Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tuo Titanicin Rose ja Jack- tarina alunperin tosi?

Vierailija
17.04.2012 |

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvassa on hahmoja, joiden kohtalo vastaa ainakin joillakin tavalla oikeiden ihmisten kohtaloita - esim. se viimeksi vielä ihmisten kanssa rukoileva pappi, hänen esikuvansa ainakin voisi olla yksi suomalainen saarnaaja.



Samoin se rikas amerikkalainen nainen, hänellä oli esikuvansa. Ja kapteeni ja orkesteri, heillä tietysti myös.



Ja suuri osa muitakin hahmoja ainakin etäisesti pohjautuu totuuteen. Rose ja Jack ovat ihmisiä, jotka olisivat voineet olla laivalla. Mutta heidän tarinansa on keksitty.

Vierailija
2/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka niitä miehiä oli siellä veneissä,kun naiset ja lapset piti pelastaa ensin?En tajua vieläkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Jack Dawson and Rose DeWitt Bukater, portrayed in the movie by Leonardo DiCaprio and Kate Winslet, are almost entirely fictional characters (James Cameron modeled the character of Rose after American artist Beatrice Wood, who had no connection to Titanic history). The movie's love story is also fiction. It was created by Titanic screenwriter and director James Cameron. In addition to Rose and Jack, a handful of other characters associated with them are fictional as well. They include Rose's fiancé Caledon 'Cal' Hockley (Billy Zane), her mother Ruth (Frances Fisher), Cal's valet Spicer Lovejoy (David Warner), and the third class passengers, who include Jack's friends Fabrizio (Danny Nucci) and Tommy (Jason Barry). Some of the third class passengers were modeled after real people."



http://www.chasingthefrog.com/reelfaces/titanic.php

Vierailija
4/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeasti haudattu aiheeseen liittyvä Jack Dawson. Tyypillä ei tosin ole mitään tekemistä leffan hahmon kanssa mutta eihän se turisteja haittaa.



Billy Connollyn ohjelmassa se näytettiin.

Vierailija
5/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiottiin polkuja oikeiden ihmisten kohdalla. Siis että tehtiin joistain hahmoista oikealla nimellä tai ainakin muuten hyvin tunnistettavalla persoonalla aivan erilaisia jollakin pienellä yksityiskohdalla. Ja sitten esimerkiksi päällystöön kuuluneen miehen itsemurhan tekijä oli arvattu, ei siinä muuten mitään kun ei ole varmaa tietoa totuudesta, mutta olisiko sen sitten voinut kirjoittaa jollekin lukuisista fiktiivisistä hahmoista...

Vierailija
6/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka tunki pelastusveneeseen sillä verukkeella, että esim. joku kannelta napattu lapsi oli heidän.



Toisaalta, oli myös yh-isiä, jotka olisi halunneet lapsensa turvaksi pelastusveneeseen, mutta ei päästetty. Jotkut pukeutuivat naisiksi.



Laivan suunnittelija kuulemma oikeasti vain kiipesi veneeseen. Eivät sitten kehdanneet ajaa häntä pois.



Titanic on kai ainoja onnettomuuslaivoja - ellei ainoa - jossa tuo naiset ja lapset ensin-periaate toimi edes jotenkin.



Kuulemma naisia ja lapsia pelastuu vain 7% enemmän, vaikka tuo käsky annettaisiinkin. Miehet on niin härskejä. Vahvin voittaa. Vrt. Estonia (jossa käskyä tosin ei annettu), vaikken halua laivalta selvinneitä mitenkään syyllistää.



Titanicilta pelastuneet miehet kuulemma kärsi syrjintää lopun elämäänsä - joku lapsi olisi heidän sijassaan voinut pelastua.



Turha hätätilanteissa luottaa mihinkään ritarillisuuteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Titanicin aikaan sentään näin toimittiin,ei varmana olisi sama meininki ruotsinlaivalla nykyään..

Estonia on kyllä aivan eri asia eikä siihen edes liity tuollaisia naisten,miesten ja lasten välisiä pelastumisjuttuja.

