raskaana, ja omituinen "syke" vatsassa
Erilainen kuin hikka. Ja olen tuntenut tätä "sykettä" jo ennenkuin hikkaa pitäisi tunteakkaan.
Mitähän se voisi olla? Pelkään että vauva painaa jotain verisuonta tai napanuoraa, ja se aiheuttaa sykkimistä. Terkkarikaan ei osannut sanoa mitä se on.
Kommentit (12)
ENpä tullut edes ajatelleeksi, että kyseessä voisi olla mitään epänormaalia. Kaksi tervettä lasta.
yhden lapsen olen vasta tehnyt, joten en edes osannut ajatella, että se olisi epänormaalia. Mutta nyt kun kuvailit, niin muistin tuon. Vähän kuin sydän hakkaisi kovaa vatsassa tms. Meni muuten jossain vaiheessa loppuraskaudesta ohi tuo.
tuntuu tuommosta syketää myös sillon kun en ole raskaana, aina olen ajatellut että siinä menee just jokin isompi verisuoni.:)
Mulla on tässä raskaudessa istukka edessä ja tuntunut juuri tuollaista sykettä välillä. Olen ajatellut, että liittyy istukan verenkiertoon tms. Edellisessä raskaudessa istukka oli takana ja en muista, että olisi samanlaista tuntunut.
Ensin luulin tuon sykkeen olevan vauvan hengitysliikkeitä,kun loppuraskaudessa ne havaitsin. Sit eräässä raskaudessa huomasin ne jo viikoilla jolloin hengitysliikkeitä ei vielä näy. Olettaisin tuon sykkeen olevan peräisin äidin sykkeestä. Eli omien sydämenlyöntien tahtiin sykkii.Siinä kohti todellakin kulkee sekä iso vatsalaskimo että vatsavaltimo
tai siis kohdun yläosa menee oman sykkeeni mukaan.. tai siis syke tuntuu siinä ja se hyppii sen mukana. ei ole hikka.
Myös kyljissä on tietyt kohdat, missä nyt raskaana on tosi vahva syke. Samoin mahassa, sykkeen oikein näkee, ja sen tuntee sormilla. Olen kyllä nähnyt sykkeen mahasta aiemminkin, mutta en noin vahvana.
Verisuonissa virtaa enemmän verta, joten syke tuntuu helpommin.
Raskaana ollessa mulla ainakin veren määrä on lisääntynyt niin paljon että oma syke tuntuu ja kuuluu! Pulssin vois mitata vaikka sormenpäästä ja korvankehdestä. Pulssi tuntuu ihan selvästi jos laittaa käden vatsalle, reidelle, pohkeelle, käsivarrelle... No worries.
iso verisuoni siis, syke tuntuu erityisesti silloin kun kohtu sitä painaa.
ihmettelen ettei terkka tollasta tiedä.
t.hoitsu
Varmasti yllämainitut kommentit osuivat jo oikeaan, mutta myös yksi erikoinen syke tuntui mulla (istukka oli ylhäällä ja takana) ekassa raskaudessa loppukolmanneksella. Pelästyin, mutta paljastui, että tämä oli vauvan hikka.
että täällä kukaan tietäisi, kun ei neuvolan terkkarikaan tiennyt mistä on kyse.
Täytyy vain toivoa että lapsi on terve.