Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Siis saako karenssiajan jälkeen liiton ansiosidonnaista..

Vierailija
28.07.2014 |

 

..mikäli on itse irtisanoutunut???

Olin jotenkin siinä uskossa, että jos itse irtisanoutuu, ei voi saada ansiosidonnaista liitosta ja karenssin 3kk jonka jälkeen saa kelalta peruspäivärahaa tms. Oikaiskaa jos olen väärässä...

Entäpä jos irtisanoutuu hoitovapaalla? Hoitoraha tulee normaalisti vaikka "karenssi" tuleekin, mutta voinko karenssin jälkeen siirtyä kotihoidontuelta ansiosidonnaiselle, vai onko se sitten joko jatkoa kotihoidontuella tai kelan peruspäivärahalla? Toki tajuan, että siinä vaiheessa jos nostan työttömyysetuutta, sitoudun työnhakijaksi, eli olen valmis vastaanottamaan työtä ja laittamaan lapsen hoitoon.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:47"]

Otetaan taas kerran faktat kun täällä näyttää olevan tietämätöntä porukkaa. Ensinnäkin, liitto EI maksa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, vaan työttömyyskassa. Ei ole olemassa mitään "liitonrahaa". Päivärahaa maksaa ko. alan työttömyyskassa tai ns. Loimaan kassa. Liiton jäsenyys EI ole päivärahan edellytys, eikä liittoon tarvitse kuulua voidakseen kuulua kassaan.

[/quote]

 

Mukavaa, että tiedät nämä asiat. Et kuitenkaan vastannut kysymykseeni millään tavalla. Myös minä tiedän nuo kertomasi asiat. Kirjoitinkin yöllä nopeasti "kansantajuisesti" koska en jaksa alkaa yömyöhään termeistä vääntämään. Halusin saada muutaman nopean vastauksen ja päästä nukkumaan.

Ps. Olen kuulunut työttömyyskassaan, nykyisin kuulun liittoon. Erotan kyllä nämä kaksi.

Vierailija
2/8 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 08:31"]

Hoitovapaan aikana sinä olet poissa työmarkkinoilta. Sitä aikaa ei lasketa mihinkään, vaan työssäoloehdon täyttyminen lasketaan pitemmältä ajalta kuten opiskelijoillakin.

Varmista hoitovapaan jälkeen työssäoloehdon huomiointi vielä kelan/kassan sivulta.

[/quote]

 

Kotihoidontukea voi saada yhtä aikaa karenssin kanssa (kuten työttömyyskorvauksen kanssakin, joilloin se pienentää työttömyyskorvausta, mutta mahdollisen kuntalisän voi saada siihen päälle). Tietysti olet silloin valmiudessa ottamaan töitä vastaan:)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 01:32"]

Ok, siis hyvä näin.. mutta, kun ajattelin ettei mun työssäoloehto täyty, koska olenhan ollut kotona lapsen kanssa yli vuoden jo enkä tältä ajalta ole maksanut kassaan rahaa. Sitä edeltävältä ajalta kylläkin ja työssäoloehto täyttynyt kyllä jo pitkään ennen lapsen syntymääkään.

[/quote]

Kyllä se täyttyy. Saat olla perhevapailla peräti 7 vuotta putkeen, sitä ei ikäänkuin lasketa työssäoloehtoon. Eli voit väsätä kaksi lasta putkeen ja olla niiden kaa 7 v kotona, mikäli olet juuri sitä ennen painanu töitä niin kauan, että ehdot ansiosidonnaiselle täyttyy. Näin minä tein. Ja kyllä, mikäli et halua rahatonta kautta, tietenkin irtisanoudut 3 kk ennen kuin hoitovapaasi loppuu.  Näin ollen karenssi palaa hoitovapaalla (saat hoitovapaarahasi silti) ja kun se loppuu, saat suoraan ansiosidonnaista.

Vierailija
4/8 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä olet nyt niin väärässä. Totta kai karenssin jälkeen saa ansiosidonnaista jos on siihen oikeutettu.

Vierailija
5/8 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei sinne kassaan huvikseen rahaa syydetä.

Vierailija
6/8 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, siis hyvä näin.. mutta, kun ajattelin ettei mun työssäoloehto täyty, koska olenhan ollut kotona lapsen kanssa yli vuoden jo enkä tältä ajalta ole maksanut kassaan rahaa. Sitä edeltävältä ajalta kylläkin ja työssäoloehto täyttynyt kyllä jo pitkään ennen lapsen syntymääkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/8 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaan aikana sinä olet poissa työmarkkinoilta. Sitä aikaa ei lasketa mihinkään, vaan työssäoloehdon täyttyminen lasketaan pitemmältä ajalta kuten opiskelijoillakin.

Varmista hoitovapaan jälkeen työssäoloehdon huomiointi vielä kelan/kassan sivulta.

Vierailija
8/8 |
28.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otetaan taas kerran faktat kun täällä näyttää olevan tietämätöntä porukkaa. Ensinnäkin, liitto EI maksa ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa, vaan työttömyyskassa. Ei ole olemassa mitään "liitonrahaa". Päivärahaa maksaa ko. alan työttömyyskassa tai ns. Loimaan kassa. Liiton jäsenyys EI ole päivärahan edellytys, eikä liittoon tarvitse kuulua voidakseen kuulua kassaan.