Merituuli n. 20 m/s. Onko se paljon Tallinnan laivoilla
Olisi tarkoitus lähteä viking xprs lautalla tallinnaan perjantaina. Tuulta on kaiketi luvattu suunnilleen tuon verran. Keinuuko laiva kovasti tuollaisella tuulella?
Kommentit (31)
Samana päivänä menossa, kivaa tuulta luvattu joo. En osaa sanoo keinuuko, toivotaan että ei kamalasti! Katamaraani tuo xprs ei ole, ja on varustettu vakaajilla ainakin..
Jos tuuli on laivan suuntainen, niin silloin ei heilu, mut jos tuulee sivusta, niin kyllä keinuttaa. Varsinkin aavalla, saaristossa tuuli ei yleensä vaikuta niin paljon.
Aika lyhyt matkahan tuo on kuitenkin.Hauskaa reissua!
http://www.yliopistonapteekki.fi/fi/apteekkipalvelut/tuotteet/pages/pro…)
Ota tarpeeksi ajoissa!
kun nopealla melko pienellä laivalla menimme Talliinnaan. Yksi matkustaja makasi mahallaan lähes koko matkan baaritiskin edessä, ei siksi että olisi ollut kännissä, vaan siksi ettei yksinkertaisesti uskaltanut/päässyt nousemaanylös ja kävelemään paikalleen.
Puolet matkustajista yrjösi (minä mukaan lukien) omilla paikoillaan. IHANA reissu:)
Oliko ilmoitettu puuskissa vai kokoajan?Iso ero.
Isommassa laivassa ei hirveästi tunnu, mutta eikö express laivat ole pieniä purkkeja, katamaraaneja??
"Kun Estonia jätti rannikon suojan, tuuli kääntyi lounaaseen ja nopeus nousi 15–20 metriin sekunnissa. Merkitsevä aallonkorkeus oli 3–4 metriä"
http://fi.wikipedia.org/wiki/Estonian_uppoaminen
Astiat ei pysy pöydillä, seinät tulee vastaan, kun yrittää nukkua, makaa välillä seinän päällä ja välillä sängyssä. Diskossa on kiva tanssia kun lattia "häviää" aina välillä alta, on kuin trampoliinilla .
Mutta voi olla että seuraavana päivänä on vielä pahempi vaikka tuuli olisi tyyntynyt, tulee ristiaallokkoa tai jotain.
Kerran olin laivalla (tavallinen iso tallinnanlaiva) edellisenä päivänä oli ollut 17m/s ja sinä päivänä kun matkustin oli vain 3m/s, mutta laiva heilui sekä pituussuunnassa että leveyssuunnassa, en ole eläissäni ollut niin sairas, eikä laivaltakaan tietenkään saanut pahoinvointilääkkeitä, nykyään en lähde millekään paatille ilman niitä.
vaan suunnitteluvirse sekä miehistön virhe.
ainakin jos ei ole kovin merisairauteen taipuvainen. Ei ne laivat edes lähde jos tuuli on niin kova että matkustus kävisi vaaralliseksi tai äärimmäisen epämiellyttäväksi useimmille.
Olen itse ollut katamaraanilaivalla kovalla tuulella ja keinuihan se, mutta ei se minua haitannut. Itse asiassa se isojen, loivien aaltojen mukana ylös-alas kohoilu oli siedettävämpää kuin joskus pienemmällä tuulella semmoinen nopeampi, levottomampi pikkukeinunta.
Joku Eckerö Line kiikkuu kuin lastu laineilla, kun taas nuo Tallinkin Star ja Superstar menevät tuossa tuulessa vielä kuin juna kiskoilla. Pienet laivat, kuten Linda Line eivät lähde ollenkaan.
Olen tullut muutama vuosi sitten Tallinnasta sellaisessa "Estonian upotus"-kelissä, eli oli hirveä lumipyry ja tuulta sen 19-20 m/s. Laiva jyristi eteenpäin, kaksi tai kolme kertaa pompahti kevyesti (vähän kuin auto ajaisi töyssyyn). Mitään keinutusta ei kyllä tuntunut, niin uskomatonta kuin se onkin. Sen reissun jälkeen olin täysin valmis allekirjoittamaan Tallinkin mainoslauseen "Tallinnaan 2 tunnissa kelillä kuin kelillä". Mutta kuten sanottu, Viking XPRS:stä ei ole kokemuksia.
Mä mietin, että kestääkö tuota jos oikeasti on tuollainen tuuli ja hitto jos ei sieltä pääsekään takasin vaan joutuu jäädä sinne Tallinnaan.
Tulen helposti merisairaaksi. Tällaiseen syysmyrskyaikaan en henkilökohtaisesti ikinä lähtisi yksityiselämässäni risteilylle mutta tää onkin työpaikan juttuja. Voi pöh!
Muistan vieläkin miten ällöttävää vellomista se oli kun tuuli 23-26. Se oli ainoa kerta kun teki oikeasti laivalla pahaa. :(
Älä mene. Pääsee sinne toistekin!
Aallon suuntakin vaikuttaa miten pahalta tuntuu.
Itselläni jatkui kotona keinuntaolo vielä 6 vuorokautta. Tasapainoelin hiukan ulapalla vielä. Siinä meinasi järki mennä, kun kävelyllä tuntui että maa häviää alta.
kaupalla sain miehen suostuteltua aamulla siihen, että perumme matkan. ONNEKSI peruimme.
Ap
Ihan hirvittää mutta pakko kai lähteä kun ukko ei suostu siihen, että perutaan. T.Ap