Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

yläkoulun opettajat, voiko teille sanoa, että pitää vaihtaa opetusmenetelmiä?

Vierailija
07.02.2012 |

Opettaja opettaa KAIKEN ryhmässä suullisten pariharjoitusten avulla. Se on varmaan ihan hienoa ja toiminnallista ja niin edelleen, mutta tilanne on sellainen että ryhmässä on kiusaamistilanne ja yhdelle ei ikinä löydy vapaaehtoista paria, koska hän on "ruma ja vammainen".



Tästä tietysti aiheutuu kaikenlaista ongelmaa, joiden opettaja taas kuvittelee johtuvan siitä, että kyseinen oppilas on haluton ja kyvytön. (Jälkimmäinen pitää jossain määrin paikkaansa, hän on tässä aineessa huono, mutta tämän kurssin piti olla juuri sittä varten, että sellaista huonoutta saa paikattua. Haluton hän ei ole - paitsi siihen, että saa joka tunti pariin kertaan kokea olevansa ei-toivottu.) Tilanne on jo saanut oppilaan pyytämään, että hän saisi vaihtaa tämän valinnaisaineen johonkin muuhun. Keväänmittaista valinnaiskurssia on kuitenkin käyty jo kuukausi, joten se ei ole ihan helppoa.



En usko, että opettaja pystyy purkamaan kiusaamistilannetta, mutta hän voisi vaihtaa ne ainaiset parityöt johonkin muuhun opetusmenetelmään. VOiko opettajalta odottaa sellaista?

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien toiveista opettajat eivät paljonkaan välitä. Siksi olisi parempi ottaa rehtori mukaan keskusteluun ja perustella opetusmenetelmän vaihto.



Mistä syystä opettaja noin toimii? Kokematon ja osaamaton opettaja, vai erikoinen oppiaine?

Vierailija
2/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Mistä syystä opettaja noin toimii? Kokematon ja osaamaton opettaja, vai erikoinen oppiaine?

Kyseessä on valinnainen kielen "paikkauskurssi", ja ne pariharjoitukset varmaankin ovat keino a) selvitä ilman oppikirjaa ja b) keskittyä juuri johonkin toiminnallisuuteen ja kielen käyttötilanteisiin ja "todelliseen elämään". Tarkoitus on takuuvarmasti hyvä ja menetelmäkin ehkä yleensä kohtuullinen, mutta nyt se kyllä estää tuon yhden oppilaan opiskelun aika totaalisesti. On hirveä sääli, jos oppilaan pitää käytännössä luovuttaa oppimisessaan sen takia,että käytetty opetusmenetelmä korostaa kiusaamisen mahdollisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suoraan kertominen auttaa.

Vierailija
4/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhdellä on vaikeuksia saada pari ja häntä nimitellään? Saavatko oppilaat valita parinsa itse? Miksei voisi tehdä niin, että pari vaihtuu joka tunti ja jokainen on joskus jokaisen pari? Mitä kurssikuvauksessa luki opetusmenetelmästä?



Eikö tosiaan kiusaamiselle voi tehdä mitään vaan pitäisi siirtyä esim. monisteisiin sen takia? Eikö se viestitä oppilaille, ettei heidän tarvitsekaan olla kaikkien pari ja kohdella kaikkia asiallisesti?

Vierailija
5/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kurssi on ns. puhekurssi, niin ei niitä harjoituksia voi valitettavasti yksin tehdä. Ikävä tilanne, koulukiusaajat pitäisi siirtää Siperiaan.

Vierailija
6/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

auta, rehtoriin.



Ammattitaitoinen opettaja sopeuttaa opetusmenetelmänsä niin, että siellä ei tule tuollaisia tilanteita.



Itse opetan äidinkieltä ja teetän joskus myös pari- ja ryhmätyötä, mutta juuri edellä mainitun takia minä päätän ketkä tekevät töitä kenenkin kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pareja voisi esim. joka tunti arpoa tai sitten niin, että opettaja on tämän yhden oppilaan pari? Vai kokeeko oppilas tämänkin kiusallisena? Suullinen kurssi on siitä hankala, että siinä pitäisi kuitenkin harjoituttaa kieltä puhumalla eikä kaikki pysty puhumaan luokan edessä (eikä se ole edes järkevääkään).



