Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten kannustaa lasta kun esseevastaus oli väärästä aiheesta?

Vierailija
30.03.2010 |

12-vuotiaalla on ollut isoja vaikeuksia kirjoitamisen kanssa. Hän TIETÄÄ esim kokeessa asiat, mutta ei vaan saa niitä kirjoitettua (lukivaikeus todettu kolmannella, mut lukee sinänsä ihan kohttuullisesti ja osaa kieliopin ja oikeinkirjoituksen) eseevastaukseksi paperille, vaan hakee lyhyintä mahdollista muotoa ja miettii aina, että "tarviiko" tätä nyt edes kirjoittaa. Hänellä on tiettyjä mielenteorian ongelmia muutenkin, eikä siis välttämättä kokonaan miellä sitä, että vaikka opettaja tietää asian, ja hän tietää asian, opettaja ei tiedä hänen tietävän ennen kuin hän sen osoittaa.



No tästä on puhuttu ja harjoiteltu ja tahkottu. Että pitää kirjoittaa KAIKKI mitä tietää ja kaisii asiaan liittyvää. Nyt sitten hän oli kokeesta tultuaan tosi tyytyväinen itseensä, sillä hän oli kirjoittanut niin pitkästi että oli tarvinnut oikein lisäpaperia!



Ja kun koe tuli takaisin, hän sai kuutosen, sillä hän oli sekoittanut kysymyksen aiheen ja siis kirjoittanut muusta kuin mitä oli kysytty. Hän oli TOSI maassa.



Yritin jo kertoa, miten hienoa oli, että hän sai noin pitkästi kirjoitettua kuitenkin, ja miten siitä nyt näkee, että hän tiesi tästä aiheesta paljon, vaikka se ei ollutkaan se, mistä oli kysymys ja vaikka siitä ei siksi tullutkaan pisteitä.



Mut pelkään, että tästä tulee nyt takapakkia taas ja seuraavaksi hän ei viitsikään edes yrittää kirjoittaa tai ei taas edes uskalla kirjoitaa kun pelkää ette pieleen se menee kuitenkin. Hän on tämmöisten asioiden suhteen aika herkkä. Jumittuu ja heittää pillit pussiin varsin helposti, kun tämmöinen tosissaan tehty yritys saa näin huonon palkinnon.



Miten mä nyt siis rohkaisisin jatkamaan vaan?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. jos lapsesi vois varmistaa opettajalta, että on varmasti ymmärtänyt kysymyksen oikein tms?



Minusta paikallaan voisi olla joku kannustuspalkinto lapsellesi, kun kerran vastasi oikealla tavalla (vaikka väärään kysymykseen; ja tätähän sattuu paremmissakin piireissä!). Vie hänet vaikka jätskille tai jotain. Mitä jos miettisitte vielä yhdessä, MITÄ siihen kysymykseen oikein olisi pitänyt vastata. Jaksaisiko lapsesi kokeilla kirjoittaa kotona esseevastausta oikeaan kysymykseen? Voisitte vaikka yhdessä istua alas ja pohtia ongelmaa.

Vierailija
2/3 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virheitä tekemällä oppii, niin lapset kuin aikuiset. Ei opi, jos ei yritä ja epäonnistu. Epäonnistumisen kokemukset ovat tärkeitä. Ei maailma kaadu yhteen paperiin ja siihen, mitä siinä lukee. Kevät tulee, lumi sulaa, mitäs tehtäisiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittele hänen kanssaan, että tällä kertaa hyvä yritys ei riittänytkään hyvään numeroon. Mutta muistuta tosiaan myös siitä, että vain yrittämällä voi onnistua ja että oli hienoa että hän kirjoitti noin pitkän vastauksen.



Oliko essee kuitenkin koealueen aiheesta ja sinänsä oikein (vaikka kysymys oli eri)? Jos näin oli, voit kehua vastaustakin ja rohkaista sanomalla, että noin käy helposti kaikille ja ensi kerralla onnistuu. Tietty jos vastaus oli jotenkin koko aineen vierestä, voi miettiä pitäiskö vastaustekniikaa pohtia tarkemminkin. Mun 11 v. kirjoitti syksyllä hissan kokeeseen humoristisen tarinan aiheesta "päivä roomalaisena", innoittajana oli tainnut olla Asterix. Ei siitäkään pinnoja herunut, ja jouduin vähän selittämään millaisia vatsuksia hissan kokeessa odotetaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme yksi