Merituuli n. 20 m/s. Onko se paljon Tallinnan laivoilla
Olisi tarkoitus lähteä viking xprs lautalla tallinnaan perjantaina. Tuulta on kaiketi luvattu suunnilleen tuon verran. Keinuuko laiva kovasti tuollaisella tuulella?
Kommentit (31)
[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:28"]Ota runsaasti oksennus pusseja mukaan jos lähdet! Vessat tahtoo olla täynnä pahoinvointisia tuollasella myrsyllä! Lycka till!
[/quote]
Kiitti vinkistä näin kahden vuoden jälkeen.
Viime syksynä lokakuun lopussa käytiin purjeveneellä Helsinki-Tallinna-Helsinki. Tuulta 16m/s. Meinasi tulla huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Viime syksynä lokakuun lopussa käytiin purjeveneellä Helsinki-Tallinna-Helsinki. Tuulta 16m/s. Meinasi tulla huono olo.
Et sitten viitsinyt tehdä uutta ketjua, piti kaivaa vanha.
Olemme menossa Europalla Tallinnaan piakkoin, ja kaipaisin apua kokeneemmilta, millä tuulen nopeuden lukemilla tulee merisairaaksi? Meillä on vauva mukana, joten en halua ottaa riskiä merisairaudesta, hankala huolehtia vauvasta jos itse yrjöää. Raskaanakin olen, joten pahoinvointilääkkeitä en varmaan saa ottaa. Eli jos katson forecasta ennustetta Helsinkiin, millä tuulen lukemilla kannattaisi jättää risteily väliin? Auttakaa joku. Olen ollut muutaman kerran laivalla, mutta aina on ollut tyyntä eikä yhtään keinuntaa. Jos keinuntaa on, uskoisin tulevani helposti merisairaaksi. Europa on kai aika iso laiva, ei ihan pienestä keinu?
Virumiehistö on reipasta porukkaa. Ei ne tuulista tiedä eikä piittaa. Täysillä eteen kuten estonialla. Hiiohoi!
Vierailija kirjoitti:
Olemme menossa Europalla Tallinnaan piakkoin, ja kaipaisin apua kokeneemmilta, millä tuulen nopeuden lukemilla tulee merisairaaksi? Meillä on vauva mukana, joten en halua ottaa riskiä merisairaudesta, hankala huolehtia vauvasta jos itse yrjöää. Raskaanakin olen, joten pahoinvointilääkkeitä en varmaan saa ottaa. Eli jos katson forecasta ennustetta Helsinkiin, millä tuulen lukemilla kannattaisi jättää risteily väliin? Auttakaa joku. Olen ollut muutaman kerran laivalla, mutta aina on ollut tyyntä eikä yhtään keinuntaa. Jos keinuntaa on, uskoisin tulevani helposti merisairaaksi. Europa on kai aika iso laiva, ei ihan pienestä keinu?
Keinuu se Europakin, samoin XPRS. Se on henkilökohtainen juttu, että kuinka helposti potee merisairautta. Jotkut oksentelevat vähästäkin, toiset eivät koskaan, useimmat siltä väliltä. Paras tapa tulla merisairaaksi on syödä rasvaista ruokaa, vältellä horisonti katselua ja altistua voimakkaille hajuille. Jos tietää, että jo bussissa tai lentokoneessa kokee pahoinvointia, lääkitystä vähintään perusteltua harkita.
Ja juu, 20 m/s on kova tuuli. Kansainvälisesti myrskyn määritelmä on usein 25 m/s, ilmatieteenlaitos varoittaa myrskystä, kun KESKItuuli on 21 m/s. Sellainen, etenkin lännen puoleinen, nostaa Suomenlahdelle useamman metrin aallokon.
Merkitsevä aallonkorkeus ja aallon suunta on oleellisempia tietoja kuin pelkkä tuulen voimakkuus.
Vierailija kirjoitti:
Merkitsevä aallonkorkeus ja aallon suunta on oleellisempia tietoja kuin pelkkä tuulen voimakkuus.
Kiitos, pitääpä seurailla tuota sitten!
Vierailija kirjoitti:
Aallon suuntakin vaikuttaa miten pahalta tuntuu.
Tottakai. Eihän se keulan suunnasta tuleva bofori tee paljoo mitään. Mutta jos tuuli on sivuttaissuuntaista, niin kylläpä vaan isompikin laiva alkaa heilua
Ota runsaasti oksennus pusseja mukaan jos lähdet! Vessat tahtoo olla täynnä pahoinvointisia tuollasella myrsyllä! Lycka till!