Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdysluokka ja etenkin matikan läksyjen tarkastus?

Vierailija
15.02.2012 |

Vinkkejä kokeneemmat opet, että miten ihmeessä tarkistat matikan läksyt yhdysluokassa:



KUn tekevät itsenäistä työtä, joudun opettamaan toista luokkaa ja päinvastoin. Joskus harvoin aikaa, että molemmat ryhmät tekevät itsenäistä työtä jolloin käyvät näyttämässä minulle tai kierrän, mutta harvoin ehdin kaikilta. TOistaiseksi ainoa toimiva keino ollut, että kerään muutaman viikon välein kaikki kirjat iltatöiksi kotiin ja tarkistan kaikki. Ongelma, että saattaa olla monen viikon takana paljon virheitä joillakin.



Tarkastuskirja ei pienillä toimi, moni vain kopioisi vastaukset. Vuoroin tunnin aluss tarkistuksessakin osa ei osaa tarkastaa, hyvä että ovat kärryillä oman vuoron tullessa missä laskussa ollaan menossa... Olen päätynyt, että kotitehtäviä kirjan takaa en edes yritä tarkastaa, vain sen, että ovat tehneet ne. Aukeaman laskut pyrin, mutta en ole vielä keksinut miten ehtisin ne jo saman tien kun nne ovat olleet joko läksynä tai tunnilla tekevät. Ideoita?



(Esim. nyt kävi niin kun pari viiko jälkeen keräsin 3-4 yhdysluokalta pois matikankirjat, osalla oli monet jakokulmalaskut päin seiniä, ja nyt sitten palataan kauan sitte olleisiin asioihin tukiopetuksessa melkein puolen luokan kanssa...) Näillä isommilla voisi enemmän käyhttää tarkastuskirjaa, mutta arvaa vaan käyttävätkö sitä muut kuin tunnolliset, joilla muutenkin melkein kaikki oikein?



Mutta, entäs pienet? NOrmaaliluokasa olisi helppoa, mutta entäs yhdysluokka? APua, pliis.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkastuskirjoissa myös se ongelma, että kyseessä englanninkieliset luokat, mutta Laskutaito in English kirjasta on saatavilla vain oppilaankirja englanniksi, mutta openkirja ja tarkastuskirjat ovat suomeksi, eli se käytännössä tekee hankalaksi edes teoriassa vastauskirjojen fiksun käytön. Lisäksi 1-2 -luokka, jota eniten opetan eivät kaikki vielä hyvin lue.

Vierailija
2/6 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ilmeisesti ole avustajaa, koska et asiasta mainitse. Jos sulla on joskus mahdollista saada luokkaan tet-harjoittelija tai joku muu opiskelija/harjoittelija, niin ota ihmeessä. Saisit ainakin yhden käsiparin lisää auttamaan.



Oletko jutellut rehtorin kanssa asiasta? (vai oletko itse koulunjohtaja?) Hänenhän tulisi sinua auttaa ja miettiä yhdessä sinun kanssa ratkaisua ongelmaan.



Kannattaisi varmasti myös ottaa yhteyttä ainakin niiden oppilaiden koteihin, joilla on matikan kanssa hankalampaa, että katsoisivat myös kotona tarkemmin niitä läksyjä.



Voisitko myös joskus tehdä niin, että kolmosilla olisikin äikkää ja nelosilla matikkaa. Ja äikässä tietysti silloin jotain sellaista, jota pystyisi tekemään lähes ilman apua.



Tsemppiä sinulle kollega! Tuo yhdysluokan opettaminen on tosi haasteellista. Itselläni on 25 oppilaan 5.luokka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla on kaikilla omat tehtävät. Käytännössä teen välitestejä sen verran, että saan kiinni nuo oikeat laskutekniikat ja virheelliset ajattelutavat. Jokainen etenee mulla omaa tahtia, en edes yritä yhteisopetusta. Tarkistavat kyllä kirjasta, mutta aika hyvin ehdin katsomaan itsekin ja tietäähän sen keneen pitää paneutua enemmän ja kehen luottaa tarkistusten/ merkintöjen kanssa. Musta ei voi edetä, jos edellistä asiaa ei ole oppinut.

