Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luokanopettaja vastailee kysymyksiinne.

Vierailija
12.05.2006 |

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojat tarpeeksi esiin???

Vierailija
2/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudessa opsissa taideaineet esim. kuvataide saadaan haluttaessa tungettua aika tarkkaan 1-6 luokille, käytännössä luokanopejen opetettaviksi. Luovuttaisitko mielelläsi tunteja aineopettajalle? Oletko yhden opettajan mallin kannalla vai puollatko varhaisia opetuskontakteja aineopettajiin?



Kyllä, olen kuvisope ;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saisin luokalleni sisaruksia samasta perheestä. Rasitetekijöitä siinä on vähän, ehkä se, että ei viitsi tehdä samoja kuvis - ja käsitöitä, ku " pelkää" että vanhemmat luulevat, että eikö se muuta keksi.



6 Sopiva luokkakoko riippuu luokasta. Jos ei erityislapsia, niin voi olla isokin luokka. Jos sattuu taas paljon ylivilkkaita ym. muita ongelmia niin silloin 20 tuntuu jo paljolta. Ejkä ihanne luokka n.25 oppilasa 3-4 luokilla ja alle 20 1-2-luokilla.

Vierailija
4/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paketista saada hurjankin toimivan oppilaille. Mulla kokemusta sekä 1-3 -luokista että 1-2 -luokista.

Vierailija
5/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:


Uudessa opsissa taideaineet esim. kuvataide saadaan haluttaessa tungettua aika tarkkaan 1-6 luokille, käytännössä luokanopejen opetettaviksi. Luovuttaisitko mielelläsi tunteja aineopettajalle? Oletko yhden opettajan mallin kannalla vai puollatko varhaisia opetuskontakteja aineopettajiin?

Kyllä, olen kuvisope ;-)

Vierailija
6/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähti heti liikkeelle " vaikea lapsi" leiman kanssa :-(

Vierailija:


saisin luokalleni sisaruksia samasta perheestä. Rasitetekijöitä siinä on vähän, ehkä se, että ei viitsi tehdä samoja kuvis - ja käsitöitä, ku " pelkää" että vanhemmat luulevat, että eikö se muuta keksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luovuta kovin mielelläni tuntejani aineenopettajille. Tykkään kokonaisvaltaisesta opettajuudesta. Vaikka ajattelen toisaalta, että on hyvä, että joku muukin aikuinen näkee ja opettaa yhtä luokkaa. Usemman aikuisen näkemys ja tuntuma lapsista on aina objektiivisempaa. Useamman aikuisen näkemystä tarvitaan yllättävänkin usein, varsinkin jos on ongelmia lapsella.

Vierailija:


Uudessa opsissa taideaineet esim. kuvataide saadaan haluttaessa tungettua aika tarkkaan 1-6 luokille, käytännössä luokanopejen opetettaviksi. Luovuttaisitko mielelläsi tunteja aineopettajalle? Oletko yhden opettajan mallin kannalla vai puollatko varhaisia opetuskontakteja aineopettajiin?

Kyllä, olen kuvisope ;-)

Vierailija
8/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" kiltit tytöt" eivät saa mitään ilmaiseksi, heidän täytyy todella osata jotain.



Pojat sen sijaan saavat koko ajan kannustuspisteitä tyhjästä. Riittää kun jotain pulpetistaan mölisee, niin opettaja on onnesta väärällään että " nyt se poikakin osallistuu" ja antaa täydet pisteet.



Suututtaa, että tyttöjen lahjakkuus mitätöidään kiltteydeksi ja tunnollisuudeksi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lahjakkuudet voi vaihdella sisarusten kesken.

Vierailija:


lähti heti liikkeelle " vaikea lapsi" leiman kanssa :-(

Vierailija
10/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset


Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais ollakin 15, jonka kirjoitus sai minut hyvälle mielelle.

Vierailija
12/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan tietoisesti hyödynnä sitä mitenkään. Ja tuntuu, että nämä alfaurokset ja -naaraat eivät käytä paikkaansa väärin hyväkseen. Luokassa tällä hetkellä empaattinen ja toisia kannustava ilmapiiri. Ehkä yritän kannustaa enemmän heikompia ja hiljaisempia ja tukea heitä. Ihana huomata, miten ilme kirkastuu, kun sanoo ääneen, että olipa hieno ajatus ym.



Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen päivä on tervanjuontia. Ennen iloinen ja reipas poika on muuttunut 2 vuodessa ärtyneeksi ja " tylsistyneeksi" . Ennen tykkäsi kotona askarrella, tehdä puutöitä, maalata jne, mutta nyt ne on kaikki tylsää. Luokassa on 20 oppilasta. Opettajat tuntuvat pojan puheiden mukaan huutavan ihan päivittäin, onko se normaalia? Poika valittaa, että ei voi keskittyä tunnilla tehtäviin, kun toiset hälisee. Open mukaan myös poikamme menee mukaan hälinään.



Pojan mukaan koulussa oli eka luokalla liian helppoa, kiinnostus meni heti alkuvaiheessa. Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Asiasta on puhuttu opettajan kanssa, hän suositteli kasvatusneuvolaa, mutta emme oikein innostuneet ehdotuksesta.



Poikamme on älykäs ja tuntuu, että hän paljon vanhempi kuin luokkatoverinsa, hänen ajatusmaailmansa on hirveän aikuinen ja älykäs, on ollut aina.

Vierailija
14/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetko rasitteena?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ajattelen, että miten voikin olla noin ihana, vaikka äiti onkin erikoinen. Pakko lisätä vielä, että tassä porukassa on kivat vanhemmat. Tosin sanoen ihanan yhteistyöhalukkaat ja ymmärtävät yllättävän hyvin opettajan työn vaativuuden.

Vierailija
16/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun vielä lisäksi tietää, että oli opettajana kuka tahansa, niin ton ikäiset ajattelevat noin. Yritän säilyttää ammatillisuuteni noissa tilanteissa. Joskus saatan sanoa, että minulla on ihanat oppilaat. Ammatillisuuden säilyttämisellä tarkoitan, että ei niin lähde ihailuun mukaan tai suuremmin kommentoimaan mitään.

Vierailija
17/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

luokalleen: " Minulla on syntymäpäivät ensi viikon keskiviikkona. Ei toki tarvitse mitään ostaa, mutta jos joku haluaa, niin saa tuoda..."



Vierailija
18/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko kysynyt, onko kaveririntamalla satuunut jotain. Joskus kaverisuhteet vaikuttavat koulumotivaatioon.

Valitettavsti tunneilla on välillä levotonta, oppilaat hälisevät ja opettajan sana ei vaikuta välillä ollenkaan. Osa opettajista huutaa, sekin on valitettavaa. Itse olen huomannut, että äänen hiljentäminen auttaa paremmin, ainakin pienemmillä oppilailla. Isoille pitää välillä korottaakin ääntä, että tietävät opettaja olevan tosissaan.

Kannattaa puhua pojan kanssa, että joskus täytyy vain sisulla tehdä asioita ja ajatella, että tämä homma on hoidettava. Vapaa-ajalla voi sitten tehdä asioita, jotka kiinnostaa. Tämän päivän lapset usein tylsistyvät niin kovin vähästä. Yritä saada selville, mikä lapsesi mielstä on suurin pulma koulussa.

Vierailija:


Jokainen päivä on tervanjuontia. Ennen iloinen ja reipas poika on muuttunut 2 vuodessa ärtyneeksi ja " tylsistyneeksi" . Ennen tykkäsi kotona askarrella, tehdä puutöitä, maalata jne, mutta nyt ne on kaikki tylsää. Luokassa on 20 oppilasta. Opettajat tuntuvat pojan puheiden mukaan huutavan ihan päivittäin, onko se normaalia? Poika valittaa, että ei voi keskittyä tunnilla tehtäviin, kun toiset hälisee. Open mukaan myös poikamme menee mukaan hälinään.

Pojan mukaan koulussa oli eka luokalla liian helppoa, kiinnostus meni heti alkuvaiheessa. Mitä ihmettä pitäisi tehdä? Asiasta on puhuttu opettajan kanssa, hän suositteli kasvatusneuvolaa, mutta emme oikein innostuneet ehdotuksesta.

Poikamme on älykäs ja tuntuu, että hän paljon vanhempi kuin luokkatoverinsa, hänen ajatusmaailmansa on hirveän aikuinen ja älykäs, on ollut aina.

Vierailija
19/19 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kukaan opettaja odottaisi, että lapi ostais hänelle lahjan. Opettaja on hupaillut.

Vierailija:


luokalleen: " Minulla on syntymäpäivät ensi viikon keskiviikkona. Ei toki tarvitse mitään ostaa, mutta jos joku haluaa, niin saa tuoda..."

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi