Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Koulun erityisopetuksesta

Vierailija
21.09.2011 |

Osaako joku sanoa, että jos oppilas saa jatkuvasti kokeista täysiä pisteitä tai kahta vaille vajaita pisteitä, on tunnilla aktiivinen ja tekee läksyt sujuvasti, mutta ope silti on sitä mieltä, että "oppilas on tuen tarpeessa ko. aineessa" niin mikä kohta siinä voi mättää?



En hahmota sitä avun tarvetta ja nyt ope on vaihtanut koulua ja se merkintä on ja pysyy oppilaan papereissa, mutta kukaan ei löydä taidoissa mitään vikaa. Mitä se ope on voinut nähdä, mikä meiltä jää näkemättä?



Ko. ope oli opettanut lasta kaksi viikkoa, kun ilmaisi kantanaan että matikassa pitää käydä erityisopella. Me oltiin aiheesta eri mieltä ja sanottiin se.



No, koko lukuvuosi mentiin niin, että läksyt sujuivat, tuntiosaamista kiiteltiin ja kokeista tuli kymppiä tai kymppi miikkaa. Sitten ope pakkasi kimpsut ja kampsut koulusta - jossa ei viihtynyt - ja lätkäisi lapsen todistukseen tällaisen lisälauseen.



Nyt sitten ihmetellään uuden open kanssa taas, missä se tuen tarve luuraa...





Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitte sillä viirasi päässä. Jos uusi ope ei löydä tuen tarvetta niin unohda koko juttu.

Vierailija
2/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha täältä käsin on arvuutella yksittäisen ihmisen mielenliikkeitä.



Sen verran kumminkin, että akateemisten taitojen puutteen lisäksi erityisopetusta annetaan muistakin syistä, esim. oman toiminnan ohjauksen puutteiden tai häiriökäytöksen vuoksi.



Eli voi esimerkiksi (en sun lastasi ja opettajan perusteluja siis edelleenkään tiedä, tämä on yleisellä tasolla) olla niin, että opettajan koko aika menee yhden lapsen ohjeistamiseen ja levottomuuden hillitsemiseen, jos ei osaa kuunnella tai toimia ohjeiden mukaan.



Mutta jos teillä on kerran tuntiosaaminenkin hyvää, niin mitäs tuota nyt enää murehdit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nimenomaan on saanut kiitosta käytöksestä.



Tuossa häiritsee nyt se, että se kommentti pomppaa aina uudelle opelle, joka selkeästi ottaa sitten selkeän ennakkoasenteen - ja saadaan vääntää aina rautalangasta, ettei kommentille löydy/löytynyt perusteita...



ap

Vierailija
4/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan nimenomaan on saanut kiitosta käytöksestä.

Tuossa häiritsee nyt se, että se kommentti pomppaa aina uudelle opelle, joka selkeästi ottaa sitten selkeän ennakkoasenteen - ja saadaan vääntää aina rautalangasta, ettei kommentille löydy/löytynyt perusteita...

ap


Sä sanoit, että se oli todistuksessa. Ei sitä enää ensi vuonna kukaan näe.

Ja muutenkaan ei siitä enää tulevina vuosina mitään seuraa, kun nyt ei olla asiaan reagoitu.

Vierailija
5/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Vierailija
6/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä nähnytkään. Joka tapauksessa uusilla opettajilla ei ole mitään vimmaa sellaisa selailla taaksepäin ja varsinkaan, jos seuraavana vuonna ei ole mitään tukitoimia otettu käyttöön.



älä siis hysterisoi nyt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki suoritukset, kommentit jne. Eikähän siinä nyt vimmaisesti tarvitse selata.



Enkä minä mitään hysterisoi.



ap

Vierailija
8/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ainakaan meidän koulussa niitä ei ole rekisteröity (vaikka koulussa on wilma laajassa käytössä). Eikä siellä nyt ainakaan ole mitään sivuhuomautuksia.



(ohis)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahden vuoden takaisia todistuksia sieltä Wilmasta katsoa. Mutta jos asia sinua huolestuttaa, niin voithan pyytää tämän vuoden opettajaa kirjoittamaan todistukseen merkinnän siitä, että edellisen vuoden opettajan kirjoittama maininta tukiopetuksen tarpeesta on todettu täysin aihettomaksi.

Vierailija
10/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyse on alakoululaisesta kuten oletan, niin yhdellä ja toisella on jossain vaiheessa jotain ongelmaa, jotka ajan kanssa korjaantuvat. Ei siitä kukaan opettaja ota ennakkoasennetta - se että ope kysyy asiasta vanhemmilta EI ole ennakkoasenna vaan normaalia tiedonvaihtoa.



Voihan tuossa olla kyse jostain yksittäisestä asiasta, meillä tuli aikanaan ehdotus tukiopetuksesta, kun lapsi ei merkinnyt allekkainlaskussa muisiin numeroita. Ei kai, kun laski kaiken päässä, mutta opettajasta tämä oli jotenkin kauhean huolestuttavaa. Ongelma korjaantui kun tuli sen verran vaikeampia laskuja, ettei poika enää jaksanut laskea päässä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna olla ja rauhoitu. Mun lapsi on erityisoppilas ja on merkintää ties mitä ja on kerrannut luokankin, mutta ei se mitään mihinkään vaikuta. Opettaja osaa katsoa nykytilanteen ja toimia sen mukaan, ei sitä vanhat merkinnät kiinnosta.



