kaupassa käynnin ABC
KYLLÄ VOI MENNÄ HERMOT IHMISIIN KAUPASSA. Ihan vain, jotta elämä ei olisi niin hankalaa niin otathan huomioon käydessäsi kaupassa, että henkilö joka istuu kassan toisella puolella ei ole sama asia kuin:
A. TAIKURI joka taikoo jonon edestäsi pois kolmessa sekunnissa.
B. TERAPEUTTI jolle voit purkaa pahaa oloasi kovaan ääneen muiden asikkaiden kuullen kun elämäsi kaatui jogurttipurkin rikki menemiseen (huomautan, että kassa vetää tuoteet siinä järjestyksessä kassasta läpi kun laitat ne siihen hihnalle. Tyhmempikin tajuaa että maitopurkki painaa enemmän kuin jogurttipurkki....)
C. KONEINSINÖÖRI. Jos kassakone temppuilee, en tee sitä tahallani enkä kovin mielelläni kaada koko kassajärjestelmää alas, vaikka saatat luulla että teen sen kiusallani. Jos vielä laitat pullokuitin tai rahat liukuhihnalle, voit olla varma, että koneinsinööriä tarvitaan, eikä se edelleenkään kuulu työnkuvaani.
D. MAGIC TOUCH- person, jonka kosketuksesta halkinainen ja kulunut plussa- /pankkikorttisi siru alkaisi toimia.
E. TUOTTEIDEN TILAAJA. En ole vastuussa siitä, että jokin tuote loppuu hyllystä, EN ole sama henkilö joka tekee tilauksia.Olen vastuussa siitä että saat asiakaspalvelua kassalla ja hyllyvälissä. Jos jokin tuote on loppu, tehtäväni on kertoa sinulle siitä ja pahoitella asiaa, ei muuttua itse tuoteeksi.
F. KIUSANHENKI, joka tahallaan jättää alennukset antamatta. Uskokaa pois, se pieni -20% tai -50% lappunen jää hyvin helposti huomaamatta. Kannattaa mainita asiasta jo pistäessään tuotetta hihnalle, tai kääntää alennuslappu kohti kassahenkilöä.
G. LAPSENVAHTI. Jos lapsesi jättää sormensa liukuhihnan väliin, sai itkupotkuraivo- kohtauksen tai tippuu leikkiauton kyydistä, on lapsi ollut sinun vastuullasi.
H. YLEISÖ sinun Stand-Up esityksillesi. Mikään ei ole niin puuduttavaa kuin kuivat ja kuolleet vitsit siitä, kuinka et tarvitse kuittia; "ei ole menossa verotukseen", kuinka hyvä olet ollut laskemaan tuotteita kun kuittiin ilmestyy tasasumma tai ehdotat, että jos vedät plussakortin useampaan kertaan, niin laskisikohan hinta vielä enemmän. Voin kertoa että EI LASKE perkele.
I. SEINÄ. Olen ihminen. Ih-mi-nen. Minulla on SILMÄT ja KORVAT ja SUU. Aivan kuten myös Sinulla. Kun siis tulet kassalle "Hei" ei ole mielestäni kovin paljon pyydetty, katsekontaktista plussaa! Ja sitten ne perhanan muovipussit. Uskokaa tai älkää, kassan takaa huomaa paljon asioita, joita asiakkaat eivät edes tajua. Näyttää kovin surkuhupaisalta kun yritätte varastaa niitä muovipusseja. Siinä vaiheessa tekisi mieli karjaista kovaa "Tuleeko muovipussi samaan kuittiin? " tai vaihtoehtoisesti myydä 3 muovipussia yhden sijaan; Enhän voinut nähdä kuinka monta pussia otit kun piilottelit niitä käsissäsi.
J. PSYKOLOGI. Jos sinulla on paha päivä, tai henkilökohtaisia ongelmia, niin sen sijaan että kaadat ne kassahenkilön niskaan suosittelen ammattiapua. Meidän koulutuksemme ei ole ihan niin laaja.
K. RAHAA SYÖVÄ ELÄIN. Ärsyttävää kun jotkut asiakkaat tunkevat rahojaan suoraan suuhuni. oikeasti niin lähelle, että välillä tekisi mieli puraista pala asiakkaan kädestä ja sylkäistä päälle todeten "Luulin että tarjositte jotain välipalaa". Pitäkää itsenne kassan siellä puolella missä seisotte, kassakone ei ole teidän aluettanne.
KIITOS ANTEEKSI JA NÄHDÄÄN KASSALLA.
Terveisin työtään rakastava myyjä.
Kommentit (13)
no kannattaako olla töissä asikaspalvelijana jos mitään ei kestä
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:52"]no kannattaako olla töissä asikaspalvelijana jos mitään ei kestä
[/quote]
Ei oo vaihtoehtoja. Kyllä siellä käy vaikka minkämoista hiihtäjää jotka vituttais ketä tahansa kassaa.
Itsekin olen opintojen ohella silloin tällöin kassaduunissa, eikä H-kohta haittaa mua tipan tippaa. Naurahdan kohteliaasti asiakkaan vitsille, vaikka olisin kuullut sen jo viimeisen kolmen tunnin aikana viidesti. Se on peruskohteliaisuutta, tiedätkös?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 21:52"]
no kannattaako olla töissä asikaspalvelijana jos mitään ei kestä
[/quote]
No kannattaako mennä kauppaan jos siellä ei osaa käyttäytyä ihmisiksi.
Kyllä ne käytöstavat on muistettava niin kaupassa kuin missä tahansa muuallakin.
Ensimmäiseen voisin lisätä: Huokailut ja jalan tömistely/heilutus kuinka kassamyyjällä kestää vaikka lappaa tavaroita henkensä edestä kassahihnalla, jonossa ei todellisuudessa tarvitse olla kuin 3 ihmistä.
Noh, jonon kasvaessa useat avunpyynnöt ja kellonsoitot eivät auta vaan jono kasvaa taas ja taas niin lopulta kun apu tulee niin kauppiaaltapään pudisteluja (asiakkaiden mielistelyä) ikään kuin myyjässä olisi vika.
Eika monessa muussa työssä joutuu kokemaan vähän rankempiakin juttuja kuin papparaisten vitsailu...
" Jos sinulla on paha päivä, tai henkilökohtaisia ongelmia, niin sen sijaan että kaadat ne kassahenkilön niskaan suosittelen ammattiapua. Meidän koulutuksemme ei ole ihan niin laaja. "
Aivan, koulutuksenne ei todellakaan ole niin laaja että opiskelisitte psykologiaa.
Miksiköhän? Se koska teiltä useimmilta puuttuu se koulutus kokonaan!
Hyvä lista. Pitääpä opetella ja lähteä kiusaamaan kassahenkilöitä, koska ihmisethän tekee sitä kaiken aikaa ihan tahallaan. Vain ärsyttääkseen vähälahjaisia kassoja.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 22:14"]
" Jos sinulla on paha päivä, tai henkilökohtaisia ongelmia, niin sen sijaan että kaadat ne kassahenkilön niskaan suosittelen ammattiapua. Meidän koulutuksemme ei ole ihan niin laaja. "
Aivan, koulutuksenne ei todellakaan ole niin laaja että opiskelisitte psykologiaa.
Miksiköhän? Se koska teiltä useimmilta puuttuu se koulutus kokonaan!
[/quote]
Miten tämä liittyy aiheeseen?
Olisi asiakkaasta ihan kiva, jos kassamyyjä ei olisi niin ärsyyntyneen näköinen. Eikös myyjien työnkuvaan kuitenkin kuulu hymyyn vastaaminen.
Täälläpäin olen huomannat K-kauppiaiden terästäneen asiakaspalvelun merkitystä; aina tarjotaan "pientä pussia", tervehditään jne. Osuuskaupassa taas on paljon yrmeitä tätejä. :)
Myyjänä myös työskentelen. Mä olen jo aika turtunut noihin juttuihin, aika moni on lakannut ärsyttämästä vuosien saatossa, lähinnä ne huvittavat.
A. TAIKURI joka taikoo jonon edestäsi pois kolmessa sekunnissa.
-> En jaksa kiinnitää mitään huomiota asikkaaiden pärinöihin. Jono on siinä ja pysyy, purkakoon rauhassa pahaa mieltään jos se helpottaa.
