Pikkuvirpojien asuista - poika haluaisi pukeutua intiaaniksi
Meillä lapset tähän asti virponeet ns. lapsellisissa puvuissa eli ei ihan perinteisesti noitina tai pupuina, vaan on menty ampiaisena, nalle karhuna, pupuna, noitana tms. puvussa.
Ainoana rajana tähän asti olen pitänyt sitä, että missää "rumissa" tai pelottavissa asuissa ei lähdetä (halloween-kummitus, batman tms...).
Nyt 7-vuotias poika haluaisi lähteä virpomaan intiaanina?! Mitä mieltä olette, arvon raati... annanko mennä?
Kommentit (30)
Ei mitään pupuja, nalleja, ampiaisia tai muitakaan aiheeseen liittymättömiä hahmoja. Naamiaiset on eri asia kuin virpominen.
Vastaan siis kysymykseesi: ehdottomasti et anna.
ei mitään nalleja, pupuja, prinsessoja tai ikkareita.
Ihmettlisin jo ovellani olisi muita virpojia kuin noitia.
Pitäsiköhän teillä vähän kysellä vanhemmilta ihmisiltä miten ennen virvottiin, kun ei taida olla hanskassa tuo virpomisasia?.
Meillä lapset tähän asti virponeet ns. lapsellisissa puvuissa eli ei ihan perinteisesti noitina tai pupuina, vaan on menty ampiaisena, nalle karhuna, pupuna, noitana tms. puvussa.
Ainoana rajana tähän asti olen pitänyt sitä, että missää "rumissa" tai pelottavissa asuissa ei lähdetä (halloween-kummitus, batman tms...).
Nyt 7-vuotias poika haluaisi lähteä virpomaan intiaanina?! Mitä mieltä olette, arvon raati... annanko mennä?
eMinustakin virpojat on pikku noitia
Perinteisesti virpoja ei pukeudu miksikään vaan menee omana itsenään!
Nykyiset virpojat ovat taitavasti sekoittaneet läntisen trolli- ja itäisen virpomisperinteen, miksi sitten joukossa menisi muutama inkkarikin.
Perinteisesti virpoja ei pukeudu miksikään vaan menee omana itsenään!
Nykyiset virpojat ovat taitavasti sekoittaneet läntisen trolli- ja itäisen virpomisperinteen, miksi sitten joukossa menisi muutama inkkarikin.
Tai sitten ostatte itse niitä karkkeja ja annatte niitä intiaanitanssia vastaan.
Mitä kalkkiksia täällä taas on? Mitä sen on väliä, jos pieni poika haluaa virpoa intiaanina? Tuollaista just, et kaikkien muka pitäisi olla samanlaisia.
Me mentiin pienenä (90-luvulla) muinakin kuin noitina. Varsinkin pojat eivät halunneet olla noitia, mutta olivat kyllä muita aiheeseen liittyviä. Esim. puputhan kuuluu pääsiäiseen. Ja joku taisi joskus olla noidan kissa. Oli meillä kyllä sitten peikkojakin! Mutta me tytöt kyllä yleensä oltiin niitä noitia.
Mun mielestä antaa mennä vaan! Se on aikuisessa se vika, jos näkee tuossa jotain pahaa.
Perinteisesti virpoja ei pukeudu miksikään vaan menee omana itsenään!
mä en tiennytkään. täällä pohjanmaalla pukeudutaan aina. äidilläni oli linjaus, että ei anna karkkia, jos ei pukeudu.
Trulliperinne on ihan eri asia kuin idästä tullut virvontaperinne.
meillä vaan perinteisesti pukeudutaan noidiksi. Täällä Hämeessä. Mä en mistään muista virpomisista ole kuullutkaan ikinä. Ja 80-luvulla syntynyt, eli on ne munkin virpomisajat 90-luvun alussa, eli ikuisuus sitten.
inkkariksi pukeutua, mutta annetaan edes virpomisen mennä vanhojen perinteiden mukaan. Taitaa olla nuorempia ihmisä langoilla, kun kaikki vanha pitäisi romuttaa..
Vois arvon rouvatkin opettaa lapsilleen, että on tiettyjä asioita mitä ei tarvitse muuttaa ja opettaa kunnioittamaan vanhoja perinteitä.
Mitä kalkkiksia täällä taas on? Mitä sen on väliä, jos pieni poika haluaa virpoa intiaanina? Tuollaista just, et kaikkien muka pitäisi olla samanlaisia.
Me mentiin pienenä (90-luvulla) muinakin kuin noitina. Varsinkin pojat eivät halunneet olla noitia, mutta olivat kyllä muita aiheeseen liittyviä. Esim. puputhan kuuluu pääsiäiseen. Ja joku taisi joskus olla noidan kissa. Oli meillä kyllä sitten peikkojakin! Mutta me tytöt kyllä yleensä oltiin niitä noitia.