Vierailija
8/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä julkaistiin juuri tutkimus.

Titanicin aikaan sentään näin toimittiin,ei varmana olisi sama meininki ruotsinlaivalla nykyään..

Estonia on kyllä aivan eri asia eikä siihen edes liity tuollaisia naisten,miesten ja lasten välisiä pelastumisjuttuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottahan se on että kriiseissä aikoinaan pelastettiin ensin naiset ja lapset,nykyään miehet rynnisivät kaikkien yli

Vierailija
10/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivan suunnittelija kuulemma oikeasti vain kiipesi veneeseen. Eivät sitten kehdanneet ajaa häntä pois.

varustamon johtajaa Ismayta, josta tuli yksi raukkamaisuuden symboleista koko 1900-luvun ajaksi. Se suunnittelijahan - Andrews - meni laivan mukana syvyyksiin.

Täällä lisätietoa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/J._Bruce_Ismay

http://fi.wikipedia.org/wiki/Thomas_Andrews

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
12/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset


Ruotsalaistutkijat ovat selvittäneet, että vahvimmat selviävät merionnettomuudesta. Titanic oli poikkeus.



Elokuvassa herrasmiehet saattavat Titanicin pelastusveneisiin ensin yläluokkien naiset ja lapset.



Totuus on kuitenkin jotain ihan muuta.



Uppsalan yliopiston asiantuntijat Mikael Elinder ja Oscar Erixson ovat tutkineet 18 merkittävän laivaturman tapahtumia vuosilta 1852-2011. Onnettomuuksissa kuoli yhteensä 15000 ihmistä.



Merionnettomuuksista ehkä tunnetuin on Titanicin uppoaminen, josta selvisi enemmän naisia ja lapsia kuin miehiä. Tapahtumasta tulee ensi sunnuntaina kuluneeksi sata vuotta.



Tutkijoiden mukaan Titanicin kapteeni uhkasi ampua ne miehet, jotka rynnistävät liian vähäisiin pelastusveneisiin ennen naisia ja lapsia.



Merionnettomuus on taistelua elämästä ja kuolemasta. Pelastukoon ken voi.



Silloin yleensä vahvoilla ja aluksen tuntevilla on suurempi mahdollisuus jäädä henkiin, tutkijat päättelevät.



Jos kapteeni määrää "naiset ja lapset ensin" -käskyn, naisten ja lasten selviytymisosuus näyttäisi olevan vain 7,3 prosenttia suurempi kuin jos määräystä ei ole.



Parhaiten pärjää miehistö. Vain seitsemän 16 kapteenista hukkui laivansa mukana, heistä yksi oli Titanicin Edward Smith. Lasten kohtalo on tutkijoiden mukaan synkin.



Mikael Elinder muistuttaa Expressen-lehdessä tuoreesta haaksirikosta, joka on herättänyt pahennusta.



"Kapteeni Francesco Schetti non käytös italialaisella Costa Concordialla ei ole poikkeus, vaan suhteellisen tavallista käytöstä laivaturmissa", Elinder sanoo.



Costa Concordia kaatui Italian rannikolla, ja ainakin 32 ihmistä kuoli. Kapteeni poistui laivastaan kesken pelastustöiden.



--



Ruotsalaistutkijoiden listaamilla 18 turmalaivalla vain viidellä oli voimassa "naiset ja lapset ensin" -käsky.



Näitä olivat vuonna 1852 karille ajanut brittiläinen Birkenhead, 1854 yhteentörmäykseen joutunut yhdysvaltalainen Arctic, 1873 niin ikään toisen laivan kanssa törmännyt brittialus Northfeet, 1912 jäävuoreen törmännyt brittiläinen Titanic sekä 1915 saksalaisten torpedoima brittilaiva Lusitania.



Esimerkiksi vuonna 1994 uponneella virolaisella Estonialla ei tätä herrasmieskoodia ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laivan suunnittelija kuulemma oikeasti vain kiipesi veneeseen. Eivät sitten kehdanneet ajaa häntä pois.

varustamon johtajaa Ismayta, josta tuli yksi raukkamaisuuden symboleista koko 1900-luvun ajaksi. Se suunnittelijahan - Andrews - meni laivan mukana syvyyksiin.

