wtf?1 Eikö kihlaus olekaan kosinta?
Kolmikymppisen kihloissa olevan ystäväni kanssa tuli puheeksi häät, joita kovasti jo mielessäni suunnittelen vaikka en (vielä) kosintaa ole saanutkaan (=eli ei sormusta). Utelin häneltä milloin he viettävät häitään ja hän ei tiennyt, koska "kosintaa ei ole vielä kuulunut". What?! Eikö se kihlasormus sormessa jo tarkoita, että kosinta on tullut ja häät suunnitelmissa? Olen itse ymmärtänyt sen tarkoittavan juuri sitä, paitsi nykyajan teinien keskuudessa...
Kommentit (6)
mutta ei siinä nyt hääpäivää tarvi päättää. (tänäpäivänä)
Ennen muinoin kihlaus oli sopimus naimisiin menosta. Kihlausaikana syntynyt lapsi rinnastettiin aviolapseen, kun avioton oli muuten synti ja häpeä. "Naineena kihlautuminen" oli myös rikos.
Nykyisin tilanne taitaa olla toinen. Melko moni pari menee kihloihin, vaikka vähintään toiselle osapuolelle on kirkkaasti selvää, ettei sen pitemmälle mennä.
mutta ei siinä nyt hääpäivää tarvi päättää. (tänäpäivänä)
mutta mun mielestä ihmiset saa myös tehdä ihan mitä haluavat niin kauan kun ite tykkäävät eikä vahingoita muita. mitä se kenellekään kuuluu. mikään. :)
ei enään monellekkaan tarkoita sitä kosintaa.
Meillä on myös tälläiset teinikihlat,tarkoitus toki on mennä naimisiin..sitten joskus.
Ja siinä vaiheessa ei kyllä enään mitään kosintoja odotella.
Meille tää kihlaus oli merkki toisiin sitoutumisesta,naimisiinmeno ei ole vielä vuosiin mahdollista erinäisistä taloudellisista syistä.
eiko suomessa kysyta etta "mennanko kihloihin", ei 'mennaanko naimisiin' ja silloin mennaan kihloihin.
Ihmiset on niin kummallisia, en todellakaan tiedä miksi mennään "leikkikihloihin"!