Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Merituuli n. 20 m/s. Onko se paljon Tallinnan laivoilla

Vierailija
28.11.2012 |

Olisi tarkoitus lähteä viking xprs lautalla tallinnaan perjantaina. Tuulta on kaiketi luvattu suunnilleen tuon verran. Keinuuko laiva kovasti tuollaisella tuulella?

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota runsaasti oksennus pusseja mukaan jos lähdet! Vessat tahtoo olla täynnä pahoinvointisia tuollasella myrsyllä! Lycka till!

Vierailija
22/31 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
29.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.10.2014 klo 15:28"]Ota runsaasti oksennus pusseja mukaan jos lähdet! Vessat tahtoo olla täynnä pahoinvointisia tuollasella myrsyllä! Lycka till!
[/quote]

Kiitti vinkistä näin kahden vuoden jälkeen.

Vierailija
24/31 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä lokakuun lopussa käytiin purjeveneellä Helsinki-Tallinna-Helsinki. Tuulta 16m/s. Meinasi tulla huono olo.

Vierailija
25/31 |
20.09.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime syksynä lokakuun lopussa käytiin purjeveneellä Helsinki-Tallinna-Helsinki. Tuulta 16m/s. Meinasi tulla huono olo.

Et sitten viitsinyt tehdä uutta ketjua, piti kaivaa vanha.

Vierailija
26/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme menossa Europalla Tallinnaan piakkoin, ja kaipaisin apua kokeneemmilta, millä tuulen nopeuden lukemilla tulee merisairaaksi? Meillä on vauva mukana, joten en halua ottaa riskiä merisairaudesta, hankala huolehtia vauvasta jos itse yrjöää. Raskaanakin olen, joten pahoinvointilääkkeitä en varmaan saa ottaa. Eli jos katson forecasta ennustetta Helsinkiin, millä tuulen lukemilla kannattaisi jättää risteily väliin? Auttakaa joku. Olen ollut muutaman kerran laivalla, mutta aina on ollut tyyntä eikä yhtään keinuntaa. Jos keinuntaa on, uskoisin tulevani helposti merisairaaksi. Europa on kai aika iso laiva, ei ihan pienestä keinu?

Vierailija
27/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virumiehistö on reipasta porukkaa. Ei ne tuulista tiedä eikä piittaa. Täysillä eteen kuten estonialla. Hiiohoi!

Vierailija
28/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme menossa Europalla Tallinnaan piakkoin, ja kaipaisin apua kokeneemmilta, millä tuulen nopeuden lukemilla tulee merisairaaksi? Meillä on vauva mukana, joten en halua ottaa riskiä merisairaudesta, hankala huolehtia vauvasta jos itse yrjöää. Raskaanakin olen, joten pahoinvointilääkkeitä en varmaan saa ottaa. Eli jos katson forecasta ennustetta Helsinkiin, millä tuulen lukemilla kannattaisi jättää risteily väliin? Auttakaa joku. Olen ollut muutaman kerran laivalla, mutta aina on ollut tyyntä eikä yhtään keinuntaa. Jos keinuntaa on, uskoisin tulevani helposti merisairaaksi. Europa on kai aika iso laiva, ei ihan pienestä keinu?

Keinuu se Europakin, samoin XPRS. Se on henkilökohtainen juttu, että kuinka helposti potee merisairautta. Jotkut oksentelevat vähästäkin, toiset eivät koskaan, useimmat siltä väliltä. Paras tapa tulla merisairaaksi on syödä rasvaista ruokaa, vältellä horisonti katselua ja altistua voimakkaille hajuille. Jos tietää, että jo bussissa tai lentokoneessa kokee pahoinvointia, lääkitystä vähintään perusteltua harkita.

Ja juu, 20 m/s on kova tuuli. Kansainvälisesti myrskyn määritelmä on usein 25 m/s, ilmatieteenlaitos varoittaa myrskystä, kun KESKItuuli on 21 m/s. Sellainen, etenkin lännen puoleinen, nostaa Suomenlahdelle useamman metrin aallokon. 

Vierailija
29/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Merkitsevä aallonkorkeus ja aallon suunta on oleellisempia tietoja kuin pelkkä tuulen voimakkuus.

https://ilmatieteenlaitos.fi/aaltoennuste

Vierailija
30/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkitsevä aallonkorkeus ja aallon suunta on oleellisempia tietoja kuin pelkkä tuulen voimakkuus.

https://ilmatieteenlaitos.fi/aaltoennuste

Kiitos, pitääpä seurailla tuota sitten!

Vierailija
31/31 |
23.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aallon suuntakin vaikuttaa miten pahalta tuntuu.

Tottakai. Eihän se keulan suunnasta tuleva bofori tee paljoo mitään. Mutta jos tuuli on sivuttaissuuntaista, niin kylläpä vaan isompikin laiva alkaa heilua

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi