Onko sosionomin ja yliopistosta valmistuneen lto:n pätevyys samalla viivalla?
Kommentit (7)
helpot pääsykokeet verrattuna yliopiston vastaaviin...
päivähoidon tehtävä on 1) lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja 2) perheen kotikasvatuksen tukeminen.
Yliopistossa valmistunut on tod. näk. saanut enemmän valmiuksia ensimmäiseen, mutta sosionomi huomattavan paljon enemmän jälkimmäiseen. Tätä on myös tutkittu.
Sosionomi opiskelee sosiaalipedagogiikkaa ja on siten kokonaisvaltaisen kasvun asiantuntija (ei ole perehtynyt ainoastaan lapsena tapahtuvaan kasvuun).
Sosionomilla on luultavasti vähemmän didaktista osaamista, mutta toisaalta hän osaa tukea persoonaksi kasvamista & jokaisen lapsen ainutlaatuisuutta erittäin hyvin. Luovia ja osallistavia menetelmiä sosionomi on luultavasti opiskellut paljonkin.
Varhaiskasvatuksessa työyhteisönä tarvitaan sekä yliopistosta valmistuneiden että sosionomien osaamista. Nähdäkseni molemmilla on erinomaiset mahdollisuudet tulla hyviksi lastentarhanopettajiksi.
T. Varhaiskasvatuskeskuksen johtaja
päivähoidon tehtävä on 1) lapsen kasvun ja kehityksen tukeminen ja 2) perheen kotikasvatuksen tukeminen.
Yliopistossa valmistunut on tod. näk. saanut enemmän valmiuksia ensimmäiseen, mutta sosionomi huomattavan paljon enemmän jälkimmäiseen. Tätä on myös tutkittu.
Sosionomi opiskelee sosiaalipedagogiikkaa ja on siten kokonaisvaltaisen kasvun asiantuntija (ei ole perehtynyt ainoastaan lapsena tapahtuvaan kasvuun).
Sosionomilla on luultavasti vähemmän didaktista osaamista, mutta toisaalta hän osaa tukea persoonaksi kasvamista & jokaisen lapsen ainutlaatuisuutta erittäin hyvin. Luovia ja osallistavia menetelmiä sosionomi on luultavasti opiskellut paljonkin.
Varhaiskasvatuksessa työyhteisönä tarvitaan sekä yliopistosta valmistuneiden että sosionomien osaamista. Nähdäkseni molemmilla on erinomaiset mahdollisuudet tulla hyviksi lastentarhanopettajiksi.
T. Varhaiskasvatuskeskuksen johtaja
Sosionomi (AMK) ja LTO ovat samalla viivalla (periaatteessa) jos sosionomi on käynyt opinnoissaan riittävän määrän pedagogisia opintoja. Tällöin hänellä on LTO:n pätevyys. Jos opinoissaan ei näitä ole käynyt on ainoa keino saavuttaa pätevyys käymällä ylemmän AMK:n koulutuksen, jossa on riittävästi kyseisiä opintoja. Näitä koulutuksiam ei oikein ole tarjolla, kun suurin osaa keskittyy johtamiseen tms. Mielestäni koko homma on outo, koska LTO:n koulutus on olemassa, en ymmärrä miksi Sosionomeillekkin on annettu tämmöinen mahdollisuus. Kuitenkin kun osalla on niin mielestäni lopuillekin pitäisi antaa, mahdollistamalla täydennyskoulutuksen, jonka avulla myös muut halukkaat voisivat pätevöityä tälle alalle...niin halutessaan.
lapsen kehityksen ja oppimisen tukemista vai koko perheen auttamista, jolloin lasten saama läsnäolo ja vuorovaikutus jää pakostakin vähemmälle.
Kumpaa varhaiskasvatuksen halutaan olevan?
lapsen kehityksen ja oppimisen tukemista vai koko perheen auttamista, jolloin lasten saama läsnäolo ja vuorovaikutus jää pakostakin vähemmälle.
Kumpaa varhaiskasvatuksen halutaan olevan?
minkä vuoksi kasvatuskumppanuus nähdään nykyään niin elintärkeäksi. Sosionomit ovat paljon luontevampia ja rohkeampia kohtaamaan vanhempia kuin me yliopistosta valmistuneet.
Minä en ainakaan tietäisi, kuka meillä on yliopistosta ja kuka ammattikorkeakoulusta!
sosionomiksi pääsee kuka vaan. Lto joutuu käymään pääsykokeet ja soveltuvuustestit läpi.
Sosionomit valmistuu ammattikoulusta. Lto:t yliopistosta.