Mun mielestä antaa mennä vaan! Se on aikuisessa se vika, jos näkee tuossa jotain pahaa.
meillä vaan perinteisesti pukeudutaan noidiksi. Täällä Hämeessä. Mä en mistään muista virpomisista ole kuullutkaan ikinä. Ja 80-luvulla syntynyt, eli on ne munkin virpomisajat 90-luvun alussa, eli ikuisuus sitten.
Virpominen on kristillinen perinne, idästä lähtöisin, ja sillä on toivotettu hyvää pääsiäistä, siunausta alun alkaen.
Lännessä taas on elänyt trulliperinne, johon kuului pahuuksien teko, eikä mitään hyvän pääsiäisen toivotuksia. Nämä kaksi ovat sekoittuneet, varmaan 80-luvulla pääasiassa.
Inkkariasu on jo halloween-meininkiä, vaikka eipä ne noidat alunperin tosiaan ole virponeet nekään.
Mun mielestäni perinteitä voisi sen verran kunnioittaa ettei anna lastensa lähteä virpomaan jossain naamiaisasuissa.. miten ihmeessä joku inkkariasu liittyy pääsiäiseen?!?
Ei tekisi mieli antaa yhtään mitään muille kuin pääsiäisaiheisille virpojille (toki omana itsenäänkin olevat ok, sehän on myös vanha perinne mutta toiselta suunnalta..). Mutta en viitsi kostaa viattomille lapsille sitä jos vanhemmat ovat urpoja.
Ja noidan kissakin hätätapauksessa ;)
Mutta virpova inkkari... No ei ehkä.
Omat lapseni menevät pupuina tai noitina, muita vaihtoehtoja ei ole. Ei tarvi mennä ollenkaan, jos ei halua pukeutua aiheen mukaan.
Vappu on tosiaan sitten naamiaisjuhla, silloin voi olla inkkari tai ihan mitä haluaal
Tuo perinnehän voi olla eri puolilla Suomea erilainen, kuten monet muutkin? Miksi siis pitäisi noudattaa jotain muuta perinnettä kuin minkä itse on oppinut? Ja miksei vanhoihin perinteisiin saa liittää mukaan omia uusia juttuja? Maailmaa muuttuu... Ei välttämättä aina huonoon suuntaan, niin kuin jotkut automaattisesti aina ajattelevat, että kaikki muutos on huonosta.
Ja mä ole kyllä 25v., eli ihan aikuisen iässä jo. Lapsenmielinen kylläkin! ;)
En mä ole vanhaa romuttamassa ja ohjaisin lastani (nyt vasta vauva, eli ei ole vielä sen aika) pukeutumaan pääsiäisaiheisesti. Mutta en näkisi sitä pahana, jos hän haluaisi olla jokin muu. Siinähän on silti perinnettä, kun yhdessä haetaan pajunoksat ja koristellaan ne ja sitten mennään virpomaan! Todennäköisesti meillä kyllä virvotaan vain sukulaisia ja tuttavia.
poika suostuisi olemaan noidan kissa?
paha nuutti vie joulun, silloin, ennen jos ei saanut joulun tähteitä mukaan tehdään kepponen, ja ennen ne olikin miehiä jotka halusi viinakin. ja oli pelottavia. nyt ne on ne inkkarit yms. karamellieneen ja rahan keruineen laulavat ta imuuten esiintyvät.
Meillä on 70-luvulla otettuja valokuvia lankalauantaina virpovista trulleista Etelä-Pohjanmaalta.
Virpominen on kristillinen perinne, idästä lähtöisin, ja sillä on toivotettu hyvää pääsiäistä, siunausta alun alkaen.
Lännessä taas on elänyt trulliperinne, johon kuului pahuuksien teko, eikä mitään hyvän pääsiäisen toivotuksia. Nämä kaksi ovat sekoittuneet, varmaan 80-luvulla pääasiassa.Inkkariasu on jo halloween-meininkiä, vaikka eipä ne noidat alunperin tosiaan ole virponeet nekään.
Olemme kristittyjä ja vietämme pääsiäistä muutenkin kuin pupu-tipu-juhlana, mutta palmusunnuntain virpominen ei ole pääsiäisen keskeisin tapahtuma. Lapset ovat saaneet pukeutua, miten ovat halunneet. Tähän asti ovat halunneet olla pupuja ja tipuja. En halua latistaa sitä innostusta ja täpinää, mikä lapsilla on - kyllä joukkoon yksi inkkarikin mahtuisi. Kaikkien edellämainittujen puolesta Kristus on kuollut ja ylinoussut. Olennaista on asenne: virpominen pitää tapahtua kohteliaasti, ideana on tuottaa iloa, ei kerätä vuoden karkit itselle.