B. TERAPEUTTI jolle voit purkaa pahaa oloasi kovaan ääneen muiden asiakkaiden kuullen kun elämäsi kaatui jogurttipurkin rikki menemiseen (huomautan, että kassa vetää tuotteet siinä järjestyksessä kassasta läpi kun laitat ne siihen hihnalle. Tyhmempikin tajuaa että maitopurkki painaa enemmän kuin jogurttipurkki....)
->Sanon asiakkaalle että tuotteet menevät takahihnalle siinä järjestyksessä kun tulevat etuhihnalta ja kysyn voinko soittaa toisen myyjän tuomaan ehjän jugurttipurkin rikkoutuneen tilalle vai vähennänkö hajonneen hinnan kuitilta.
C. KONEINSINÖÖRI. Jos kassakone temppuilee, en tee sitä tahallani enkä kovin mielelläni kaada koko kassajärjestelmää alas, vaikka saatat luulla että teen sen kiusallani. Jos vielä laitat pullokuitin tai rahat liukuhihnalle, voit olla varma, että koneinsinööriä tarvitaan, eikä se edelleenkään kuulu työnkuvaani.
-> Jos kassakone tai sirulukija reistailee, kerron asiakkaalle että nämäkin ovat koneita ja nekin voivat joskus reistailla ja lakata toimimasta. Ja pahoittelut että se sattui juuri nyt. Kuitit ja rahat liukuhihnalla –juttu en käsitä. Kerron aina tällaiselle asiakkaille, että rahojen ja kuittien laittaminen hihnalle ei ole kannattavaa, koska hihna pyörii automaattisesti ja saattaa nielaista rahat ja kuitit. Ja sinne ne sitten jäävät.
D. MAGIC TOUCH- person, jonka kosketuksesta halkinainen ja kulunut plussa- /pankkikorttisi siru alkaisi toimia.
-> Tämmöistä ei ole tullut eteen, että asiakas luulee että minä saisin sirun toimimaan. Jos ei toimi niin ei toimi. Asiakas on aina syyttänyt omaa korttiaan tai sirulukijaa :D
E. TUOTTEIDEN TILAAJA. En ole vastuussa siitä, että jokin tuote loppuu hyllystä, EN ole sama henkilö joka tekee tilauksia. Olen vastuussa siitä että saat asiakaspalvelua kassalla ja hyllyvälissä. Jos jokin tuote on loppu, tehtäväni on kertoa sinulle siitä ja pahoitella asiaa, ei muuttua itse tuotteeksi.
-> Pahoittelen myös jos tuote on loppu ja annan asiakkaan purkaa paha mielensä siitä että juuri hänen haluamansa tuote on loppu. Pahoittelen yleensä vielä uudelleen tuotteen puutteesta aiheutunutta mielipahaa. Jätän myös viestin tilausvastaavalle, että puuttuneella tuotteella oli puutehetkellä kysyntää -> osataan ottaa huomioon tilaussuunnittelussa.
F. KIUSANHENKI, joka tahallaan jättää alennukset antamatta. Uskokaa pois, se pieni -20% tai -50% lappunen jää hyvin helposti huomaamatta. Kannattaa mainita asiasta jo pistäessään tuotetta hihnalle, tai kääntää alennuslappu kohti kassahenkilöä.
-> Muakin ottaa päähän jos alet jää saamatta. Siitä on kuitenkin oma vaivansa kantaa virheellistä kuittia mukana ja muistaa pyytää oikaisua. Ymmärrän tässätapauksessa asiakkaan harmituksen.
G. LAPSENVAHTI. Jos lapsesi jättää sormensa liukuhihnan väliin, sai itkupotkuraivo- kohtauksen tai tippuu leikkiauton kyydistä, on lapsi ollut sinun vastuullasi.
-> Ei oo tämmöstä tullut 9 vuoden aikana vastaan
H. YLEISÖ sinun Stand-Up esityksillesi. Mikään ei ole niin puuduttavaa kuin kuivat ja kuolleet vitsit siitä, kuinka et tarvitse kuittia; "ei ole menossa verotukseen", kuinka hyvä olet ollut laskemaan tuotteita kun kuittiin ilmestyy tasasumma tai ehdotat, että jos vedät plussakortin useampaan kertaan, niin laskisikohan hinta vielä enemmän. Voin kertoa että EI LASKE perkele. .
