Tarkoittaako THS arvo 3,1 todellakin, että minulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ?
Kommentit (7)
On Suomen virallisten viitearvojen alapuolella, mutta tutkimukset ovat osoittaneet, että suurimmalla osalla terveistä TSH on alle 2.
Mulla esim. T4V oli päin prinkkalaa, mutta TSH pysyi alle virallisten arvoje, ei taissut olla noinkaan korkea kuin sulla. Yleensä se on juuri tsh mikä menee pieleen, mutta mulla ei. Thyroxin-lääkitys pelasti kyllä elämäni.
Moni lääkäri on ihan pihalla kilpparitaudeista. Niille on sama vaikka potilas kuolee oireisiin, kunhan vaan arvot on viitearvoissa vaikka nipinnapin.
Olo on kuitenkin vetämätön ja painoakin kertyy ja aina on pikkasen vilunen olo. Välillä myös silmät ja iho ovat oudon kuivat ja kurkussakin on joskus aikas voimakas palan tunne. Lääkäri vaan diagnosoi juuri tuon palantunteen refluksiksi....
Minulla on sama, kun jollain toisellakin eli tsh ei juuri kerro mitään(korkeimmillaan 0,9 mutta matalammillaan 0,07...) ja lääkärit tuijottaa vaan sitä. t4v taas kohdallani useinkin vahvistais tuntemukseni, mutta kontrollissa yleensä otetaan taas vaan se tsh! Pistää vihaks!
Aika omituista jos ei oo jo nyt otettu muuta ku tuo tsh, ainakin t4v otetaan multa aina samaan aikaan. Vaadi nyt kuitenkin et kaikki kokeet otetaan kun kerta on noin selkeet oireet!
mutta nuo sun oireesi ovat ihan klassiset vajaatoiminnan oireet. Tuosta t3-arvosta suhteessa muihin monet tohtorit ovat ihan pihalla, anteeksi tohtorit. T4 on peruskauraa ja kannattaa vaatia se.
mahtuu vielä viitealueelle, mitä t4-v ja t3-v on? Entä oireesi, onko niitä?