Turha sun on tota hysterisoida, taitaa sua vaan harmittaa, kun tuli tuollainen "likatahra" muuten niin täydellisen oppilaan tietoihin. Kun todellisuudessa se on vain yksi pieni merkintä joka ei tule missään ikinä enää vastaan.

Vierailija
12/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi perusseikkaa: erityisopetus on hemmetin kallista, ja sinne päästään, ei jouduta.

Jos jollekin lapselle ei ole sitä annettu heti, eikä edes seuraavana vuonna, kun tarpeesta on opettaja epäilyn esittänyt, ei sitä monen vuoden päästä enää kukaan noteeraa. Varsinkaan, jos numero on ollut aineessa noin hyvä kuin väität.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paitsi että tänä syksynä lapsi passitettiin saman tien erityisopetukseen meiltä vanhemmilta kysymättä. Sen merkinnän takia.



ap

Vierailija
14/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se todistuksen kommentti oli törkeä - kun lapsi hoitanut osuutensa arvosanalla 9 - 10 koko vuoden.



Opettaja ei vaan voinut niellä sitä, että tuli hätiköineeksi ja tehneeksi virhearvion, joten tömäyttipä tuon sitten hyvästeiksi sinne Wilmaan. Hän riiteli ja tappeli melkein kaikkien vanhempien kanssa, sairasti burnoutia jne.



Muuta selitystä en asialle keksi.



ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut kuukauden flunssassa ja jonka lapsi ei heti ymmärtänyt opettajan vahvaa murretta?

Vierailija
16/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsella on ysi tai kymppi matikassa niin ei sitä mihinkään erityisopetukseen laiteta ainakaan sen takia että luultais että se ei osaa matikkaa.

Vierailija
17/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

erityisopetukseen on nyt laitettu, niin se erityisopettaja varmasti huomaa heti, onko tarvetta tulla toista kertaa. Erityisopetus ei ole rangaistus, ei hävettävä asia, ei siis millään tavalla paha juttu. Päinvastoin. Eikä siihen tarvitse kysyä vanhemmilta lupaa, todellakaan.



Mun lapsen koulussa on asiat niin hienosti, että ekalla ja tokalla kaikki lapset PÄÄSEVÄT erityisopetukseen. Eli siis käyvät muutaman kerran pienissä ryhmissä, ja ne joilla näkyy olevan tarvetta erityisopetukseen enemmänkin, pääsevät sit käymään useammin. Vanhemmille näistä käynneistä ei tule edes mitään tietoa, ellei lapsi itse kerro.



Mä en nyt ihan tajua, mitä sä ap panikoit. Mitä pahaa siinä on, että lapsesi on päässyt erityisopettajan tunnille? Mihinkään jatkuvaan erityisopetukseen sitä lasta ei ole laitettu, ei erityisopetuksessa käynti sitä tarkoita. Ne on sit pidempiä prosesseja ne, kun lapsi ohjataan erityisopetuksen piiriin. Sulla on ap nyt vähän väärä asenne tuota erityisopetusta kohtaan, luulet, että se tarkoittaa lapsesi olevan jotenkin vajaa tai jotain. Tai siis että lastasi luullaan vajaaksi, kun on erityisopettajalla käynyt.

Vierailija
18/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsen paikka ei ole täällä??



Ja lapset yleensä tykkää niistä erityisopen kanssa tehtävistä jutuista. Saa henkilökohtaista huomiota jne. Mitä ei ole mahdollista isossa luokassa saada.



Meidän koulun opet ei ainakaan kyllä pengo mitään vanhoja tietoja. Ope vaihtui nyt kolmatta kertaa. Ekalla jo miettivät luokan kertaamista, mutta siiryi sitte kakkoselle. Kakkosen keskustelussa kyselin että miten menny ko oli tämmöistä puhetta ollu ja lapsella on todellisia vaikeuksia ollu ekalla. Eivät olleet tietoisia asiasta...



Nyt kertaa kakkosta ja ope ei ollu hokannu että kertaa vain ja ainoastaa äidinkielen taitojen puutteesta. Matikka menny aina hyvin. Nyt saa matikasta erilaisia tehtäviä, että ei ihan mee kaikki aika ekan kertaamisessa ja tylsisty sinne.

Vierailija
19/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan vain että asiat ovat oikein.



Käskin ottaa lapsen pois erityisopetuksesta, koska hän ei sinne kuulu.



Ja nyt oli eka iso koe ja hän sai (taas) kympin, ihan ilman sitä erityisopetusta.



Siksi hieman kypsyttää, että nyt sitten siellä koulussa arvaillaan ja panikoidaan, että miksi siellä lapsella on merkintä... Sen sijaan että myönnettäisiin että sillä viime vuoden opella tuli todellakin arviointivirhe.



ap

Vierailija
20/74 |
21.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi on varmaan suomen ainoa, joka saa erityisopetusta lahjakkuutensa vuoksi, ja ap vain valittaa, kuinka väärin lasta kohdellaan.



Jos joku tietää jossain päin Suomea toisen lapsen, joka saa lahjakkuutensa kehittämiseksi erityisopetusta, niin ilmoittakoon siitä tänne. Luulenpa vain, ettei toista lasta löydy koko maasta, vaikka moni sitä kyllä ansaitsisi.



Ap on ymmärtänyt koko asian ihan päin mäntyä ja valittaa, vaikka hänen pitäisi kiljua riemusta.