Koulun erityisopetuksesta
Osaako joku sanoa, että jos oppilas saa jatkuvasti kokeista täysiä pisteitä tai kahta vaille vajaita pisteitä, on tunnilla aktiivinen ja tekee läksyt sujuvasti, mutta ope silti on sitä mieltä, että "oppilas on tuen tarpeessa ko. aineessa" niin mikä kohta siinä voi mättää?
En hahmota sitä avun tarvetta ja nyt ope on vaihtanut koulua ja se merkintä on ja pysyy oppilaan papereissa, mutta kukaan ei löydä taidoissa mitään vikaa. Mitä se ope on voinut nähdä, mikä meiltä jää näkemättä?
Ko. ope oli opettanut lasta kaksi viikkoa, kun ilmaisi kantanaan että matikassa pitää käydä erityisopella. Me oltiin aiheesta eri mieltä ja sanottiin se.
No, koko lukuvuosi mentiin niin, että läksyt sujuivat, tuntiosaamista kiiteltiin ja kokeista tuli kymppiä tai kymppi miikkaa. Sitten ope pakkasi kimpsut ja kampsut koulusta - jossa ei viihtynyt - ja lätkäisi lapsen todistukseen tällaisen lisälauseen.
Nyt sitten ihmetellään uuden open kanssa taas, missä se tuen tarve luuraa...
Kommentit (74)
Aika paha täältä käsin on arvuutella yksittäisen ihmisen mielenliikkeitä.
Sen verran kumminkin, että akateemisten taitojen puutteen lisäksi erityisopetusta annetaan muistakin syistä, esim. oman toiminnan ohjauksen puutteiden tai häiriökäytöksen vuoksi.
Eli voi esimerkiksi (en sun lastasi ja opettajan perusteluja siis edelleenkään tiedä, tämä on yleisellä tasolla) olla niin, että opettajan koko aika menee yhden lapsen ohjeistamiseen ja levottomuuden hillitsemiseen, jos ei osaa kuunnella tai toimia ohjeiden mukaan.
Mutta jos teillä on kerran tuntiosaaminenkin hyvää, niin mitäs tuota nyt enää murehdit.
vaan nimenomaan on saanut kiitosta käytöksestä.
Tuossa häiritsee nyt se, että se kommentti pomppaa aina uudelle opelle, joka selkeästi ottaa sitten selkeän ennakkoasenteen - ja saadaan vääntää aina rautalangasta, ettei kommentille löydy/löytynyt perusteita...
ap
vaan nimenomaan on saanut kiitosta käytöksestä.
Tuossa häiritsee nyt se, että se kommentti pomppaa aina uudelle opelle, joka selkeästi ottaa sitten selkeän ennakkoasenteen - ja saadaan vääntää aina rautalangasta, ettei kommentille löydy/löytynyt perusteita...
ap
Sä sanoit, että se oli todistuksessa. Ei sitä enää ensi vuonna kukaan näe.
Ja muutenkaan ei siitä enää tulevina vuosina mitään seuraa, kun nyt ei olla asiaan reagoitu.
Ikinä nähnytkään. Joka tapauksessa uusilla opettajilla ei ole mitään vimmaa sellaisa selailla taaksepäin ja varsinkaan, jos seuraavana vuonna ei ole mitään tukitoimia otettu käyttöön.
älä siis hysterisoi nyt.
Kaikki suoritukset, kommentit jne. Eikähän siinä nyt vimmaisesti tarvitse selata.
Enkä minä mitään hysterisoi.
ap
mutta ainakaan meidän koulussa niitä ei ole rekisteröity (vaikka koulussa on wilma laajassa käytössä). Eikä siellä nyt ainakaan ole mitään sivuhuomautuksia.
(ohis)
kahden vuoden takaisia todistuksia sieltä Wilmasta katsoa. Mutta jos asia sinua huolestuttaa, niin voithan pyytää tämän vuoden opettajaa kirjoittamaan todistukseen merkinnän siitä, että edellisen vuoden opettajan kirjoittama maininta tukiopetuksen tarpeesta on todettu täysin aihettomaksi.
Jos kyse on alakoululaisesta kuten oletan, niin yhdellä ja toisella on jossain vaiheessa jotain ongelmaa, jotka ajan kanssa korjaantuvat. Ei siitä kukaan opettaja ota ennakkoasennetta - se että ope kysyy asiasta vanhemmilta EI ole ennakkoasenna vaan normaalia tiedonvaihtoa.
Voihan tuossa olla kyse jostain yksittäisestä asiasta, meillä tuli aikanaan ehdotus tukiopetuksesta, kun lapsi ei merkinnyt allekkainlaskussa muisiin numeroita. Ei kai, kun laski kaiken päässä, mutta opettajasta tämä oli jotenkin kauhean huolestuttavaa. Ongelma korjaantui kun tuli sen verran vaikeampia laskuja, ettei poika enää jaksanut laskea päässä...
Anna olla ja rauhoitu. Mun lapsi on erityisoppilas ja on merkintää ties mitä ja on kerrannut luokankin, mutta ei se mitään mihinkään vaikuta. Opettaja osaa katsoa nykytilanteen ja toimia sen mukaan, ei sitä vanhat merkinnät kiinnosta.