Täällä lisätietoa:

<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/J._Bruce_Ismay" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/J._Bruce_Ismay">http://fi.wikipedia.org/wiki/J._Bruce_Ismay</a&gt;

<a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/Thomas_Andrews" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/Thomas_Andrews">http://fi.wikipedia.org/wiki/Thomas_Andrews</a&gt;

Sitä varustamon miestä tarkoitin.

Vierailija
14/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku väitti, että laivan suunnittelija muka olisi ollut p.veneessä. Ei ollut. Luin wikipediasta, että hänet nähtiin juuri ennen uppoamista kelloa katselemassa kuten leffassa. lukekaa mieluiten englanniksi wikipediasta niin tiedätte faktat. Tai ainakin suurinpiirtein faktat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi vuonna 1994 uponneella virolaisella Estonialla ei tätä herrasmieskoodia ollut.

Se on miehistä kiinni, miten noissa onnettomuuksissa toimitaan. Naiset ja lapset, vanhukset, sairaat miehet, terveet miehet, eläimet, miehistö, upseerit, kapteeni - sen pitäisi olla järjestys.

Mutta minkäs teet, jos ne joiden pitäisi auttaa muita, lähtevät ensimmäisenä pakoon?

Vierailija
16/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

löytyy ihan suomenkielisestä wikipediastakin.

joku väitti, että laivan suunnittelija muka olisi ollut p.veneessä. Ei ollut. Luin wikipediasta, että hänet nähtiin juuri ennen uppoamista kelloa katselemassa kuten leffassa. lukekaa mieluiten englanniksi wikipediasta niin tiedätte faktat. Tai ainakin suurinpiirtein faktat

Vierailija
17/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä olosuhteissa ei ole ihmekään että lähinnä hyväkuntoiset miehet selvisivät hengissä!

Vierailija
18/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies ja nainen hyppäsivät Estonialta mereen yhdessä. Molemmat pelastuivat. Jokainen mies olisi voinut ainakin yrittää pelastaa naisen samalla tavalla. Varmaan oli niitä sankareitakin (miehiä ja naisia), jotka menehtyivät eikä kukaan ole kertomassa, että he uhrasivat henkensä.

Niissä olosuhteissa ei ole ihmekään että lähinnä hyväkuntoiset miehet selvisivät hengissä!

Vierailija
19/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi vuonna 1994 uponneella virolaisella Estonialla ei tätä herrasmieskoodia ollut.

Se on miehistä kiinni, miten noissa onnettomuuksissa toimitaan. Naiset ja lapset, vanhukset, sairaat miehet, terveet miehet, eläimet, miehistö, upseerit, kapteeni - sen pitäisi olla järjestys.

Mutta minkäs teet, jos ne joiden pitäisi auttaa muita, lähtevät ensimmäisenä pakoon?

No mutta tietysti onhan sun järjestyksessä toki se puoli, että kotiin palanneiden eläimien perheet on ikuisesti kiitollisia.

Vierailija
20/43 |
17.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, että kaikki saadaan pelastettua. Voihan kapteenikin poistua siinä vaiheessa, kun mitään ei ole enää tehtävissä, vaikka osa jäisikin uppoamaan laivalle.

Esimerkiksi vuonna 1994 uponneella virolaisella Estonialla ei tätä herrasmieskoodia ollut.

Se on miehistä kiinni, miten noissa onnettomuuksissa toimitaan. Naiset ja lapset, vanhukset, sairaat miehet, terveet miehet, eläimet, miehistö, upseerit, kapteeni - sen pitäisi olla järjestys.

Mutta minkäs teet, jos ne joiden pitäisi auttaa muita, lähtevät ensimmäisenä pakoon?

No mutta tietysti onhan sun järjestyksessä toki se puoli, että kotiin palanneiden eläimien perheet on ikuisesti kiitollisia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kahdeksan