-> Kuolleet vitsit menee jo toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei niistä koskaan eroonkaan pääse… ”tää on varmaan ilmainen….” , kun enari ei toimi. En oikeestaan jaksa kommentoida noihin mitään tai reagoida ylipäätään mitenkään.
I. SEINÄ. Olen ihminen. Ih-mi-nen. Minulla on SILMÄT ja KORVAT ja SUU. Aivan kuten myös Sinulla. Kun siis tulet kassalle "Hei" ei ole mielestäni kovin paljon pyydetty, katsekontaktista plussaa! Ja sitten ne perhanan muovipussit. Uskokaa tai älkää, kassan takaa huomaa paljon asioita, joita asiakkaat eivät edes tajua. Näyttää kovin surkuhupaisalta kun yritätte varastaa niitä muovipusseja. Siinä vaiheessa tekisi mieli karjaista kovaa "Tuleeko muovipussi samaan kuittiin? " tai vaihtoehtoisesti myydä 3 muovipussia yhden sijaan; Enhän voinut nähdä kuinka monta pussia otit kun piilottelit niitä käsissäsi.
-> Jos asiakas vastaa takaisin hei, niin se on kiva juttu ja asiakkallekin jaksaa olla ystävällinen. Jos vastaus on muovipussi, oon viileän asiallinen ja vaihtorahat kouraan tyyliin ”viis kakskyt” ilman mitään olehyviä ja sit palvelemaan seuraavaa asiakasta, ;) Muovipussin piilottelu on hassua, mä lyön ihan pokkana useemman muovipussin kuitille, ettei asiakas tule vahingossa varastaneeksi yhtään ;)
J. PSYKOLOGI. Jos sinulla on paha päivä, tai henkilökohtaisia ongelmia, niin sen sijaan että kaadat ne kassahenkilön niskaan suosittelen ammattiapua. Meidän koulutuksemme ei ole ihan niin laaja.
-> Ihan sama, siinähän ärhennelköön. Ei oo mun ongelma jos jollakin on hetkellinen tai pysyvä mt-häiriö.
K. RAHAA SYÖVÄ ELÄIN. Ärsyttävää kun jotkut asiakkaat tunkevat rahojaan suoraan suuhuni. oikeasti niin lähelle, että välillä tekisi mieli puraista pala asiakkaan kädestä ja sylkäistä päälle todeten "Luulin että tarjositte jotain välipalaa". Pitäkää itsenne kassan siellä puolella missä seisotte, kassakone ei ole teidän aluettanne.
-> Peruutan tuolilla tai jos seison niin astun taaksepäin ennen kuin otan rahan. Ei ahdista niin paljoo.
Ymmärrän että noi ottaa joskus päähänkin, mutta duunissa pääsee oikeesti niiiin paljon helpommalla kun hyväksyy että se on pysyvä osa työtä eikä se ole asiakkailta mitään henkilökohtaista juuri sinun persoonaasi vastaan.
Minä olen koneinsinööri, mutta en osaa korjata kassahihnaa, ei ainakaan ole missään siihen koulutettu. Eiköhän ne ole huoltomiehet, jotka korjaa. Kuljettimia on kyllä opeteltu koulussa tunnistamaan, mutta en osaa niitä edes suunnitella. Osaan kyllä laskea nopeuksia.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 20:36"]
Jos vielä laitat pullokuitin tai rahat liukuhihnalle, voit olla varma, että koneinsinööriä tarvitaan, eikä se edelleenkään kuulu työnkuvaani.
[/quote]
Joo, tämä on ihan outoa. Tai ainakin minulle. Koska itselleni se on aina jopa ennen kuin ikinä olen kaupassa töissä ollutkaan, ollut itsestäänselvyys, että siihen hihnalle ei laiteta mitään sellaista, mikä voi sinne väliin luiskahtaa. Juuri sen takia, että siinä voi niin käydä. Ja sinne meni, ei sen 20cnt pullokuitin tai kolikon takia koko kassapöytää aleta laittamaan osiin. Ja yleensä kyllä ihan ystävällisesti huomautankin, että pullokuitit/kortit/käteiset siihen rahanlaskualustalle, etteivät ne mene hihnan väliin.