Turha sun on tota hysterisoida, taitaa sua vaan harmittaa, kun tuli tuollainen "likatahra" muuten niin täydellisen oppilaan tietoihin. Kun todellisuudessa se on vain yksi pieni merkintä joka ei tule missään ikinä enää vastaan.
kaksi perusseikkaa: erityisopetus on hemmetin kallista, ja sinne päästään, ei jouduta.
Jos jollekin lapselle ei ole sitä annettu heti, eikä edes seuraavana vuonna, kun tarpeesta on opettaja epäilyn esittänyt, ei sitä monen vuoden päästä enää kukaan noteeraa. Varsinkaan, jos numero on ollut aineessa noin hyvä kuin väität.
paitsi että tänä syksynä lapsi passitettiin saman tien erityisopetukseen meiltä vanhemmilta kysymättä. Sen merkinnän takia.
ap
Minusta se todistuksen kommentti oli törkeä - kun lapsi hoitanut osuutensa arvosanalla 9 - 10 koko vuoden.
Opettaja ei vaan voinut niellä sitä, että tuli hätiköineeksi ja tehneeksi virhearvion, joten tömäyttipä tuon sitten hyvästeiksi sinne Wilmaan. Hän riiteli ja tappeli melkein kaikkien vanhempien kanssa, sairasti burnoutia jne.
Muuta selitystä en asialle keksi.
ap
ollut kuukauden flunssassa ja jonka lapsi ei heti ymmärtänyt opettajan vahvaa murretta?
Jos lapsella on ysi tai kymppi matikassa niin ei sitä mihinkään erityisopetukseen laiteta ainakaan sen takia että luultais että se ei osaa matikkaa.
erityisopetukseen on nyt laitettu, niin se erityisopettaja varmasti huomaa heti, onko tarvetta tulla toista kertaa. Erityisopetus ei ole rangaistus, ei hävettävä asia, ei siis millään tavalla paha juttu. Päinvastoin. Eikä siihen tarvitse kysyä vanhemmilta lupaa, todellakaan.
Mun lapsen koulussa on asiat niin hienosti, että ekalla ja tokalla kaikki lapset PÄÄSEVÄT erityisopetukseen. Eli siis käyvät muutaman kerran pienissä ryhmissä, ja ne joilla näkyy olevan tarvetta erityisopetukseen enemmänkin, pääsevät sit käymään useammin. Vanhemmille näistä käynneistä ei tule edes mitään tietoa, ellei lapsi itse kerro.
Mä en nyt ihan tajua, mitä sä ap panikoit. Mitä pahaa siinä on, että lapsesi on päässyt erityisopettajan tunnille? Mihinkään jatkuvaan erityisopetukseen sitä lasta ei ole laitettu, ei erityisopetuksessa käynti sitä tarkoita. Ne on sit pidempiä prosesseja ne, kun lapsi ohjataan erityisopetuksen piiriin. Sulla on ap nyt vähän väärä asenne tuota erityisopetusta kohtaan, luulet, että se tarkoittaa lapsesi olevan jotenkin vajaa tai jotain. Tai siis että lastasi luullaan vajaaksi, kun on erityisopettajalla käynyt.
lapsen paikka ei ole täällä??
Ja lapset yleensä tykkää niistä erityisopen kanssa tehtävistä jutuista. Saa henkilökohtaista huomiota jne. Mitä ei ole mahdollista isossa luokassa saada.
Meidän koulun opet ei ainakaan kyllä pengo mitään vanhoja tietoja. Ope vaihtui nyt kolmatta kertaa. Ekalla jo miettivät luokan kertaamista, mutta siiryi sitte kakkoselle. Kakkosen keskustelussa kyselin että miten menny ko oli tämmöistä puhetta ollu ja lapsella on todellisia vaikeuksia ollu ekalla. Eivät olleet tietoisia asiasta...
Nyt kertaa kakkosta ja ope ei ollu hokannu että kertaa vain ja ainoastaa äidinkielen taitojen puutteesta. Matikka menny aina hyvin. Nyt saa matikasta erilaisia tehtäviä, että ei ihan mee kaikki aika ekan kertaamisessa ja tylsisty sinne.
Haluan vain että asiat ovat oikein.
Käskin ottaa lapsen pois erityisopetuksesta, koska hän ei sinne kuulu.
Ja nyt oli eka iso koe ja hän sai (taas) kympin, ihan ilman sitä erityisopetusta.
Siksi hieman kypsyttää, että nyt sitten siellä koulussa arvaillaan ja panikoidaan, että miksi siellä lapsella on merkintä... Sen sijaan että myönnettäisiin että sillä viime vuoden opella tuli todellakin arviointivirhe.
ap
Ap:n lapsi on varmaan suomen ainoa, joka saa erityisopetusta lahjakkuutensa vuoksi, ja ap vain valittaa, kuinka väärin lasta kohdellaan.
Jos joku tietää jossain päin Suomea toisen lapsen, joka saa lahjakkuutensa kehittämiseksi erityisopetusta, niin ilmoittakoon siitä tänne. Luulenpa vain, ettei toista lasta löydy koko maasta, vaikka moni sitä kyllä ansaitsisi.
Ap on ymmärtänyt koko asian ihan päin mäntyä ja valittaa, vaikka hänen pitäisi kiljua riemusta.
Tai sitte sillä viirasi päässä. Jos uusi ope ei löydä tuen tarvetta niin unohda koko juttu.