Onko tuo Titanicin Rose ja Jack- tarina alunperin tosi?
Kommentit (43)
Suurin osa Estonian uhreista ei koskaan edes päässyt laivasta pois.
Koska pelastusveneeseen kiipeäminen oli ylivoimaista jopa miehille,hädässä ja pimeässä onn hieman vaikeaa lukea esim portaiden laskemisohjeita jne,tuollaiseen pelastuslauttaan kiipeäminen on vaikeaa jopa uimahallissa,saati sitten myrskymerellä kun olet muutenkin paniikissa ja jäässä.
että Estonia kallistui pahasti ja myrsky oli kova. Jos sinulla ei ole käsivoimia kiskoa itseäsi ylös alakansilta (miettikääs miten edetä kallellaan olevan laivan käytävissä ja portaissa), niin sinne jäit. Moni mies, joka oli hereillä laivan baarissa, pelastui juuri siksi, että oli hereillä ja lähinnä veneitä.
Itse käyn laivoissa aina ensi töikseni katsomassa, mistä pääsee pois ja veneisiin. Joulukuussa, kun olin kovassa myrskyssä matkalla Tukholmaan, en nukkunut koko yönä. En myöskään koskaan varaa hyttiä vedenrajan alta.
Esimerkiksi vuonna 1994 uponneella virolaisella Estonialla ei tätä herrasmieskoodia ollut.
Se on miehistä kiinni, miten noissa onnettomuuksissa toimitaan. Naiset ja lapset, vanhukset, sairaat miehet, terveet miehet, eläimet, miehistö, upseerit, kapteeni - sen pitäisi olla järjestys.
Mutta minkäs teet, jos ne joiden pitäisi auttaa muita, lähtevät ensimmäisenä pakoon?
olla juuri Estonian jälkeen kun joku pelastunut kertoi, että oli aina kuvitellut olevansa se sankari jos tapahtuisi joku onnettomuus. Kuitenkin hän tunnusti, että oli joutunut potkimaan avunpyytäjiä pois pelastuslautalta ettei lautta kaatuisi. Eli hädän hetkellä eloonjäämisvietti on niin suuri, että siinä ei paljon etukäteissuunnitelmat auta!
kuoli 86% kaikista laivalla olijoista. Kukaan alle 12-vuotias ei selvinnyt, eikä myöskään kukaan eläkeläinen. Naisista selvisi vain muutama. Suurin osa selvinneistä oli miehiä.
Laiva tosiaan kallistui niin rajusti, että selviämismahdollisuudet olivat äärimmäisen huonot.
Vaikka miten koittaisit pidellä lastasi kovassa myrskyssä kylmässä merivedessä sylissäsi, niin aika mahdoton tehtävä se olisi. Raavaat miehet saavat itsensä pelastettua ja senkin vaivoin. Säkällä saattaa nainenkin saada itsensä hilattua itsensä kovassa myrskyssä pelastuslautalle. Ei siinä paljon herrasmieskoodeja voi miettiä.
mä olen aina miettinyt että osattiinko jo 100 vuotta sitten näyttää keskisormea? Leffassa on kohtaus, jossa Rose näyttää hissistä keskaria Lovejoylle. Toinen juttu mikä leffassa häiritsee on se kun Rose ja Jack kahlaavat laivan sisällä jääkylmässä vedessä minuuttitolkulla eikä yhtään palele. Tosiasiassa kuolo korjais hyvin äkkiä :D Mutta mikäpä leffa ei olis täynnä epäloogisuuksia?
Titanic oli suunniteltu siten, että sähköt menivät vasta ihan lopussa.
mä olen aina miettinyt että osattiinko jo 100 vuotta sitten näyttää keskisormea? Leffassa on kohtaus, jossa Rose näyttää hissistä keskaria Lovejoylle.
Keskisormen näyttäminen haistatteluna tunnettiin jo antiikin Kreikassa, eli ei ollenkaan uusi ilmiö kyseessä.
mä olen aina miettinyt että osattiinko jo 100 vuotta sitten näyttää keskisormea? Leffassa on kohtaus, jossa Rose näyttää hissistä keskaria Lovejoylle.
Baseball pitcher Old Hoss Radbourn pictured giving the finger to cameraman, 1886. (Back row, far left). First known photograph of gesture.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Old_Hoss_Radbourn_finger.jpg
laivan suunitelia Thomas Andrews, Jr hukkui titanicillä 15 huhtikuuta 1912 atlantilla titanicin upotessa eikä edes yrittänyt pelastautua yhden silmin näkiän mukaan hän hukkui 1 luoakan tupakka salonkissa sekoitat hänet varmaan Ismayhin joka hyppäsi veneeseen tuoana yönä mutta kärsi siitä lopun ikäänsä että oli astunut pelastus veneseen esim new york thmies teki irvokaan piala kuvanhänestä seuravana päivänä
Jotka tunki pelastusveneeseen sillä verukkeella, että esim. joku kannelta napattu lapsi oli heidän.
Toisaalta, oli myös yh-isiä, jotka olisi halunneet lapsensa turvaksi pelastusveneeseen, mutta ei päästetty. Jotkut pukeutuivat naisiksi.
Laivan suunnittelija kuulemma oikeasti vain kiipesi veneeseen. Eivät sitten kehdanneet ajaa häntä pois.
Titanic on kai ainoja onnettomuuslaivoja - ellei ainoa - jossa tuo naiset ja lapset ensin-periaate toimi edes jotenkin.
Kuulemma naisia ja lapsia pelastuu vain 7% enemmän, vaikka tuo käsky annettaisiinkin. Miehet on niin härskejä. Vahvin voittaa. Vrt. Estonia (jossa käskyä tosin ei annettu), vaikken halua laivalta selvinneitä mitenkään syyllistää.
Titanicilta pelastuneet miehet kuulemma kärsi syrjintää lopun elämäänsä - joku lapsi olisi heidän sijassaan voinut pelastua.
Turha hätätilanteissa luottaa mihinkään ritarillisuuteen.
että Estonialla ihmiset taisi tajuta tilanteen niin viime tipassa että siinä oli kiire päästä ylipäätään pihalle. Jos jäi auttamaan tuntemattomia niin ei ois kukaan mahtanut päästä laivasta ulos.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2012 klo 09:45"]
kuoli 86% kaikista laivalla olijoista. Kukaan alle 12-vuotias ei selvinnyt, eikä myöskään kukaan eläkeläinen. Naisista selvisi vain muutama. Suurin osa selvinneistä oli miehiä.
Laiva tosiaan kallistui niin rajusti, että selviämismahdollisuudet olivat äärimmäisen huonot.
[/quote]
Useampi eläkeläinen selviytyi
[quote author="Vierailija" time="20.11.2012 klo 09:58"]
Jotka tunki pelastusveneeseen sillä verukkeella, että esim. joku kannelta napattu lapsi oli heidän.
Toisaalta, oli myös yh-isiä, jotka olisi halunneet lapsensa turvaksi pelastusveneeseen, mutta ei päästetty. Jotkut pukeutuivat naisiksi.
Laivan suunnittelija kuulemma oikeasti vain kiipesi veneeseen. Eivät sitten kehdanneet ajaa häntä pois.
Titanic on kai ainoja onnettomuuslaivoja - ellei ainoa - jossa tuo naiset ja lapset ensin-periaate toimi edes jotenkin.
Kuulemma naisia ja lapsia pelastuu vain 7% enemmän, vaikka tuo käsky annettaisiinkin. Miehet on niin härskejä. Vahvin voittaa. Vrt. Estonia (jossa käskyä tosin ei annettu), vaikken halua laivalta selvinneitä mitenkään syyllistää.
Titanicilta pelastuneet miehet kuulemma kärsi syrjintää lopun elämäänsä - joku lapsi olisi heidän sijassaan voinut pelastua.
Turha hätätilanteissa luottaa mihinkään ritarillisuuteen.
että Estonialla ihmiset taisi tajuta tilanteen niin viime tipassa että siinä oli kiire päästä ylipäätään pihalle. Jos jäi auttamaan tuntemattomia niin ei ois kukaan mahtanut päästä laivasta ulos.
Laiva upposi niin nopeasti että ei yksinkertaisesti ollut aikaa päästä laivasta ulos. Alakansilta pelastui suhteellisesti eniten ihmisiä (hyttikantta kohden) koska he huomasivat laivan ongelmat ensimmäisinä ja ehtivät lähteä ylöspäin ajoissa.
Ei Titanic mihinkään jäävuoreen törmännyt,siellä tapahtui räjähdys.
Jotain hämärää siellä puuhattiin.
Vierailija kirjoitti:
että Estonia kallistui pahasti ja myrsky oli kova. Jos sinulla ei ole käsivoimia kiskoa itseäsi ylös alakansilta (miettikääs miten edetä kallellaan olevan laivan käytävissä ja portaissa), niin sinne jäit. Moni mies, joka oli hereillä laivan baarissa, pelastui juuri siksi, että oli hereillä ja lähinnä veneitä.
Itse käyn laivoissa aina ensi töikseni katsomassa, mistä pääsee pois ja veneisiin. Joulukuussa, kun olin kovassa myrskyssä matkalla Tukholmaan, en nukkunut koko yönä. En myöskään koskaan varaa hyttiä vedenrajan alta.
Joo perheen kanssa ku ollaan käyty ruottis muutaman kerran nii ollaan oltu aina 11 kannella ja just kun eilen katsoin Titanicin ensimmäisen kerran niin on ollu ennen haaveena olla perämies/kapteeni matkailulaivalla niin ei kyllä enää huvittaisi vaikka aina merta oon rakastanu ja harrastan kilpauintia. Nyt kun on lukenut kaiken maailman juttuja estoniasta ja Titanicista ja kuunnellut Estonian mayday puheluita nii pelottaa ihan saamarin hitosti kulkee ees laivalla.
On totta. Luuletko, että ne haluaisi johtaa yleisöä harhaan? Tulisi oikeusjuttu asiasta.
Vierailija kirjoitti:
On totta. Luuletko, että ne haluaisi johtaa yleisöä harhaan? Tulisi oikeusjuttu asiasta.
No tämäpä tämä. Mistä näitä sikiää...ugh, olen puhunut.
siitä, että kaikki saadaan pelastettua. Voihan kapteenikin poistua siinä vaiheessa, kun mitään ei ole enää tehtävissä, vaikka osa jäisikin uppoamaan laivalle.