Vierailija
4/6 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti sulle kolmonen! Mulla on sopivasti 1-2 yhdysluokassa kolme tuntia englantia ja kolme tuntia matikkaa ja ne nimenomaan ovat ne aineet, joita on hankalin opettaa yhdysluokkaopetuksessa, koska tuntiin ei tosiaan jää sellaista aikaa, mikä normaalitilanteessa usein on, että tekevät itsenäisesti ja kiertelet ja pysyt kärryillä missä kukakin menee. Minulla kun se aika menee sitten aina sen toisen porukan ohjaamiseen uudessa asiassa. Mutta tuo idea, että sotken tunnit, että kun ykkösillä matikkaa, kakkosilla enkkua ja päinvastoin on loistava!!! Mietinpä tässä heti, miten saan siihen sopivan rytmin, että toisilla on jotakin suht itsenäisesti selvittävää silloin kun toisilla uusi asia matikassa ja päin vastoin :)



Avustajan saan aina välillä, joka viikko, mutta aina epäsäännöllisesti, joten on vaikea laskea sen varaan,että milloin on ja milloin ei kun joudu kuitenkin sen mukaan suunnittelemaan, että olen yksin. Auttaa kuitenkin esim. koetilanteissa, että varaan etukäteen, että ottaa toiseen tilaan kokeen tekijät toisen ikäiset ja saan silloin harvinaisen tilaisuuden olla vaan toisen porukan kanssa jne. Opetan matikat kahdelle eri yhdysluokalle 1-2 ja 3-4. Haasteelliseksi tekee monelle lisäksi myös se, että vaikka enkkuluokat, vaan vähemmistön englanti on äidinkieli, eli ihan käsitteet subtract (vähentää ) jne, voi mennä ohi.

Vierailija
5/6 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole opettaja, mutta olen itse ollut aikoinaan oppilaana yhdysluokassa.



Meillä oli aina matematiikan ja englannin tunnin päällekkäin, eli esimekiksi kolmosluokkalaiset olivat englannintunnilla toisella opettajalla ja nelosluokkalaiset matikantunnilla omalla opettajalla. Ja sitten vaihto!



Eli näin kumpikin luokka sai opettajan kokonaan itselleen vaikeimmissa aineissa, eli kielssä ja matikassa. Näitä oppiaineita kun ei voi opetella ns. väärinpäin, niinkuin muita aineita pystyi.



Muissa aineissa siis mentiin vuorovuosin/vuoroluokin niin, että ensin sekä 3- että 4-luokkalaiset opiskelivat kolmosluokkalaisten historian, ja sitten seuraavan vuonna taas nelosluokkalaisten historian..



Olisiko siis tämä jaottelu teillä mahdollista?

Vierailija
6/6 |
15.02.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

TUo olis ihanteellista, mutta ei toimi, koska se vaatisi kaksi opettajaa,ja myös toisen luokkatilan, joihin ei koulussa ole resursseja ainakaan tänä vuonna.



Ei siis ole vapaata opettajaa, joka opettaisi sitä toista porukkaa yhtä aikaa, olisikin ihana, jos olisi, silloinhan oltaisiin ihan ns. normaalitilanteessa. On siis mentävä saman tunnin ja tuntijaon puitteissa sekä ykköstenb että kakkosten matikka ja toisella tunnilla molempien englanti, mutta nyt mietin, sekoittaisinko pakan, että toisilla samalla tunnilla yhtä aikaa englantia kuin toisilla matikkaa (se matikkakin siis englanniksi kuitenkin, koska on englanninkielinen luokka ja kaikki muutkin aineet on englanniksi).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä