Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MELBA, oletko vielä linjoilla?

Vierailija
18.12.2008 |

Voisitko antaa viiden pisteen vinkin? Olen myymässä vuokrattua yksiötä, josta sijoittajaostajan tarjouksen, välityspalkkion ja verojen jälkeen jää noin 70 000 käteen. Miten sijoittaisit?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä yllä ;-)

Viiden pisteen vinkki - ota itse selvää ja päätä itse. Tässä kuitenki minun näkemykseni.

Otat rahat ja pistät kahdelle (talletussuoja) määräaikaiselle talletustilille 3kk ajaksi. Sillä aikaa otat selvää asioista, aloita vaikka kahdesta korkorahastosta:

Seligson rahamarkkinarahasto

Seligson Euro obligaatio

Sitten sijoitat kirjallisuuteen:

Rikas nainen (mahdollisesti myös klassikko Rikas isä, köyhä isä)

Saarion Miten sijoitan pörssiosakkeisiin?

ja vaikka Lindstrommin (???) Arvo-osakkeet

Tämän jälkeen laadit itsellesi sijoitussuunnitelman. Luulisin, että omasta riskinottokyvystäsi ja opiskeluhalustasi riippuu se, että miten lähdet eteenpäin. Kukaan ei ole seppä syntyessään, mutta toisaalta esim. pankkitilillä rahojen makuuttaminen ei välttämättä ole kovin järkevää, jos korot laskee entisestään ja joudumme deflatoriseen tilaan.

Itse tekisin näin:

1) kaikki velat pois

2) kaikki alkuunsa määräaikaiselle ja nokka kiinni kirjoihin

3) suurin osa määräaikaisille ja Seligsonin korkorahastoihin ja sitten vaikka tonni kuussa vähin erin osakemarkkinoille

4) kouluta itseäsi

5) osakemarkkinoille joko tiettyihin itse valitsemiisi osakkeisiin Nordnetin kautta tai sitten suoraan Seligsonin indeksirahastoihin, määritä minkä verran uskallat laittaa osakemarkkinoille ja minkä verran korkoihin, joskus hyvänä riskinä pidetään, että osakkeisiin 100-ikä prosentteina ja korkoihin se oman iän verran. Sellainen, joka ei halua riskiä ottaa, voi toki pitää vaikka suhdetta 90-10. Kukaan tuskin osuu täysin pohjalle, joten hajauttaminen kannattaa.

6) mikäli asuntojen hinnat tippuu nykyisestään n. 30% voi olla aika siirtyä sijoitusasuntojen pariin taas, luultavasti kannattaa ottaa puolet omaa rahaa ja puolet velkaa sitten

Vierailija
2/3 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aivan mykistynyt...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
18.12.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kestä. Jos täällä on joitain talousalan ammattilaisia, niin toki saa mielellään kommentoida noita mun ehdotuksia.