Miksi rekka-auton nuppi pitää kipata kun moottoria korjataan?
Miksi siinä ei vaan etuosassa ole isoa konepeltiä, siis kuin henkilöautoilla. Eikö ole hirveä homma kipata sitä nuppia?
Kun minä en tiedä eikä neljävuotiaskaan tiedä, niin onneksi joku teistä varmasti tietää. :)
Kommentit (18)
Siinä nokassa on valtava jäähdyttäjä eikä siitä pääsisi käsiksi moottoriin. Eihän sunkaan auton konepelti aukea edestä vaan moottorin päältä
2, ooks lukutaidoton! Rekan nupista oli puhetta, ei veturista!
Pakkohan se nuppi on kipata, että pääsee konehuoneeseen käsiksi. Ne nyt vaan on rakennettu sillä tavoin.
Moottori sijaitsee hytin alla, olisi melko mahdotonta korjaushommat jos hyttiä ei saa kipattua.
Niin, siis tarkoitan sitä rekka-auton auto-osaa. Nähtiin kadun varrella kun simahtaneen rekan ohjaamo oli kipattu,ja näyttihän se minunkin silmääni aika isolta projektilta. Eli kyse on ihan siis siitä, että moottoria on helpompi korjata tuolla lailla?
ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 19:03"]
2, ooks lukutaidoton! Rekan nupista oli puhetta, ei veturista!
Pakkohan se nuppi on kipata, että pääsee konehuoneeseen käsiksi. Ne nyt vaan on rakennettu sillä tavoin.
[/quote]
2 ei ole lukutaidoton, vaan tietää mikä on rekka ja mikä ei.
Oho, tehän vastasittekin jo tosi kattavasti muutamassa minuutissa. :) Kiitos näistä tiedoista!
ap.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2013 klo 19:05"]
Niin, siis tarkoitan sitä rekka-auton auto-osaa. Nähtiin kadun varrella kun simahtaneen rekan ohjaamo oli kipattu,ja näyttihän se minunkin silmääni aika isolta projektilta. Eli kyse on ihan siis siitä, että moottoria on helpompi korjata tuolla lailla?
ap
[/quote]
Tiedoksi että se veturi = vetäjä noissa yhdistelmissä.
No sitten vielä ois tällainen kysymys, että
- miksi linja-autoissa ei ole nastarenkaita?
- miksi kaivuria, jota siirretään lavetilla paikasta toiseen, ei ole köytetty kiinni mitenkään?
- miksi joistakin kuorma-autoista kuuluu varoitusääni kun ne peruuttavat, mutta joistakin ei?
a) Kustannussyistä
b) kuljettaja rikkoo lakia
c) varoitussummeri pitää olla, mutta sitä ei ole pakko pitää päällä
Oliko muuta ?
a) Kustannussyistä
b) kuljettaja rikkoo lakia
c) varoitussummeri pitää olla, mutta sitä ei ole pakko pitää päällä
Oliko muuta ?
Nuppia ei ole vaikea kipata. Ensin avaat etumaskin ja otat sieltä sellaisen vivun, joka on ainakin Scanioissa siellä etumaskin takana kiinnikkeissä. Muista avata kaikki etumaskin osat, ettei ne jää puristuksiin hyttiä kipatessa. Tällä vivulla avataan (yleensä pelkääjän puolella hytin takana auton alaosassa) lukitus aivan kuin normaalissa henkilöauton tunkissa renkaiden vaihdon yhteydessä ja tämän jälkeen työnnät vivun reikään ja alat pumppaamaan. Alle minuutissa hytti on kipattu ja pääsy konehuoneeseen on esteetön.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:14"]
Nuppia ei ole vaikea kipata. Ensin avaat etumaskin ja otat sieltä sellaisen vivun, joka on ainakin Scanioissa siellä etumaskin takana kiinnikkeissä. Muista avata kaikki etumaskin osat, ettei ne jää puristuksiin hyttiä kipatessa. Tällä vivulla avataan (yleensä pelkääjän puolella hytin takana auton alaosassa) lukitus aivan kuin normaalissa henkilöauton tunkissa renkaiden vaihdon yhteydessä ja tämän jälkeen työnnät vivun reikään ja alat pumppaamaan. Alle minuutissa hytti on kipattu ja pääsy konehuoneeseen on esteetön.
[/quote]Unohtuiko mekaaaninen tuki kun menet sinne väliin vai ihanko tosiaan luotat hydraulisen tukin pitävyyteen?
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 12:14"]
Nuppia ei ole vaikea kipata. Ensin avaat etumaskin ja otat sieltä sellaisen vivun, joka on ainakin Scanioissa siellä etumaskin takana kiinnikkeissä. Muista avata kaikki etumaskin osat, ettei ne jää puristuksiin hyttiä kipatessa. Tällä vivulla avataan (yleensä pelkääjän puolella hytin takana auton alaosassa) lukitus aivan kuin normaalissa henkilöauton tunkissa renkaiden vaihdon yhteydessä ja tämän jälkeen työnnät vivun reikään ja alat pumppaamaan. Alle minuutissa hytti on kipattu ja pääsy konehuoneeseen on esteetön.
[/quote]Unohtuiko mekaaaninen tuki kun menet sinne väliin vai ihanko tosiaan luotat hydraulisen tukin pitävyyteen?
[/quote]
Kyllä se ainakin hieman uudemmissa Scanioissa on ihan pitävä, ja kun nuppi on tarpeeksi kallistettu, sen painopiste ei ole konehuonetta kohti. Monessa vanhemmassa kuorma-autossa nupin kallistin toimii pneumatiikalla, ei hydrauliikalla.
Aa, siis nuppi on se hytti! Mä ihmettelin koko ajan, että minkä ihmeen takia se PERUUTUSKOUKKU (eli mun kielellä nuppi autossa) pitää kipata. Pidin taas miehiä pari minuuttia ihan pölvästeinä..
[quote author="Vierailija" time="10.05.2013 klo 11:54"]
a) Kustannussyistä
b) kuljettaja rikkoo lakia
c) varoitussummeri pitää olla, mutta sitä ei ole pakko pitää päällä
Oliko muuta ?
[/quote]
Lisään vielä, että a) nastat eivät raskaissa ajoneuvoissa pysyisi kiinni kuin korkeintaan ensimmäiseen kunnon jarrutukseen asti, ja c) vanhemmissa autoissa ei ole varoitussummeria, ne tulivat muistaakseni vasta joskus 90-luvulla (olisiko EU-määräys?)
Sehän on se konepelti. Konepelti pitää avata, jotta moottoriin pääsee käesiksi
Tarkoitat siis veturin nuppia?
Onhan se nyt hieman isompi moottori, pääsee paremmin käsiksi.