Onko teidän mielestä 3 lk kokeet niin helppoja etteivät ennusta koulumenestystä
Minusta ne ovat aika helppoja... Toisaalta lapsellemme menee ihan hyvin tieto päähän (vaikka onhan se ihan eri määrissä mitä myöhemmin täytyy mennä päähän).
Eli esim. tenttasin eilen koealuetta, johon ei erikseen lukenut, niin osasi aika hyvin asiat.
Kommentit (21)
matikan ja äidinkielen kokeisiin ei ole tyttö koskaaan lukenut tai harjoitellut erikseen. Matikasta tuo aina täydet pisteet kotiin.
Ympänkokeeseen ei voinut lukea, sillä kirja oli unohtunut kouluun ;), yksi pieni virhe oli.
Englannin kokeeseen luettiin aluksi paljon yhdessä, mutta nyt valmistautuminen menee niin, että kyselen sanat ja lauseet tytöltä.
Eli helppoja ne kokeet tuntuvat olevan kolmasluokkalaisilla.
Tosin tyttären opettaja ei tee automaattisesti niitä kirjojen tekijöiden kokeita, vaan tekee itse.
harjoituksissa käyttää niitä, ja ovathan ne helppoja.
Kolmannesta vuodesta luvattiin, että koulunkäynti alkaa nyt, että puuhakirjailu ja ulkoa oppiminen vaihtuu soveltamiseen. Niin kävi ja hyvä niin.
Meidän likalle se toi haastetta, koska se oli ns. liian hyvä ekalla ja tokalla pienellä vaivalla. Nyt saa tehdä töitä, että on hyvä/paras.
Tosin tyttären opettaja ei tee automaattisesti niitä kirjojen tekijöiden kokeita, vaan tekee itse.
harjoituksissa käyttää niitä, ja ovathan ne helppoja.
Kolmannesta vuodesta luvattiin, että koulunkäynti alkaa nyt, että puuhakirjailu ja ulkoa oppiminen vaihtuu soveltamiseen. Niin kävi ja hyvä niin.
Meidän likalle se toi haastetta, koska se oli ns. liian hyvä ekalla ja tokalla pienellä vaivalla. Nyt saa tehdä töitä, että on hyvä/paras.
Olethan opettanut tytöllesi ettei hänen tarvitse olla paras, että hän on riittävän hyvä silti. Minusta tämä on yksi tärkeimmistä voimavaroista, mitä lapselle tulee opettaa. Sillä aina löytyy parempia! Ja tämän havaitessa ihminen romahtaa ja uupuu.
Eikä yllä olevan opettaminen tarkoita, että odotetaan päinvastaista.
ap
ja koulumenestys ei välttämättä korreloi menestystä tulevassa työelämässä .. ja elämässä muutenkaan...
jotain perää on, meillä toinen lapsi oli hyvä matikassa esim.just 3 luokalla harvoin toi alle 9, yleensä 10 matikan kokeista kotiin ja on ollut aina hyvä matikassa.
Toinen taas loisti muissa lukuaineissa (jotka häntä kiinnostivat), mutta matikka meni heikosti. Ja näin on jatkunut. ELi sanoisin, että 3 luokalla jo näkee mihin lapsella on kykyjä ja mihin ei. Noin luontaisesti.
Jos koulu takkuaa jo 3 luokalla niin ongelmia on varmasti luvassa jatkossa.
jos jo kolmannella tulee 6-7, niin on ongelmia todennäköisesti oletettavissä myöhemmin, jos taas tulee kolmosella 9-10, niin todennäköisesti myöhemminkin pysyy siinä 8 pinnassa ainakin, mutta ei välttämättä yhtä hyvissä. Kokeet on pääsääntöisesti helppoja, koska opetettava aines on helppoa. Ei kokeiden ole tarkoitus olla vaikeaita vaan selvittää onko opetetut asiat opittu. Tarkoitushan olisi periaatteessa, että ne olisi opetettu ja opittu niin hyvin, että kaikki saisi kymppejä...
