Onko sinulle ollut jostain peruskoulussa aikoinaan opetetusta aineesta haittaa?
Kommentit (12)
olin luokan pisin ja opettaja oli pätkä. Kaikki liikuntatunnit jankkasi kuinka "nämä pienet tytöt on niin hyviä". Telineiden ym säädöt aina lyhyiden mukaan.
Minä sain tiukan pituusjonon viimeisenä olla paitsi aina viimeinen myös aina ilman paria, jos oli lapsia pariton määrä.
Tällaista viiden vuoden oppimäärä 8-12-vuotiaana tekee eetvarttia nuoren ihmisen minäkuvalle, jos niikseen tulee.
siinä mielessä on, että jonkun sijaan (esim. uskonto, Ruotsi) olisi voinut oppia jotain hyödyllistä.
Käsitöitä, kotitaloutta, englantia, matematiikkaa, äidinkielen oikeinkirjoitussääntöjä, henkilökohtaisen talouden hallintaa?
mutta siihen maailmanaikaan esimerkiksi atk:n panostaminen olisi ollut tulevaisuuden kannalta tärkeää. Ja jos kielissä pysytään niin joku suurempi maailmankieli olisi ollut varmasti hyödyllinen, esim. saksa, ranska, espanja tai portugali.
Nykymaailmassa tuntuu, että tosiaan taloudellisten realiteettien läpi käynti, kulttuurien väliset eroavaisuudet ja taustat voisivat olla sellaisia, joita voisi lisätä.
Olisinpa voinut lukea ruotsin tuntien tilalla lisää saksaa, niin osaisin tuota isoa ja tärkeää EU-kieltä nyt paremmin.
liikuntaa tosin inhosin mutta opin arvostamaan kuntoilua kaikissa muodoissa, ja sitä liikuntaa joutui harrastamaan myös armeijassa. (olen siis mies)
Uskonnon merkitys on ollut yleissivistävä, se on opettanut ymmärtämään antiikin ja lähi-idän maiden historiaa ja maailmanuskontoja, ja suhtautumaan kriittisesti erilaisiin lahkoihin. Olen sittemmin eronut kirkosta.
Kotimaisia kieliä tarvitsee kanssa yleissivistyksen vuoksi ja voidakseen kommunikoida koko Suomessa ja naapurimaiden ihmisten kanssa luontevasti, sekä jos haluaa seurata tapahtumia naapurimaissa. Auttavan venäjän taidon olen tosin hankkinut vasta aikuisiässä. Saksan taitoni on ruostunut käytön puutteesta. Saksan osaamista ei työelämässä enää arvosteta, toisaalta sitä voi hyödynntää tietokirjallisuutta kun lukee.
Kuvaamataidosta, käsitöistä ja veistosta on ollut niinikään käytännön hyötyä.
Musiikista vähiten hyötyä, toisaalta musiikinopettajan kehut on rohkaissut laulamaan karaokea.
Matematiikan joukko-opista on oollut hyötyä tottakai it-projeksiten sisältöjen määrittelyssä.
Kotimaisia kieliä tarvitsee kanssa yleissivistyksen vuoksi ja voidakseen kommunikoida koko Suomessa ja naapurimaiden ihmisten kanssa luontevasti, sekä jos haluaa seurata tapahtumia naapurimaissa.
Miksei kouluissa siis ole pakkosaamea? Saamen kielet ovat taatusti kotimaisia kieliä ja niitä puhutaan myös naapurimaissa.
siinä mielessä on, että jonkun sijaan (esim. uskonto, Ruotsi) olisi voinut oppia jotain hyödyllistä.
äidinkieltä.
Ruotsia en ole tähän mennessä vielä mihinkään tarvinnut. Englannin opiskelun olisi voinut aloittaa vaikka jo heti 1. tai 2. luokalla eikä vasta myöhemmin kun alkaa jo murrosikä olla kynnyksellä ja kun "mikään ei kiinnosta" ja tästä syystä en osaa englannista edes perusasioita, saati muuta. Uskonto on turhaa, satujen lukemista. Liikunta olisi voinut olla toisella tavalla suunniteltu.
Ruotsia en ole tähän mennessä vielä mihinkään tarvinnut. Englannin opiskelun olisi voinut aloittaa vaikka jo heti 1. tai 2. luokalla eikä vasta myöhemmin kun alkaa jo murrosikä olla kynnyksellä ja kun "mikään ei kiinnosta" ja tästä syystä en osaa englannista edes perusasioita, saati muuta. Uskonto on turhaa, satujen lukemista. Liikunta olisi voinut olla toisella tavalla suunniteltu.
kielet murrosiän kynnyksellä ja murrosiässä.
Huono tekosyy sulla.
Sä et varmaankaan lue fiktiivistä kirjallisuutta koskaan, koska se on turhaa satujen lukemista. Elokuvien katselukin on turhaa, jos eivät ole dokumentteja.
Taideaineet ne vasta turhaa satuilua onkin.
Osaatko muista kouluaineista kuin englannista ainoastaan ensimmäisen ja toisen luokan oppimäärän, koska kolmosella aloit olla jo murrosiässä ja silloin kun "mikään ei kiinnosta", ei myöskään kykene oppimaan mitään, ja tämä on ainoastaan mädän koulusysteemin syytä kun eivät ymmärrä ujuttaa koko peruskoulun oppimäärää ensimmäiseen kahteen kouluvuoteen kun ihminen ei ole vielä murrosiässä, ts. hänellä on teoreettiset mahdollisuudet olla vielä kiinnostunut jostakin?
Osaatko muista kouluaineista kuin englannista ainoastaan ensimmäisen ja toisen luokan oppimäärän, koska kolmosella aloit olla jo murrosiässä ja silloin kun "mikään ei kiinnosta", ei myöskään kykene oppimaan mitään, ja tämä on ainoastaan mädän koulusysteemin syytä kun eivät ymmärrä ujuttaa koko peruskoulun oppimäärää ensimmäiseen kahteen kouluvuoteen kun ihminen ei ole vielä murrosiässä, ts. hänellä on teoreettiset mahdollisuudet olla vielä kiinnostunut jostakin?
siinä mielessä on, että jonkun sijaan (esim. uskonto, Ruotsi) olisi voinut oppia jotain hyödyllistä.