Apua, 4. luokan uskonnonkirjan Tähti kappaleen 5 tehtäviä
Tyttö oli sairaana perjantaina ja nyt tuli mieleen, että uskonnon kirja on koulussa ja läksy maanantaiksi ja surku hirveä. Onko kenenkään lapsella tuo kirja kotona ja voisiko kirjoittaa kappaleen 5 tehtävät tähän? Pieni tyttö olisi varmaan vähemmän stressaantunut...
Kommentit (20)
Hei!
Olen eri henkilö, joka laittoi tehtävät aiemmin, mutta voin tässä aikani kuluksi näpytellä..
Kpl 6 on Pietarin kalansaalis
1. Miksi kalastajia aluksi harmitti?
2. Piirrä Pietari ja Andreas nostamassa verkkoja. Kirjoita ajatuskupliin, mitä miehet ajattelevat nähdessään valtavan kalansaaliin.
3. Jeesus teki opetuslapsista ihmisten kalastajia. Mitä se voisi merkitä?
ps. Jos ei muista, miten tarina meni, voi lukea Raamatusta esim. Luukkaan evankeliumista luvusta 5
Ei sulla olis ketään kaveria tai sukulaista, jolta löytyisi se kirja. Jos asuu kaukana, niin pyydät lähettämään sähköpostiin tai kännykkään kuvat aukeamasta. Näin minä juuri lähetin yhdelle kaverille ja kerran tytön luokkakaverin äiti laitti meille tehtävät kännykuvana, jotka siirsin koneelle ja tulostin.
Muuten ei se nyt niin vakavaa ole. Unohduksia sattuu.
On kysytty, muttei kellään kuulemma ollut kirja viikonloppuna kotona...
Voihan tuon tehdä maanantaina ekalla välitunnilla. Tai jos uskontoa on ekalla tunnilla niin laitat vaan opelle lapun että näin kävi ja tyttö tekee tehtävän seuraaville tunneille :)
Höh, eikö ne muut hoida läksyjään?
Valitettavasti ei ole antaa tehtäviä sinulle (löytyy 3. luokan kirja vaan ei vielä 4. luokan). Mutta mites ne tehtävät auttavat, jos ovat kysymyksiä kirjan tekstiin? Vai meinasitkos, jotta kertomus on raamatusta, ja vastausta tyttö etsii sieltä? Vai googlella?
Sattuu löytymään vierestä...:-), kpl 5 tehtävät:
1. Miksi Johannes Astaja herätti huomiota?
2. Kenen kengännauhoisista Johannes puhui?
3. Mitä ihmeellistä tapahtui, kun Jeesus oli kastettu?
4. Mikä Johannekse opetuksista oli mielestäsi paras, perustele?
5. a) ota selvää, ketkä ovat kummejasi b)missä ja milloi sinut kastettiin c) kuka sinut kastoi?
Kappaletta en ala kopioimaan...
jos lapsi on ollut kerran sairaana niin tekee ne tehtävät maanantaina. Ei ole mitään järkeä räpeltää niitä tehtäviä jos ei ole lukenut tekstiä. Lapsen on tarkoitus oppia, ei mekaanisesti suorittaa.
Opettaja kyllä ymmärtää.
terveisin eräs luokanope
no meidän tytön ope ei kyllä aina ymmärrä. Kiitos tehtävistä numerolle 6. Tyttö oli selvästikin muistanut kappaleen väärin, koska nuo tehtävät muistan tehdyn aiemmin. Jaksatko vielä laittaa kappaleen 6. tehtäviä...
Johanneksen kengännauhat... juu... on se uskonto tärkeä oppiaine.
Uskonto on niin turha ja hyödytön huuhaa-aine, että läksyt voi jättää tekemättä terveenäkin.