Paitsi että jos lapsi tosissaan yrittää ahkerasti ja se on tosi vaikeaa jo kolmannella luokalla pärjätä, niin kyllä se voi ennustaa että oppiminen on vaikeaa jatkossakin. Mutta jos taas huonot numerot johtuu kiinnostuksen ja ahkeruuden puutteesta, voi tällainen tyyppi hyvinkin skarppaantua jossain iässä ja alkaa menestyä koulussa hyvin. Minä olin ihan luuseri koulussa ala- ja yläasteen mutta lukiossa päätin alkaa menestyä, ja sen tein.
Mutta on tosiaan niitäkin jotka on peruskoulussa varsin hyviä koulussa, koska on lukupäätä, mutta eivät silti ole erityisen älykkäitä niin että menestyisivät myöhemmin opintoelämässä hyvin. Osa lukuihmisistä ei ole olleknaan hyviä loogista päättelykykyä vaativissa asioissa, joita taas myöhemmät opinnot yleensä vaativat.
töitä, koska saa muutenkin niin helposti numeroita. Myöhemmin ei sitten saakaan kun oikeasti jotain vaaditaankin asioiden hallitsemiksi.
Eli minunkin tulisi lastani opettaa, jos ei lukemaan kokeeseen, niin ainakin kertaamaan (vaikka kuinka (muka) osaisi).
ap
töitä, koska saa muutenkin niin helposti numeroita. Myöhemmin ei sitten saakaan kun oikeasti jotain vaaditaankin asioiden hallitsemiksi.
koska jos sillä lapsella älyä on, kyllä hän pärjää aina, ja oppii tekemään sitä työtäkin sitten kun on tarve. Toki voi tulla jonkinlainen pieni suvannevaihe jossa numerot on vähän huonompia kun homma ei menekään enää ilman vaivaa kuten ennen, ja asia ehkä ärsyttää. Mutta kyllä älykäs lapsi taas mukaan pääsee sitten kun niin haluaa.
kun laiskat pojatkin pärjää kokeissa, läksyt aina tekemättä ja pelkkiä kiitettäviä tuo kotiin.
Ymmärrän jos kiltit läksynsä tekevät tytöt pärjää, mutta nuo meidän laiskat pojatkin samalla lailla.
Onko teidän mielestä 3 lk kokeet helppoja Minusta ne ovat aika helppoja.
Olet siis vähintäänkin 3.-luokkalaisen tasolla! Oletko ajatellut, että kokeet tehdään ikätason mukaan ja koekysymykset otetaan opetetusta aineksesta? Totta kai kolmosluokkalaisen kokeet ovat sinusta helppoja. Ei heiltä voi sen enempää vaatia. Ota huomioon, että joku saa niistäkin kokeista 5 tai 6. Eikö opettaja laita kokeisiin luokan keskiarvoa?
Onko teidän mielestä 3 lk kokeet helppoja Minusta ne ovat aika helppoja.
Olet siis vähintäänkin 3.-luokkalaisen tasolla! Oletko ajatellut, että kokeet tehdään ikätason mukaan ja koekysymykset otetaan opetetusta aineksesta? Totta kai kolmosluokkalaisen kokeet ovat sinusta helppoja. Ei heiltä voi sen enempää vaatia. Ota huomioon, että joku saa niistäkin kokeista 5 tai 6. Eikö opettaja laita kokeisiin luokan keskiarvoa?
eli ovatko ne OIKEASTI helppoja. Ihan ikätasoon nähden helppoja, ymmärsitkö? Eli onko luokkakeskiarvo normaalia suurempi.
ap
ja keskitason oppilas selvittää ne valmistautumatta hyvilla arvosanoilla. Vasta vitosesta eteenpäin voi sanoa, että koearvosanat alkavat antaa jotain viitteitä myöhemmästä koulumenestyksestä.
Tosin tämäkin riippuu paljon opettajasta, osa luokanopettajista antaa arviointeja melko löysin perustein ja tämä näkyy sitten sinä varsin yleisenä notkahduksena arvosanoissa kun siirrytään yläkoulun puolelle.
Kertaamme yhdessä koealueen, ja kyselen tärkeimmät asiat. Matikasta ja enkusta tulee aina 7, muista kiitettävää. Eli ei ole kaikille helppoa kolmasluokka.
jos jo kolmannella tulee 6-7, niin on ongelmia todennäköisesti oletettavissä myöhemmin, jos taas tulee kolmosella 9-10, niin todennäköisesti myöhemminkin pysyy siinä 8 pinnassa ainakin, mutta ei välttämättä yhtä hyvissä. Kokeet on pääsääntöisesti helppoja, koska opetettava aines on helppoa. Ei kokeiden ole tarkoitus olla vaikeaita vaan selvittää onko opetetut asiat opittu. Tarkoitushan olisi periaatteessa, että ne olisi opetettu ja opittu niin hyvin, että kaikki saisi kymppejä...
Lapset edelleen kolmasluokkalaisen iässä kehittyvät hyvin eri tahtiin ja esim. tammikuussa syntynyt voi olla huomattavasti valmiimpi vaikkapa kielten opiskeluun, kuin yhtä älykäs, mutta myöhään syksyllä syntynyt lapsi. Tätä koulujärjestelmä ei ota huomioon ollenkaan.
En myöskään ymmärrä, miksi lapsen pitäis olla 9-10 oppilas, miksi 8 on täällä vauvapalstalla kaikkien mielestä niin jumalattoman huono numero, seiskasta puhumattakaan?
Miten voikaan olla, että av-mammojen lapset ovat lähes kaikki 9-10 oppilaita, kun todellisuus on kuitenkin se, ettei niitä kympin oppilaita yleensä ole kuin 1-3 per luokka?
Onko tämä nyt vähän sama juttu, kuin se, että vauvapalstalla kaikkien ÄÖ on aina "jotain 140" vaikka keskiarvo on 100...
niin yksityiskohtaisia nippelitietoja että ihmettelen jos joku muistaa ne kaikki vain tuntiopetuksen perusteella.
Luin lapsen kanssa viikonloppuna kokeeseen enkä itsekään enää muista lukemaani pikkutietoa?!
Ehkä jos on erityinen kiinnostus asiaan niin se auttaa?
Niinhän opettajat sanovat, että 7 on keskiverto-oppilaan numero, ja se on hyvä numero. Mutta jos se tulee hikisellä treenaamisella joka päivä, niin vaikeaa tulee olemaan varmasti myöhemminkin. On hankalaa, kun lasta pitää tukea paljon, ja kuitenkin pitää varoa liikaa hiillostamasta.
Mulla on suvussa ikävä esimerkki siitä miten voi käydä jos kaikki on liian helppoa koulussa muutamat ekat vuodet eikä ikinä tarvitse (eikä viitsi) opetella lukemaan kokeisiin. Sitten iskee karu todellisuus jossain vaiheessa silmille ja tällä sukulaisella meni iso osa korkeakouluopintovuosistakin kipuillessa asian kanssa.
Meidän kolmasluokkalainen lukee kaikkiin kokeisiin, joskus jopa useampana päivänä, vaikka yleensä niissä on kuitenkin kaikki oikein. Myös tarkastamisen tärkeyttä ja muutenkin "koevastaustekniikkaa" on käyty läpi. Onneksi intoakin riittää. Mutta en siis missään nimessä jättäisi tätä kokeisiinlukuopettelua siihen kun on pakko.
Ja joo, onhan ne kokeet tosi helppoja. Luulen että ei vain haluta lannistaa ketään siinä ihan alkutaipaleella.
Monilla kolmasluokkalaisilla on opiskelutaidot täysin hukassa. Tai siis niitä ei ole opittu vielä. Luetaan väärin, opetellaan vääriä asioita, ei ymmärretä isoa kuvaa. Vaikka ihan kädestä pitäen opetan lukemaan kokeisiin, niin kotona oppilaat vaan lukee kappaleet mekaanisesti läpi.
Lisäksi kokeet ovat välillä oudohkoja, kysellään todellakin liian nippelitietoasioita. (Tämän muuten huomasin taas tänään viitosluokkalaisten historian kokeessakin, ihan älyttömiä kysymyksiä osa!)
täytyy olla helppoja.