Erityislastentarhan opet hoi!, Asiaa puheen oppimisesta
Tilanne tämä:
Poikani on kohta kolme(marraskuussa täyttää) ja tuottaa puhetta esim. kolme sanaa peräkkäin ja osaa matkia sanoja, jos toinen ensin sanoo. Oma puheen tuottaminen on hidasta ja onkin siksi käynyt puheterapian arvionnissa ja nyt tuli sitten arvionnista päätös. Ei jatketa puheterapiaa ja suositus on pienryhmä tai tukea nykyiseen tarhaan.
eikä siinä mitään tämä on ihan ok, pojan parasta tässä ajatellaan.
Ongelma onkin, että kaikki ryhmät ylitäynnä ja jos jos avustajaa mietitään niin senkin saaminen vie aikaa. Itse olen ollut erityisavustajana lapsilla ja tiedän miten kiven alla on saada hyvä avustaja.
Onko tosiaan nämä ainoa mahdollisuus vai onko vain tehtävä päätös ja jäädä kotiin lapsen kanssa ja hoidettavana mahdolliset terapiat lapsen kanssa.
Mikä on erityisopen näkemys mitä pitää tehdä?.
Joo ja jos joku kysyy miksi kysyn täältä niin ihan vain mielenkiinnosta. Yhteistyö puheterapeutin kanssa hyvä, mutta tarhassa vähän tökkii. Mistä sitä apua saisi lisää, kun osa vähättelee tätä ongelmaa ja osa pitää erittäin tärkeänä, että poika saisi pienryhmäpaikan?.
Kiitos jos joku jaksoi lukea pitkän tekstin ja jos joku jaksaa vielä vastatakin.
Kommentit (6)
puheterapeutti mukaan ko. tapaamiseen.
Kuvakommunikaatio ja ryhmässä oleminen on lapsellesi parasta. Se ei vie enempiä aikoja ja ei ole keneltäkään pois. Koulutus oikea oppiseen kuvakommunikaatioon on kaiken a ja o.
Oleteko käynyt papunetin sivuilla.
Onko tarhassa kuvaohjelma jolla voivat tehdä kuvia-päiväohjelmat, mitä leikkisin kuvat jne.
Pojallasi ei siis ongelmaa puheen tuottamisessa eikä ymmärtämisessä ?
vain viiveisyyttä?
Onko toiminnallisesti poikasi ok, ?
Laittaisin silti avustaja asian vireille koska jos kaikki jättävät sen niin....
voittehan harjoitella kotona mysö harjoitteita tarhan jälkeen/viikonloppuisin...
saimme ohjeet viimekäynnillä puheterapeutilla.
Tarhassa on otettu kuvakortit käyttöön ja toimii siellä hyvin. Poika on kiinostunut väreistä ja muodoista joten tämän kanssa ei ongelmia.
Pojalla ei ole ongelmaa puheen ymmärtämisessä, mutta puheen tuottaminen tuottaa vaikeuksia ja omaa pälinää paljon. Sanavarasto on kohtalaisen laaja, mutta ei vielä osaa itse käyttää laajaa sanavarastoaan vaan sanoja tulee yksittäin tai kaksi sanaa maksimissaan peräkkäin, joskus voi tulla kolmekin sanaa.
Mitään kehitysviivästymää tai vastaavaa ei ole ja kasvaa ihan käyrien mukaan. Vilkas lapsi on, mutta tarhassa ovat sitä mieltä, että kun ei tule ymmärretyksi niin rupeaa sitten säheltämään.
Meillä on palveri tässä kuussa jolloin käymme asiaa läpi ja toivon, että tarhalla olisi jo esittää mahdollisia tukitoimia.
muista eä päiväkodin pitää olla valmis lasta varten ei lapsi päiväkotia.
Seuranta ja lapsen henkilökohtainen valmius /ja
hänelle sopivat keinot/menetelmät.
Pienryhmä myös tarhan sisällä esim. 2x viikossa jossa puhe ongelmaisia lapsia tehoharjoituksissa.
Parasta kuntoutusta on tavalliset puhuvat lapset.
Saatteko alennusta päiväkotimaksuun jos pt suosittaa päiväkotia kuntoutuksellisista syistä.
Aika mahdotonta kesken vuoden on saada paikkaa pienryhmästä tai omaa ryhmää pienennettyä kun paikat on täynnä. Avustajia ei myöskään helposti saa kesken vuoden. Pitäkää palaveri jossa on paikalla lto, elto ja puheterapeutti, että saat tietää mihin tukitoimin on mahdollisuus heti ja että kunnon tukitoimet saadaan sitten seuraavalle toimintavuodelle.
lto
nyt vaatia palaveri ryhmän open ja elton tai relton kanssa. Jokaisessa pöiväkodissa on joko oma erityisopettaja tai monella päiväkodilla yhteinen. Palaverissa vaadit saada pojallesi tukea, esim.jos jatkaa samassa ryhmässä kahden paikkalaisena tai sitten relto lapsena, jolloin hänelle pidettäisi pienryhmä tuokioita. Sinun pitää pysyä tiukkana :) myls kuvakortit käyttöön päiväkotiin!
Onnea ja menestystä, ei ole helppoa saada lapselle tukea..