Lue Opetushallituksen perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja mieti sen jälkeen uudelleen, onko uskonto turha aine. Yksittäisten kirjojen tehtäviin opettajien opetustaitoihin en ota kantaa. Opettajan ei tarvitse opettaa kirjan mukaan orjallisesti jokaista kappaletta ja teettää jokaista tehtävää, mutta jätä yksikin kappale tai tehtävä väliin, niin kohta soittaa jonkun oppilaan huoltaja ja kertoo tekevänsä valituksen opettajasta, koska ei opeta kaikkea mitä kirjassa on. Olen itse opettaja ja voin kertoa, että opetan mielelläni uskontoa sekä kulttuurisen että historiallisen näkökulman vuoksi, mutta mieluiten eettisen aineksen vuoksi. Kaikilla lapsilla ja aikuisilla ei ole hallussa edes ohuet yhdessä sovussa olemisen ja tekemisen alkeet, joten eettisten tarinoiden kautta voi lasten kanssa käydä läpi erilaisia ristiriitatilanteita keskustellen ja eri näkökantoja sovitellen. Ikävä vaan, että ihmisillä on niin negatiivinen kuva omasta uskonnollisesta perinnöstään ja kulttuurihistoriastaan, että se kuva pitää vielä lapsillekin siirtää. Uskokaa tai älkää, mutta uskonto on sekä historiallinen että sivistyksellinen aine ja toivonkin, että sitä alettaisiin opettaa yleisenä 'uskontotieteenä', jotta se saisi arvoisensa aseman ja paikan opetettavien aineiden joukossa. Aikaisemmin yleissivistykseen kuului tuntea Suomen molempien virallisten uskontojen ja kulttuurihistorian alkeet ja kunnioittaa tätä historiallista taustaa, mutta ei enää. Ja sen kyllä huomaa.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 22:41"]
Johanneksen kengännauhat... juu... on se uskonto tärkeä oppiaine.
[/quote]
Niin. Et liene kuulleen sanontaa, että joku ei ole kyllin arvokas edes sitomaan jonkun toisen kengännauhoja. Tuo sanontahan liittyy siihen, kun Jeesus pyytää Johannesta kastamaan itsensä ja Johannes ensin kieltäytyy vedoten siihen, että Jeesus on Jumala ja hän, Johannes, ei siksi mielestään olisi arvollinen edes tämän kengännauhoja sitomaan, saati antamaan kasteen.
Kyllä uskonnonopetuksen yksi tärkeimpiä tehtäviä on opettaa tätä länsimaista kuvastoa ja kuvakieltä lapsille. Ilman sitä voi olla vaikea ymmärtää länsimaista kirjallisuutta ja taidetta. Katsos, kyse on sellaisesta ilmiöstä kuin INTERTEKSTUAALISUUS.
Kysymys ehkä oli hiukan hassusti muotoiltu, mutta siinä nyt haluttiin varmasti lasten kiinnittävän huomiota tähän Raamatusta tulleeseen ilmaisuun.
Aika hienoa, että tällainen kysymys on kiinnostanut yli 18 000 lukijaa. :) Ei voi sanoa, ettei uskonnot kiinnostaisi ihmisiä.
Sinulle luokanope, joka sanoit, että turha mekaanisesti suorittaa tehtäviä, jos lukukappaletta ei ole käsillä. Ystävä kallis, voiko mielestäsi asioita oppia vain koulukirjasta? Toivoakseni ne koulukirjat käsittelevät aiheita, jotka ovat löydettävissä muistakin lähteistä, eikä vaan siitä yhdestä kirjasta. :)
Sehän se juuri on mekaanista suorittamista, kun ne vastaukset etsitään sieltä oppikirjasta. Paljon parempi oppimistulos ja ajatusprosessi syntyy, kun oppilaalle vaan annetaan kysymys ja sitten kehotetaan etsimään jostain vastaus. Aikuisen tuella ja pienellä ohjaamisella tällaisessa onnistuu pienempikin oppilas ja varmasti on vähemmän mekaanista kopioimista kuin sieltä oppikirjasta katsominen. :)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 23:59"]
Uskonto on niin turha ja hyödytön huuhaa-aine, että läksyt voi jättää tekemättä terveenäkin.
[/quote]
Tämä asennehan se opettaa lapsia vastuuntuntoisiksi ihmisiksi.
Tietenkin, jos ei halua ymmärtää länsimaista ajattelua, taidetta, musiikkia, niin eihän siihen uskontoon silloin kannata perehtyä. Jaa niin, jos ne taide-elämykset on tyyliin Putous, niin silloin riittää pohjatiedoiksi varmaan se, että tajuaa, millaiset vaatteet papilla on...
Vähän sama tilanne kuin avauksen postaajalla, mutta lapsella huomenna koe edessä. Ketju löytyi siis Googlen avustuksella. Löytyisikö joltain listata vaikka kappaleiden 6-13 nimet, niin keksitään itse sisältöä niihin sitten?
Uskonto sopii mainiosti kaikille vajaaälyisille luusereille, jotka eivät kykene ajattelemaan loogisesti ja rationaalisesti. Hahahahahahah ;-)
Naurajalle: itku pitkästä ilosta...
Näitä eettisiä ja moraalisia tarinoita voisi kyllä hyvin opettaa, mutta ilman uskontohömppää.
Minä voin laittaa illemmalla. Kirja kotona, minä en.