Milä hinnalla saa siedettävän auton ja paljonko sen käyttäminen maksaa?
En ole koskaan omistanut autoa, mutta nyt ottaa työmatkojen köröttely niin paljon päähän, että olen harkinnut auton hankintaa. Tarvitsisin jonkun kotteron, jolla voin ajaa noin 500 km/kk. Paljonko tarvitaan autoon ja paljonko käyttöön?
Kommentit (15)
Me ostettiin käytetty auto 600 eurolla. Se oli tosin kuntoonsa nähden aika halpa, oltiin varauduttu maksamaan noin 1000e. Toi meidän auto oli muistaakseni vm. -99 eli ei mistään uusimmasta päästä, mutta ihan siisti kuitenkin ja kulki hyvin, ei ollut vikoja (kunnes mies kolaroi sen...).
Auton käyttöön noilla kilometreillä kannattaa varata varmaan 300e. Siihen sisältyy vakuutukset, verot ja bensat. Me käytettiin autoa aika vähän ja siihen meni kuussa ehkä 150e.
Liikennevakuutus n.650€ vuosi ilman bonareita. bensaan 70€ kuussa noilla ajoilla ja autoon 500 - 2000e niin saa jo jonkinlaisen Menopelin.
Hmmm... Mä ostin n. 500 eurolla parikymmentä vuotta vanhan Audin. On toistaiseksi toiminut, vaikka jotain pikkuvikaa onkin ollut. Mä ajan n. 1400 km kuussa ja rahaa menee n. 200 € kuussa. Lisäksi tietysti vakuutukset ja verot, n. 70 euroa kuussa.
Liikennevakuutus n.650€ vuosi ilman bonareita. bensaan 70€ kuussa noilla ajoilla ja autoon 500 - 2000e niin saa jo jonkinlaisen Menopelin.
Liikennevakuutus n.650€ vuosi ilman bonareita. bensaan 70€ kuussa noilla ajoilla ja autoon 500 - 2000e niin saa jo jonkinlaisen Menopelin.
Mulla tällä hetkellä 500€ auto, toimii. 20v vanha, öljyä ja jäähdytinnestettä kuluu enemmän kuin uusissa, toisaalta paljon voi korjata/huoltaa itse. 5000km olen ajanut kolmessa kuukaudessa.
Osta Volvo 240
Polttoainetta menee noilla ajoilla 75 euroa / kk
Vakuutukset ja käyttövero noin 1000 euroa/ v.
huollot voi tehdä vanhaa autoon itse = 0 euroa
Osta Volvo 240
Polttoainetta menee noilla ajoilla 75 euroa / kk
Vakuutukset ja käyttövero noin 1000 euroa/ v.
huollot voi tehdä vanhaa autoon itse = 0 euroa
Auto kuin auto, varaa tonni vuodessa vakuutuksiin, veroihin, katsastukseen ja remontteihin. Katso missä kunnossa molemmat rengassarjat on, eli kauanko niillä vielä ajaa. Loput kulut (polttoaine, tuulilasinpesuaineet ja muut nesteet, pesut, jne) riippuu sitten siitä paljonko ajaa. Jos tonni vuodessa ei riitä, joudut sitten halvan auton kanssa arvioimaan onko järkevämpää siirtää ongelma jollekin toiselle ja hävitä puolet hankintahinnasta ja ostaa "uusi" vai venyykö budjetti ja järki isompaan remonttiin.
Fiat Punto on halpa ostaa, pitää ja huoltaa.
Jos aiot ostaa vanhan auton kannattaa olla tarkkana kunnosta ja siitä mitä korjauksia on tehty ja onko katsastuksissa ollut huomautettavaa. Itsellä -99 Toyota (1000e makso vuos sitte) jonka vakuutus on n.500e ilman bonareita ja autovero 300e. Ota kaupoille joku mukaan joka tietää asiasta! Perehdy auton tyyppivikoihin jota menet katsomaan.
Jos näet vaivaa ja kiinnostut niin saat varmasti hyvän auton halvalla!
Eipä se hinta suoraan kerro auton hyvyyttä tai huonoutta. Ja millaisella pärjää, riippuu tietty korjaus- ja huoltotaidoista. Mun mies hakee kai jotain ennätyksiä, tai sillä on tarve näyttää miten halvan rohjon saa toimimaan. On nyt puoltoista vuotta ajellut 20 vuotta vanhalla edustusluokan autolla, jonka osti pikkuvikaisena 50 eurolla.
Kuulemma mitä halvemmalla autoa myydään, sitä vähemmän myyjällä on tarvetta piilotella vikoja. Eli superhalvalla ostava tietää mitä saa. Ehkä.
Kannattaa tarkistaa jos ostat yksityiseltä että verot maksettu
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:14"]
Jos aiot ostaa vanhan auton kannattaa olla tarkkana kunnosta ja siitä mitä korjauksia on tehty ja onko katsastuksissa ollut huomautettavaa. Itsellä -99 Toyota (1000e makso vuos sitte) jonka vakuutus on n.500e ilman bonareita ja autovero 300e. Ota kaupoille joku mukaan joka tietää asiasta! Perehdy auton tyyppivikoihin jota menet katsomaan.
Jos näet vaivaa ja kiinnostut niin saat varmasti hyvän auton halvalla!
[/quote]
Jos näkee vaivaa ja jos tuntee ostamansa mallin ennalta niin hyvän voi saada halvalla. Muuten se ei ole mitenkään "varmasti".
Tietty jos myyjällä on kuitit hiljattain tehdystä kytkinrempasta, tuulilasi on kirkas ja ehjä ja kaikki hankalat nivelet on vaihdettu <50 tkm aikana niin se on jo iso voitto. Silti jää yleensä iso lista kysymysmerkkejä jarrujen, moottorinohjauksen, korroosion ja sähkövikojen osalta. Usein, mutta ei aina ne on "helppoja" ja jopa halpoja laittaa tai sitten luokkaa "tolerable". Syytä on silti ymmärtää, että ikääntyvään autoon nyt vain kuuluu kaikenlaista remontoitavaa jossain kohtaa.
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:31"]
[quote author="Vierailija" time="18.11.2013 klo 22:14"]
Jos aiot ostaa vanhan auton kannattaa olla tarkkana kunnosta ja siitä mitä korjauksia on tehty ja onko katsastuksissa ollut huomautettavaa. Itsellä -99 Toyota (1000e makso vuos sitte) jonka vakuutus on n.500e ilman bonareita ja autovero 300e. Ota kaupoille joku mukaan joka tietää asiasta! Perehdy auton tyyppivikoihin jota menet katsomaan.
Jos näet vaivaa ja kiinnostut niin saat varmasti hyvän auton halvalla!
[/quote]
Jos näkee vaivaa ja jos tuntee ostamansa mallin ennalta niin hyvän voi saada halvalla. Muuten se ei ole mitenkään "varmasti".
[/quote]no tossahan luki että jos tietää tyyppiviat. Ite ainaki käsitin asian just noin niinkuin ilmasit, eli tuntee mallin ja ominaisuudet ja viat ja hyvät puolet?