Julkisen alan palkat? Osaako joku "suomentaa"?
Julkisella puolella palkat ilmoitetaan työhakemuksissa esim. näin:
Palkkauksen peruste: Palkkaus määräytyy viraston palkkausjärjestelmän vaativuustason 4 mukaisesti, jolloin tehtäväkohtainen palkanosa on 1 611,15 euroa kuukaudessa ja henkilökohtaiseen työsuoritukseen perustuva palkanosa enintään 50 % tehtäväkohtaisesta palkanosasta.
Eli mikähän mahtaisi olla se todellinen palkka noin suunnilleen jos joku osaisi mulle suomentaa? Kaunein kiitos!
Kommentit (3)
Ja maksimissaan tuossa tehtävässä tuolla vaatimusluokalla on 2400 ja rapiat. Ei puolet tuosta 1600 eurosta päälle. Tuo 50 % muodostuu henkilökohtaisista pisteistä.
Vähän on ontuva selitys olen vain kovasti yrittänyt mieheni palkan muodostumista ymmärtää. Joten kai se noin menee erittäin oikoen selitettynä.
Se miten ne henkilökohtaiset pisteet määrittyy on minusta jo korkeampaa matematiikkaa ja neuvotteluita. Tietysti kai työkokemus vaikuttaa pisteisiin.
Eli kun sinulle määritellään palkkaa, se arvotaan jollekin tasolle, joka ko. virastossa on yleisesti käytössä aloitusvaiheessa. Veikkaan että se olis jotain 25 %. Tällöin kuukausipalkka on luokkaa 2014 euroa. Sitten luultavasti 6 kk:n työssäolon jälkeen sinulle tehdään arviointi, jossa määritellään todellinen suoritustasosi, joka voi olla siis tuota alempi tai korkeampi, riippuen siitä miten hyvin olet palkkaukseen vaikuttavat kriteerit täyttänyt.
Toinen vaihtoehto on kyllä sekin, että aloittaessasi saat ekat 6 kk jotain sopimaanne kiinteää palkkaa, mutta se taas riippuu paikasta.
ei juurikaan ole sopimusasia työtä hakiessa, vaan työnantaja sen sanelee sinulle. Prosenttiosuus riippuu koulutuksesta, soveltuvasta työkokemuksesta (esim. jos olet jo tehnyt ko. alalla työtä ja tunnet vaikkapa kyseisen viraston rekisterit, tiedät lainsäädännöstä jne.). Jos tulet täysin ulkopuolelta, se ei varmastikaan ole edes 20 prosenttia.
Jatkossakaan, vaikka olisit ollut talossa pidempäänkin, se harvoin on sopimusasia, sillä viraston ylin johto pruukaa (ainakin meillä) torpeedata kaikki palkankorotusesitykset, joita lähiesimiehen kanssa on saatu neuvoteltua.
Tervetuloa valtiolle!