Voisi olla hyvä antaa opettajalle esimerkkejä, miten kiusaaminen tapahtuu, jotta hän voi myös puuttua asiaan heti.

Vierailija
8/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhdellä on vaikeuksia saada pari ja häntä nimitellään?


ilmeisesti ei. Lisäksi on yleisesti tiedossa, että tämä oppilas on huono tässä aineessa ja siksi häntä on helppo syyttää niistä ongelmista, joita ilmenee.


Saavatko oppilaat valita parinsa itse? Miksei voisi tehdä niin, että pari vaihtuu joka tunti ja jokainen on joskus jokaisen pari?


Varmaan voisi, mutta rehellisesti sanottuna siitä ei ole paljon apua, jos se asiaan pakotettu pari jokatapauksessa joka kerta mutisee puoliääneen että "en mä halunnut ton pariksi ja voi ei tää on tosi noloa ja sä voisit kyllä painua kuusee."

Mitä kurssikuvauksessa luki opetusmenetelmästä?


Ei mitään.

Eikö tosiaan kiusaamiselle voi tehdä mitään vaan pitäisi siirtyä esim. monisteisiin sen takia? Eikö se viestitä oppilaille, ettei heidän tarvitsekaan olla kaikkien pari ja kohdella kaikkia asiallisesti?

Varmaan se viestittää, mutta tässä on kyse sen volyymin ongelmasta, että sen ratkaisemiseen menisi neljä vuotta, ja tämä kurssi on nyt tänä keväänä ja puolentoista vuoden päästä oppilas on jo koulusta ulkona. Olisi tietysti maailmanparannuksellisesti parempi opettaa kaikille asilallista käyttäytymistä ja tasa-arvoa, mutta on myös väärin, että yksi oppilas joutuu kärsimään pitkällisestä maailmanparannuksesta ja hänen oppimisensa estyy nyt. Kaikki-tai-ei-mitään -linjalle lähdettäessä tulos on jo varma: se ei ole mitään. Silloin tämän oppilaan on pakko lopettaa tämän aineen opiskelu, koska kiusaaminen ei tule poistumaan ajoissa. Asiaa pahentaa siis se, että hän ON oikeasti vähän vammainen ja ruma, niin että se kiusaamisen taustalla oleva asenne ei noin vain käskemällä katoa. Oppilas itse on tottunut siihen ja hyväksyy sen, mutta ei jaksaisi sitä että asiaa joka tunti hierotaan naamaan. Olisi tyytyväinen kun saisi opiskella jossain nurkassa itsekseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että yhdellä on vaikeuksia saada pari ja häntä nimitellään?


ilmeisesti ei. Lisäksi on yleisesti tiedossa, että tämä oppilas on huono tässä aineessa ja siksi häntä on helppo syyttää niistä ongelmista, joita ilmenee.


Saavatko oppilaat valita parinsa itse? Miksei voisi tehdä niin, että pari vaihtuu joka tunti ja jokainen on joskus jokaisen pari?


Varmaan voisi, mutta rehellisesti sanottuna siitä ei ole paljon apua, jos se asiaan pakotettu pari jokatapauksessa joka kerta mutisee puoliääneen että "en mä halunnut ton pariksi ja voi ei tää on tosi noloa ja sä voisit kyllä painua kuusee."

Mitä kurssikuvauksessa luki opetusmenetelmästä?


Ei mitään.

Eikö tosiaan kiusaamiselle voi tehdä mitään vaan pitäisi siirtyä esim. monisteisiin sen takia? Eikö se viestitä oppilaille, ettei heidän tarvitsekaan olla kaikkien pari ja kohdella kaikkia asiallisesti?

Varmaan se viestittää, mutta tässä on kyse sen volyymin ongelmasta, että sen ratkaisemiseen menisi neljä vuotta, ja tämä kurssi on nyt tänä keväänä ja puolentoista vuoden päästä oppilas on jo koulusta ulkona. Olisi tietysti maailmanparannuksellisesti parempi opettaa kaikille asilallista käyttäytymistä ja tasa-arvoa, mutta on myös väärin, että yksi oppilas joutuu kärsimään pitkällisestä maailmanparannuksesta ja hänen oppimisensa estyy nyt. Kaikki-tai-ei-mitään -linjalle lähdettäessä tulos on jo varma: se ei ole mitään. Silloin tämän oppilaan on pakko lopettaa tämän aineen opiskelu, koska kiusaaminen ei tule poistumaan ajoissa. Asiaa pahentaa siis se, että hän ON oikeasti vähän vammainen ja ruma, niin että se kiusaamisen taustalla oleva asenne ei noin vain käskemällä katoa. Oppilas itse on tottunut siihen ja hyväksyy sen, mutta ei jaksaisi sitä että asiaa joka tunti hierotaan naamaan. Olisi tyytyväinen kun saisi opiskella jossain nurkassa itsekseen.

Vierailija
10/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien toiveista opettajat eivät paljonkaan välitä. Siksi olisi parempi ottaa rehtori mukaan keskusteluun ja perustella opetusmenetelmän vaihto.

Mistä syystä opettaja noin toimii? Kokematon ja osaamaton opettaja, vai erikoinen oppiaine?

opettajan kokemattomuudesta ja osaamattomuudesta?

Parityöskentely ja toiminnallisuus ovat tehokkaita työtapoja ja varsinkin vieraissa kielissä ehdottomasti työtapojen parhaimmistoa. En jaksa uskoa, että vieraan kielen ope luopuisti tästä tavasta, koska se on äärimmäisen tehokas ja hyödyllinen. Olisiko vaihtoehtona se, että luokassa llisi työpiste niille, jotka eivät halua parityötä tehdä?

Itse tosin toimisin siten, että ilmoittaisin oppilaille että yksikin mutina tai haukkuminen niin yhden varoituksen jälkeen lentää kurssilta ulos. En vain siedä kiusaamista luokassani.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Itse tosin toimisin siten, että ilmoittaisin oppilaille että yksikin mutina tai haukkuminen niin yhden varoituksen jälkeen lentää kurssilta ulos. En vain siedä kiusaamista luokassani.

Ei niitä peruskoulussa voi noin vain kurssilta pihalle heittää. Varsinkaan monta. Oikeesti säkin päätyisit heittämän ulos sen kiusatun, kun niitä kiusaajia on kuitenkin enemmistö.

Vierailija
12/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kerran keskustelukurssista on kyse ja opettajalla tuollainen metodi käytössä?



Ergo ei-halutulle lapselle on aina olemassa pari. Eihän hän joudu yksin olemaan. Ymmärrän kyllä sen, että ottaa lapsen itsetunnon päälle olla aina se viimeiseksi valittu, ja opettajankin pitäisi tajuta tämä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/13 |
07.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne ei ole kenellekään opettajalle vieras. Nykyään kieltenopetetuksessa painotetaan nimenomaan kommunikatiivisuutta ja suullista harjoittelua, ei mitään hiljaista monisteiden tekoa tunneilla. Oppikirjat ovat useasti rakennettuja näiden suullisten pariharjoitusten varaan. Parhaimmillaan ne toimivatkin todella hyvin. Toinen tapa harjoitella suullisesti on opettajan kanssa keskustelu, mutta silloin vain yksi oppilas harjoittelee kerrallaan. Moni myös ujostelee muiden kuullen puhumista ja mieluummin harjoittelee parin kanssa, kun luokassa on muidenkin puheensorinaa.



Koulutuksissa on käsitelty tätä eristämisongelmaa, eikä siihen löydy yhtä oikeaa ratkaisua. Opettajan pitää tehdä kaikille selväksi, että kiusaamista ja eristämistä ei hyväksytä, vaan siitä tulee seuraamuksia. Jokaisen kanssa on pystyttävä tekemään luokassa yhteistyötä, vaikka ei kaikista pitäisikään.



Opettaja keskustelee varmasti asiasta MIELELLÄÄN kanssasi, kun otat asiallisesti yhteyttä.



Jos luokassa olisi vain hiljaista tehtävien tekemistä, tuloksena olisi näitä vanhan kansan tankeroenglannin puhujia. Sujuva kielitaito vaatii paljon suullista harjoittelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän