Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdään kurittoman tokaluokkalaisen kanssa?

01.03.2007 |

Eli tyttö 8v joka ei tottele sääntöjä koulun välitunneilla eikä iltapäiväkerhossa. Tätä tapahtuu aina samojen kavereiden kanssa. Ovat siis kurittomia mutta eivät tee toisille mitään pahaa. Sääntöjen rikkominen mm. lumipallojen heittely, puuhun kiipeäminen, koulun alueelta poistuminen, etuilu jonossa jne jne.

Eivät tottele opettajaa tai ohjaajaa vaan saattavat sanoa näitä tyhmiksi jne. Tavallaan siis viatonta mutta jatkuvasti toistuvaa.

Kotona aina kauhean pahoillaan ja muut muka pakottaa jne, on kokeiltu keppiä ja porkkanaa mutta ei auta. Mikäs olisi semmoinen rangaistus joka purisi kun ei pure järkevä puhe, ei viikkorahan pidätys, ei yhden illan kotiaresti eikä palkinnon (esim luvattu pieni uusi lelu) puute.

Pitääkö mennä kuraattorille kohta? Miten tiukkoja sääntöjä teidän kouluissa on? Kotona siis ei ole mitään ongelmia, mitä nyt välillä ei huvittaisi tulla kaverin luota ajoissa kotiin. Tietysti vähän semmoinen asenne kotonakin on, että tyhmää kun pitää mm. mennä aikaisin nukkumaan jne, mutta aina kuitenkin tottelee pienen jupinan kera.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
01.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan! Kuulostaapa tutulta tuo selostus :). Et kertonut kauanko tätä käytöstä on jatkunut? Onko opettaja vaihtunut tms.? Kun mulla viimeksi oli kakkosluokka tuollaista törmäilyä oli muutamankin lapsen kanssa, mutta kun pidin saman johdonmukaisen linjan yhteistyö sujui myöhemmin jo mallikkaasti. Mutta tälle luokalle olin siis uusi opettaja, ja lähes aina alkuun päät kolisee kun opetellaan niitä yhteisiä työskentelytapoja. Kyseessä voi siis olla ohimenevä vaihekin, ja eiköhän näin olekin (vaiheen kestoa toki on vaikea ennustaa...).

TätiSininen:

Miten tiukkoja sääntöjä teidän kouluissa on?

Mitä tarkoitat tällä? Uskaltaisin rohkeasti väittää että kaikissa kouluissa esim. lumipallojen heittely on taatusti kielletty. Ja jos se on kielletty niin se on. Eikä varmastikaan ole lieventävä asianhaara " mutku se oli vaan pieni pallo" tai " enhän mä edes osunut" saatikka " luulin sitä hiekkapaakuksi" tai n+1 muuta hienoa selitystä joita olen kuullut.

Sorry, etten osaa antaa mitään poppakonstia. Mun oma linja kasvatuksessa on johdonmukaisuus -kielletyt asiat ovat kiellettyjä ja sääntöjen rikkomisesta seuraa sanktio. That' s it. Kuulostaa kamalan jyrkältä, mutta miten selität lapsille miksi toinen selvisi rikkomuksesta rangaistuksetta ja toinen ei?

KL.

Vierailija
2/5 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä alkoi ekaluokan toukokuussa ja silloin panin sen loppukauden kouluväsymyksen piikkiin. Nyt tokalla se alkoi tuossa lokakuussa ja jatkunut siitä saakka säännöllisesti sekä iltapäiväkerhossa että välitunneilla. N. 1-2 kertaa viikossa tulee viestiä kotiin. Ope ja luokka on pysyneet samoina koko ajan. Ensi viikolla opettajan kanssa mennään keskustelemaan asiata ja yritetään keksiä joku lapsiystävällinen parannuskeino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Vantaalla jopa ekaluokkalaiset saavat 1/2 tuntia jälki-istuntoa jokaisesta heitetystä lumipallosta, jolloin meillä kotona ollut käytäntönä antaa jokaisesta jälki-istunnosta 1 päivä kotiarestia.

Yhden kotiarestipäivän jälkeen eivät pallot ole lentäneet koulunpihalla.

Pojalle kotiaresti on maailman pahin asia =)



Samoin opettaja laittaa muistiin jokaisen toistuvasti tapahtuvan häiriköinnin ja jälki-istuntoa napsahtaa 4 merkinnän jälkeen.



Tämä tietysti on opettaja kohtainen asia, mutta mielestäni on oiketettua antaa istumista jos jatkuasti häiritsee muita tunnilla, kun lapsimäärä muutenkin suuri.

Vierailija
4/5 |
02.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutulta kuullostaa tosiaan. Mä olen ollut 8v tyttöni kanssa näissä asioissa tosi tiukka. Uskon, että asiat selviää, kun ne kerrotaan lapselle suoraan. Niin ollen olen kertonut lapselleni, että tällainen käytös ei sovi, eikä ole normaalia enää 8 vuotiaalle, jonka täytyisi kyllä ymmärtää, mikäli joku asia on kiellettyä... Tietenkin olen kysellyt lapselta itseltään, miksi toimii niin. Sitten pitää yhdessä miettiä keinoja välttää tällaiset tempaukset ja lopuksi palkito/rangaistus. Olen myöskin sanonut, että olen huolissani lapsesta, jos huono käytös ei lopu.



Jos yhdessä harjoittelu ja kannustaminen (esim. tarrakalenteri, tarra niinä päivinä, kun sujuu hyvin ja lopuksi palkinto) ei tuota tulosta, niin sitten on aikuisten tehtävä tehdä jotain, koska näin ei sovi käyttäytyä. Tämänkin olen kertonut lapselle, mutta tänne asti ei koskaan ole tarvinut mennä =)



Meillä ainakin toimi suora puhe ja yhteinen linja opettajan kanssa, nytkyisin ei käytösongelmia juurikaan ole.

Vierailija
5/5 |
06.03.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa voisi siis jutella ja kysyä ihan lapsen käsitystä mikä olisi riittävän toimiva rangaistus hänellä ja miten sitten palkitseminen toimisi. Aikuinen tietenkin päättää, mutta lapselta voisi tulla ihan toimivia ideoita hänen omalla kohdallaan. Muuten normaalit kotiaresti ja tarrataulu ovat hyviä, kunhan niiden käytössä ollaan johdonmukaisia.



Ihan hyvin olet puuttunut asioihin kotonakin, mutta et pidä lapsen käytöstä mitenkään vakavana tai ettei hän ole saanut vahinkoa aikaiseksi. Kyllä suhtautumisesi voi kuultaa puheissasi lapsen kanssa ja peilautua käytöksessä. Töniminen/etuilu ja opettajan nimittely yms. on kaikkea muuta kuin ihan viatonta. Ja jos säännöt ovat selkeät ettei lumipalloja heitetä (siinä voi sattua vaikka kuinka ei tarkoittaisi, jos vaikka osuu jäisellä/hiekkaisella pallolla silmään) ja koulun alueelta lähdetä (siinäkin turvallisuustekijä), niin sääntöjä pitäisi pystyä noudattamaan, ei niitä ihan turhaan ole tehty. Eli pientä tsemppiä itsellesikin asiaan suhtautumisessa. Kun homman saa katki alkuunsa, ei ehkä päädytä niihin isompiin asioihin iän myötä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi