Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te, jotka ette "kerää roinaa", selittäkää minulle

Vierailija
30.06.2012 |

että miksi se muiden roina on niin kiehtovaa? Me asumme miehen sukutalossa, jossa vintti on täynnä kaikenlaista tavaraa jostain 1900-luvun alusta alkaen, kaikki siististi laatikoissa, hyllyillä tms. eikä sikinsokin ympäriinsä. Miehen serkut, kauhistelevat elämäntapaamme eli sitä, että sisustus on kaikkea muuta kuin minimalistinen. Heidän kotinsa ovat vailla turhaa roinaa.



Silti he joka kesä käydessään haluaisivat mennä "penkomaan vinttiä, jos sieltä löytyisi jotain ihanaa" ja selaavat ikivanhoja valokuva-albumejamme ihastellen sitä, että tämäkin on vielä säästössä. Vähän väliä halutaa irrottaa joku kuva, josta tehtäisiin mökille keittiöön kiva taulu.



Siis miksi se toisen kotona oleva roina on samaan aikaan halveksittavaa ja sellaista, että sitä pitää saada tutkia, vaatia omakseen ja ihmetellä, miksi joku tietty sukulainen on sen saanut omakseen eivätkä he itse. Siis juuri he, jotka eivät ole säilyttäneet edes omia rippikuviaan, koska eihän niillä mitään arvoa ole.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kysymys. Itse opetin minimalisti-harrastuksen kun tajusin, että tykkään roinasta ja muistojen säilyttämisestä.

Vierailija
2/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 19:44"]

Hyvä kysymys. Itse opetin minimalisti-harrastuksen kun tajusin, että tykkään roinasta ja muistojen säilyttämisestä.

[/quote]

Siis lopetin, ei opetin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama efekti meillä. Perimme mökin jossa paljon vanhaa tavaraa. Sinne oli heti tulossa yhtä ja toista tuttua kurkkimaan aittoihin ja hakemaan jotain ajan patinoimaa törppöä vitivalkoisen kotinsa pikantiksi yksityiskohdaksi.  En antanut. Mun törpöt. :)

 

Vierailija
4/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama kiva yksityiskohta on kiva olla kodissa. Aina toivon, että jostain sellaisia löydän. En kuitenkaan kestä kotia, jossa näitä 'yksiryiskohtia' on kaikkialla.

Vierailija
5/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ovatko nämä penkojat oikeasti aina sitten niitä minimalisteja, vai voisiko jokunen hamsteri olla siinäkin joukossa?

Vierailija
6/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän se justiin ärsyttää että ne joilla on sitä "roinaa" niin eivät tee sillä mitään ja sen annetaan olla vaan jossain vintillä laatikoissa pölyyntymässä. Kyllä muakin ärsyttäis jos joku antaa seistä aitassaan sellaiset aarteet joita olen etsinyt sisustukseeni vuosikaudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha roina on täynnä historian siipien havinaa. Se vie toiseen aikakauteen. Siksi.

Vierailija
8/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:16"]Sehän se justiin ärsyttää että ne joilla on sitä "roinaa" niin eivät tee sillä mitään ja sen annetaan olla vaan jossain vintillä laatikoissa pölyyntymässä. Kyllä muakin ärsyttäis jos joku antaa seistä aitassaan sellaiset aarteet joita olen etsinyt sisustukseeni vuosikaudet.
[/quote]
Asiaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:18"]Vanha roina on täynnä historian siipien havinaa. Se vie toiseen aikakauteen. Siksi.
[/quote]

Mutta mites se roina sinun olisi?

Vierailija
10/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onhan se ihan eri asia, että on jotain oikeasti vanhoja suvun juttuja vintille säilöttynä ja se, että on roinaa. 

T. se jolla on hyvin paljon roinaa ja sen lisäksi jonkin verran vanhoja suvun juttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 22:16"]

Sehän se justiin ärsyttää että ne joilla on sitä "roinaa" niin eivät tee sillä mitään ja sen annetaan olla vaan jossain vintillä laatikoissa pölyyntymässä. Kyllä muakin ärsyttäis jos joku antaa seistä aitassaan sellaiset aarteet joita olen etsinyt sisustukseeni vuosikaudet.

[/quote]

 

Sitten sä varmaan tarjoat siitä himoitsemastasi tavarasta käypäsen hinnan?

