakin on ollut kaksi sellaista mainosta. Tuo "sähköä suoraan verkosta" -mainos ja se "jätä sijoittaminen asiantuntijan huoleksi"-mainos (olisko ollut FIM:in?), jossa polkupyörän kanssa poseeraava tummahiuksinen tyttö muikistaa huuliaan.
- nuorille suunnatussa mainonnassa ja brändeissä käytetään paljon englannin kieltä ja x-kirjainta. Esim. "Sonera X", jonka mainonnan koko kuvakieli huutaa "hei nuoret tsekatkaa, tää on niin coolia ja tää on teille". Tai Anttilassa opiskelijakorttialennuksesta kertova juliste, jossa on sanat "NO" ja "YES" ja no-sanan yli on vedetty viiva. Kaiketi halutaan kertoa, että alennusta tulee sen sijaan että sitä ei tule :D
Kommentit (10)
Joulumainoksissa on aina upea talvimaisema, vaikka lunta ei sataisi todellisuudessa senttiäkään. Myös Amerikassa. Ja kesämainoksissa on tietenkin mahtavat helteet.
Pesuainemainoksissa riemuitaan sitä enemmän, mitä kuraisempi lapsi on. Kun kone pesee ja se hieno pesuaine, eikä äitiä harmita pyykin määrä lainkaan. Koneesta otettaessa vaatteet ovat häikäisevän puhtaita. Tiskiainemainoksissa liioitellaan sekä lian määrää että puhtaiden astioiden kiiltoa.
Hampurilaiset ovat mainoksissa aina tosi isoja ja muhkeita.
Eläimiä tai eläimiin viittaavia sanoja käytetän tehokeinoina ihmisille tarkoitetuissa tuotteissa. Energiajuomasta saa siivet, laitetaan tiikeri tankkiin, oravat ja lampaat viittaavat pehmeyteen. Eräässä vanhassa mainoksessa orava puhui, tulikohan ihmisille uskottavampi kuva kyseisestä pankista?
Miehille suunnattua kosmetiikka mainostetaan aina jollain urheilutähdellä, esim. formulatähdet on kova sana. Ja sillä mainoskasvolla on aina sellainen rosoinen sänki tai parta. Ihan kuin mainos sanoisi "Silmäryppyrasva ei viesinunkaan miehisyyttä."
Niissä on autoja ja urheilua, puhujana äärimmäisen matala miesääni.
Sitten purkit on usein mustia tai tummia, hopeita. mainoksissa kaikki on "extremeä", vauhtia ja vaarallisia tilanteita ja muka miehistä, vaikka kyse on naamavoiteesta.
Koululaisten tuotteissa (vihoissa ym.) pitää olla aina farkkua :D Siis farkkukuosia, ei farkkukangasta.
Erityisesti radiomainoksissa on sellaista firman tai tuotteen nimen älyvapaata toistamista muka luontevasti mainokseen upotettuna. Ettei nyt vaan keneltäkään menisi ohi mitä mainostetaan. Vähän niin kuin Ketosen ja Myllyrinteen ruisrento-sketsissä, jota en ikävä kyllä löytänyt netistä.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 21:38"]
Miehille suunnattua kosmetiikka mainostetaan aina jollain urheilutähdellä, esim. formulatähdet on kova sana. Ja sillä mainoskasvolla on aina sellainen rosoinen sänki tai parta. Ihan kuin mainos sanoisi "Silmäryppyrasva ei viesinunkaan miehisyyttä."
Niissä on autoja ja urheilua, puhujana äärimmäisen matala miesääni.
Sitten purkit on usein mustia tai tummia, hopeita. mainoksissa kaikki on "extremeä", vauhtia ja vaarallisia tilanteita ja muka miehistä, vaikka kyse on naamavoiteesta.
[/quote]
Joo ja niissä täytyy korostaa, että tuote perustuu johonkin teknologiaan.
Sitten on nämä "tavikset ihanan rennon lupsakasti tässä jutustelevat, ettekös te nyt samaistu heihin?" -mainokset. Esim. Byggmaxin mainokset.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 22:28"]
Koululaisten tuotteissa (vihoissa ym.) pitää olla aina farkkua :D Siis farkkukuosia, ei farkkukangasta.
[/quote]
Ja sen lisäksi joka ikinen syksy sama fraasi: "Back to school!" :D (huomioi myös englanninkieliklisee)
Naistenvaatemainoksissa (tv:ssä) on aina todella laihoja ja todella pitkäjalkaisia naisia toikkaroimassa oudoissa asennoissa, ja ne käveleekin jotain ihme siksakkia eikä seiso suorassa hetkeäkään.
up