Aloitteleva opettaja ja pieni lapsi/pienet lapset
Eli miten olette onnistuneet aloittelemaan opettajan työtä pienen lapsen/pienten lasten kanssa? Tiedossa on kovasti töitä ainakin ensimmäisten vuosien ajan, mikä saa ainakin tämän aineenopettajaäidin mietteliääksi.
Missä välissä suunnittelette tunnit? (Paljonko tunteja?) Entä paljonko yläkoulun luokanvalvojuus käytännössä vie aikaa/viikko??? Siis keskimäärin??? Voiko arvioida edes jotain vaihteluväliä..?
Itselläni on tiedossa sijaisuus, jossa on rutkasti ylitunteja sekä huonosti nukahtava/nukkuva lapsi... Onko mahdoton yhtälö, mikäli meinaan saada itsekin nukutuksi?? :) Onneksi mieheni jää hoitovapaalle. Entä ehdittekö itse harrastaa (muuta kuin lasten kanssa)? Missä välissä harrastatte esim. liikuntaa?
Entä kuinka hoitoonviemiset ja -hakemiset sujuvat..? Kysyn jo etukäteen, sillä tämä mietityttää mieheni piitkien päivien (joskus öitäkin poissa) vuoksi...
Kaipaisin vinkkejä ja kokemuksia niin kokeneilta kuin aloitteleviltakin opettajilta. Olisi mukava saada jonkinlaista vertaistukea tulevaan...
Kommentit (6)
Juu, tuota olenkin ajatellut, että koululla on oltava (ainakin) 8-16 riippumatta varsinaisen työpäivän pituudesta. Vaan enpä usko, että ehdin siinäkään kaikkea tehdä... No, eiköhän se ajan mittaan helpota. (Ylituntien määrään en kauheasti ole voinut vaikuttaa, kun menen sijaiseksi.)
Kommentoikaa muutkin, vaikkei kokemusta kauheasti olisikaan!
Vähän aiheen vierestä, mutta itse luennoin yliopistossa. Luentoa kohti kuluu aikaa valmisteluun kiitettävästi, mutta ajattelisin, että yläasteella ja lukiossakin periaatteessa seurataan tiettyä tekstikirjasarjaa, hmmm, ainakin suurimassa osassa aineita, joten sellasen käyttö on kuitenkin nopeampaa kuin itse koko homman kokoaminen... Tietysti viikkotunteja on enemmän kuin yliopistossa. Mutta varmaan auttais jos ennen kouluvuotta perehtyy kunnolla opettajan oppaisiin, tietty sitä joutuu sitten sopeuttamaan kaikkea materiaalia kuitenkin luokan ryhmädynamiikkaan, mutta toisaalta nuoret/lapset tottuvat opettajan tyyliin vetää tunnit läpi. Luulisin, että tuo työaika minkä mainitsit riittää, paitsi lisäksi tulee kokeiden korjaukset jne.
kotona ollaan sitten perheen kanssa. Eli jos koulultasi löytyy tila, jossa tehdä valmistelutyö ja kokeiden korjaus, se kannattaa hyödyntää. Muuten olet koko ajan puoliksi töissä ja vain puoliksi kotona ja siitä kärsii perhe ja työ. (Puhumattakaan omasta stressistäsi, kun seinän takana odottaa koko ajan tekemättömiä töitä).
Luokanvalvojuudesta maksetaan 1 tunti, mutta voit varautua moninkertaiseen työmäärään. 4-5 tuntia / viikko (riippuen luokasta) ei ole lainkaan liioiteltua, lisäksi vanhempainvartit, vanhempainillat...
Parina ensimmäisenä vuonna voit varautua tosi suureen työmäärään, mutta sen jälkeen helpottaa, kun voit alkaa muokata jo tekemääsi materiaalia ja saat rutiinia.