 

Vierailija
12/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se kovin outoa ole jos miehen sukulaiset ihastelevat vanhoja valokuvia, joissa on heidän isovanhempiaan tai lapsuudenmaisemiaan ja haluaisivat näistä kopioita omalle mökilleen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä juuri tuota roinan säilömistä säilömisen vuoksi. On asia erikseen säilyttää tiettyjä kokonaisuuksia tai muistoja tai yksittäisiä hienoja esineitä. Mutta valtaosa näistä ullakkojen löydöistä on jo edesmenneiden sukulaisten hylkäämää roinaa, jota perikuntakaan ei saa hävitettyä. Mun äitini tekee tuota, siellä on isovanhempien lakanakankaat ja rikkinäisen reen palaset sulassa sovussa 60-luvun autonrenkaiden kanssa. Minä en niitä kotiini tuo, olisikin joku sukulainen kiinnostunut. Mielummin saisivat lapset seikkailla ullakolla niin kuin minä sain lapsena, nyt siellä ei voi liikkua ja varmasti on ötököitä pesiytynyt. 

Vierailija
14/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalle sanoisin, että suvun vanhat valokuvat mielestäni kuuluvat ihan yhtä lailla miehesi serkuille kuin miehellesikin. Ja on luonnollista, että he niitä tutkivat kun tulevat käymään. Jokainen on kiinnostunut juuristaan, ja usein tämän tajuaa vasta kun mummola ei ole enää mummola. Voi myös olla, että he kokevat jääneensä perinnönjaossa ilman tärkeitä muistoesineitä.

Hyvä että olette pitäneet kaiken tallessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mjoo.. tästä ei ole kauaa, kun lapsuudenkodistani oli tätini hakenut vintiltä tavaraa itselleen ja jakanut lapsilleen.

Vierailija
16/18 |
18.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.02.2015 klo 23:02"]

Mjoo.. tästä ei ole kauaa, kun lapsuudenkodistani oli tätini hakenut vintiltä tavaraa itselleen ja jakanut lapsilleen.

[/quote]

No eikö se ole hyvä, että nuori polvi osaa arvostaa suvun tavaraa?

Vierailija
17/18 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tavarat ovat teidän, niin silloinhan omistusoikeus on teillä, eikä niitä kukaan saa ottaa, tai kyse on varastamisesta. Jos kyse on suvun yhteisistä tavaroista tai siis niihin olisi kaikilla serkuksilla yhtäläinen omistusaoikeus, eikä pesää ole jaettu oikeudenmukaisesti, niin sitten tilanne on eri. 

Vierailija
18/18 |
19.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.06.2012 klo 11:36"]

että miksi se muiden roina on niin kiehtovaa? Me asumme miehen sukutalossa, jossa vintti on täynnä kaikenlaista tavaraa jostain 1900-luvun alusta alkaen, kaikki siististi laatikoissa, hyllyillä tms. eikä sikinsokin ympäriinsä. Miehen serkut, kauhistelevat elämäntapaamme eli sitä, että sisustus on kaikkea muuta kuin minimalistinen. Heidän kotinsa ovat vailla turhaa roinaa.

Silti he joka kesä käydessään haluaisivat mennä "penkomaan vinttiä, jos sieltä löytyisi jotain ihanaa" ja selaavat ikivanhoja valokuva-albumejamme ihastellen sitä, että tämäkin on vielä säästössä. Vähän väliä halutaa irrottaa joku kuva, josta tehtäisiin mökille keittiöön kiva taulu.

Siis miksi se toisen kotona oleva roina on samaan aikaan halveksittavaa ja sellaista, että sitä pitää saada tutkia, vaatia omakseen ja ihmetellä, miksi joku tietty sukulainen on sen saanut omakseen eivätkä he itse. Siis juuri he, jotka eivät ole säilyttäneet edes omia rippikuviaan, koska eihän niillä mitään arvoa ole.

[/quote]

Olen kiinnostunut historiasta, oman suvun erityisesti. Kyllä minua kiinnostaa valokuvat, kirjeet, lehtileikkeet ja esim. Perityt hääpuvut. Kyllä minä tuollaiset säilytän. Mutta sisustus on minimalistista. Olen siivousfriikki, en halua mitään mikä hankaloittaa siivousta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yksi