Mitä tarvitset työsi sujumiseen projektipäälliköltä?
Kommentit (12)
Tiedon siitä, mitä mun halutaan tekevän ja mihin sillä pyritään.
Enpä oikeastaan mitään. Tai no sen, että pysyy poissa tieltä.
Eiköhän projektipäällikön työnkuvaan kuulu työtehtävien jakaminen?
Lähinnä työrauhan, vapautta tehdä asiat itse parhaaksi katsomallani tavalla, vaikka se olisikin erilainen kuin hänen oma tapansa, kunhan lopputulos on hyvä. Tietty kunnollinen selvitys siitä, mitä minun odotetaan tekevän ja riittävästi aikaa ja riittävän hyvät työvälineet jotta se on oikeasti mahdollista, olisi myös kiva saada.
Lähinnä negatiivisia toiveita: ettei poistu toimistostaan, ei anna työohjeita, eikä keksi mitään uusia kokeiluja. Eikä lähetä mulle sähköpostia.
Raaamit. Eli tavoite ja liikkumavara.
Pitää huolen, että on riittävät resurssit.
Suunnittelee, että missä järjestyksessä asiat kannattaa tehdä.
Järjestää työn tekemiseen tarvittavat välineet.
Neuvottelee alihankintasopimuksista.
Raportoi ylemmälle johdolle.
Pitää yhteyttä saman hankkeen muihin projekteihin ja synkronoi aikataulut.
Vahtii, että työ etenee aikataulussa.
Pilkkoo ison projektin pieniin välietappeihin.
Päivittää ennustetta valmistusmispäivästä
Huolehtii ja valvoo, että varsinaisen työn lisäksi mm. dokumentit on asianmukaisesti tehty.
Ratkoo yllättävät ongelmat päivittäin tai määrää vastuuhenkilöt.
Yleiskuvan projektin kokonaisuudesta ja siitä miten oma työni siihen liittyy. Milloin ovat milestonet ja milloin pitäisi olla valmista. Miten raportointi hoidetaan ylös- ja alaspäin, mitkä ovat kokouskäytännöt ja kuka vastaa mistäkin rajapinnasta projektin ulkopuolelle. Luonnollisesti projektipäälliikö myös kommunikoi budjetin, jos se työtehtäviini liittyy. Teen projektityötä ja olen aiemmin itsekin toiminut projektipäällikkönä.
On se vaativa homma, jatkuvia palavereja ja kokoontumisia
???