Minulla on kokemusta openhommasta sekä yhden että kahden pienen lapsen kanssa. Kun esikoisemme oli reilun vuoden, aloitin toisella paikkakunnalla alakoulun kieltenopena. Viikkotunteja taisi olla 26 ja opetusta kahdella koululla. Lisäksi työmatkaan meni aikaa 2h päivässä. Pyrin suunnittelemaan tunnit ja tekemään muutkin valmisteluhommat koululla, mutten siinä kyllä täysin onnistunut, sillä kotiinkin halusin joskus. Onneksi mieheni oli tuolloin hoitovapaalla kotona, niin ei tarvinnut kiirehtiä hakemaan lasta hoidosta tms. Periaatteena kuitenkin siis oli se, että kotona olen sitten perheen parissa.
Tällä hetkellä olen jälleen uudessa työpaikassa (aloitin syksyllä), tosin alakoulun kieltenopena nytkin. Vaihdoin työpaikkaa, koska nykyinen on vain vajaan puolen tunnin ajomatkan päässä kotoa. Lapsia on nyt kaksi ja he aloittivat päiväkodissa, kun menin töihin (olivat tuolloin 3v 2kk ja 1v 3kk). Olen sopinut hakevani heidät n. klo 16 ja yleensä olen siinä onnistunutkin. Kouluhommat teen suurimmaksi osaksi koululla, kokeita tulee toki korjattua kotona, mutta muuten saan melkein kaiken tehtyä ennen puoli neljää. Suunnittelutyötäni helpottaa toki myös se, että minulla on useita rinnakkaisryhmiä, joten jokaista tuntia ei tarvitse aivan alusta asti suunnitella, vaan rinnakkaisryhmille voi tehdä saman perusrungon, josta sitten tunnilla soveltaa.
Olen myös pakottanut itseni hyväksymään sen tosiasian, että jokaisen tunnin ei tarvitse olla ihan vimpan päälle suunniteltu, koska aina ei ehdi eikä jaksa. Lisäksi openoppaat ovat suureksi avuksi silloin, kun itsellä ei lanttu leikkaa tai muusta syystä suunnittelutyö ei suju parhaalla mahdollisella tavalla. Pikku hiljaa oppii myös kehittelemään juttuja ihan spontaanistikin, kun oppii tuntemaan oppilaat jne.
Tsemppiä, kyllä se hyvin sujuu!!
matteusk
Minä ehkä uupuisin jos tunteja olisi yli opetusvelvollisuuden, vaikka olen jo useamman vuoden opettanutkin. Olen aineenopettaja itsekin. Ylityöt voivat olla vähän liikaa yhtälössä. Tsemppiä ja jaksamista sinulle!
Minä toimin luokanopettajana 2lk (vielä ½v epäpätevänä), opiskelen samalla ja minulla on 4 lasta. Aloitin opettajanhommat kun kuopus oli 9kk, opiskelun aloitin jo raskausaikana.
Yllättävän hyvin on mennyt. Minulla tosin suunnittelutyö alkuopetuksessa ei vie niin paljon aikaa, kun varmasti aineenopettajan suunnittelu. Olen ollut vielä yli 10v lastentarhanopettajana, joten tietynlainen elämänkokemus ja kokemus lapsista varmasti auttaa.
Kannattaa vaan pitää lapsella sen verran pitkä hoitopäivä, että ehtii tehdä suunnittelutyöt heti työpäivän jälkeen. Iltaan niitä ei kannata jättää tai huomaa helposti valvovansa yömyöhälle hommia tehden. Alkuun suunnittelut vie tietysti enemmän aikaa, mutta pikkuhiljaa kokemuksen kartuttua löytyy varmasti selkeä rutiini. Kyllä ne muutkin pärjää töissä käyden, miksei opettajatkin. Ei kannata alkuun varmaan hamstrata paljon ylitunteja, suunnittelu vie kuitenkin alkuun paljon aikaa. Ja tosiaan kannattaa suunnitella heti työpäivän pätteeksi ja vasta sitten hakea lapsi hoidosta.
Kyllä se siitä :)