Onko neliveto vain turha lisävaruste?
Olen haaveillut nelivetofarmaria, käytettyä mutta lähes poikkeuksetta ovat huomattavasti kalliimpia mitä 2-vetoiset. Miten on, onko nelivedolla muuta hyötyä kuin parempi etenemiskyky talvella umpihangessa? Teitä suht hyvin aurataan ja kuluttaa enemmän polttoainetta..
Kommentit (12)
Turha ja turha... Riippuu mitä arvostaa. Jos vaivaton eteneminen huonoissa olosuhteissa on tärkeää niin ei se turha ole. Jos pahin keli on 3 senttiä lunta asvaltilla niin joku voisi turhaksi sanoa.
No ei siitä juuri hyötyä ole, jos asuu ja ajelee hyvin hoidetulla alueella. Mutta jos asut vaikka omakotitalossa mäen päällä ja joudut itse tekemään 50 metrisen pihatien lumityöt, niin varmasti tulee joka talvi monta kertaa kiitettyä sitä nelivetoa. Maaseudulla siitä on varmasti enemmän hyötyä kuin kaupungissa.
En ole koskaan sellaisella ajanut, mutta silminnähden paremmin ne lähtevät liikkeelle liikennevaloista talvella. Nopeasti ja tasaisesti vetelemättä sinne tänne. Toisaalta kuinka monta päivää vuodessa on lumi- ja jääpolanteita siellä missä ajat? Ehkä se on sellainen lisävaruste, jota ei tiedä tarvitsevansa kunnes on sellaisen saanut. Vähän sama kuin automaattivaihteet ja ilmastointi. Ei kukaan vaihda niistä enää takaisin vaikka ennen väitti ettei niitä kukaan tarvitse.
Mielestäni ihan asiallinen ominaisuus Suomen luonto-olosuhteissa ja suomalaisia teiden kuntoa ajatellen. Eihän sitä usein tarvitse, mutta näen sen jonkinlaisena turvavarusteena.
Siis nelivedolla pääse kiinni paljon pahempaan kiipeliin kuin vajaavetoisella.
Mutta kyllä se on niitä varusteita, joista ei halua luopua kun on kerran hankkinut.
Kyllähän neliveto helpottaa todella paljon liikkeillelähtöjä liukkaalla ja lumessa. Itsellä edellinen auto oli nelivetoinen sitimaasturi, koska oli tarvetta vetää hevostraileria. Nyt vaihdoin etuvetoisen auton, kun vetotarvetta ei ole ollut ja kyllä sitä nelivetoa kaipaa talvella.
Ei ole turhake, mutta niissäkin on todella paljon eroja autojen kesken. Eli halvan auton neliveto on turhake, kalliimman ei. Ja ei sillä umpilumen kassa olemitään tekemistä,enemmän mulla on nelivedolle käyttöä nimenomaan auratulla, mutta jäisellä tiellä. Ja mitä painavampi auto, sitä tarpeellisempi neliveto kyllä on.
Neliveto menee tosi nätisti yli esimerkiksi kaistojen välissä olevista sohjovalleista, kun taas etuvetoinen alkaa vikuroida ja vauhti hyytyy kun vetävä pyörä sutaisee sohjossa.
Mäkilähdöt talvella ovat suorastaan nautinnollisia nelivetoisella, samoin kiillottuneista risteyksistä liikkeille lähdöt jne.
-7-
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:11"]
Ei ole turhake, mutta niissäkin on todella paljon eroja autojen kesken. Eli halvan auton neliveto on turhake, kalliimman ei. Ja ei sillä umpilumen kassa olemitään tekemistä,enemmän mulla on nelivedolle käyttöä nimenomaan auratulla, mutta jäisellä tiellä. Ja mitä painavampi auto, sitä tarpeellisempi neliveto kyllä on.
[/quote]
Tämäkään ei oikein pidä nykyään enää paikkaansa. Halvemmat sähköisesti kytkeytyvätkin nelivedot ovat kehittyneet huimasti ja toimivat hyvin.
Kyllä mulla on ihan mukavaa aina talvisin, kun ei tarvitse lainkaan jännittää jäisessä ylämäessä kääntymistä odottaessa, että jäänkö sutimaan vai en. En jää. Ainoa kurjuus on se, että joskus mun edellä jäisissä mäissä tai auraamattomalla parkkipaikalla on joku "sutija", joka tukkii tien. En vaihtaisi pois.
Hankin alunperin kun asuin kirvesvarsitontilla, joka piti itse aurata (kaksi taloa sen päässä) ja aina ei aamulla ehtinyt vaikka lunta olisi tullut kuinka. Lähtö oli silti mukavaa. Ainoastaan ongelmia aiheutti naapurin rouva, joka tukki jumittuneella autollaan tietä, kun oli ajatellut pääsevänsä siitä kun kerran minäkin menen. Ei tullut hälle mieleen, että minä menin siitä nelivetoisella maasturilla ja hän ei.
[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 11:12"]
Neliveto menee tosi nätisti yli esimerkiksi kaistojen välissä olevista sohjovalleista, kun taas etuvetoinen alkaa vikuroida ja vauhti hyytyy kun vetävä pyörä sutaisee sohjossa.
Mäkilähdöt talvella ovat suorastaan nautinnollisia nelivetoisella, samoin kiillottuneista risteyksistä liikkeille lähdöt jne.
-7-
[/quote]
Noh tämäkin totta!
Itsellä vaan budjetti rajallinen. esim. Audi a4 avantia katsonut. S-line etuvedon hinnalla saisin karvalakin quattron. Siis kotimaan markkinoista puhe.
Ei ole tullut premium merkkejä katsottua viimeaikoina, mutta halvemmissa merkeissä nelivedon ja etuvedon hintaero on noin 2000-4000€.
Minä en ole jäänyt kaksivetoisella kiinni varmaan 20 vuoteen. Nelivetoisen saa jäämään kiinni sinne mihin kaksivetoisella ei pääse.