Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Supistuksista ja sairaslomasta - voisiko joku tietävä kertoa

Vierailija
04.06.2009 |

Olen vähän hämmentyneenä lukenut odotus-palstaa, jossa moni on kertonut jääneensä saikulle esim. kevyestä toimistotyöstä tosi aikaisin, esim. rv 17 kivuttomian supistusten takia. Ja yleensä nämä supistukset ovat jatkuneet saikusta huolimatta, ja tämä on tulkittu niin että pitää vaan lepäillä ja ehkä käydä kaupassa.

Minulle sanottiin edellisessä raskaudessa, että niitä kivuttomia supistuksia tulee kaikille ja kuuluukin tulla. Mitään vaarallista ne eivät yleensä tarkoita eikä niiden takia tarvitse rajoittaa normaalia elämää. Näin myös tein, ja lenkkelin ihan raskauden loppuun asti, lapsi syntyi täysiaikaisena ja kaikki ok.

Olen ymmärtänyt, että ainostaa kivuliaat supistukset voivat olla niitä avaavia ja sitä myöten vaarallisia liian aikaisessa vaiheessa, tai kivuttomat siinä tapauskessa että kohdun alueella havaitaan muutosta.Onko siis asianmukaista, että muutaman harjoitussupistuksen takia lopettaa kaiken liikkumisen ja työssäkäynnin?

Voisiko joku asiasta TIETÄVÄ vastata, kiitos? ;) Itsellä toinen raskaus ihan alussa ja aihe kiinnostaa kovasti.

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on jokaisessa raskaudessa (3) ollut riesana runsaat, reippaassa liikkeessä ollessa lähes taukoamattomat, ennakoivat supistukset. Minulla ne ovat olleet sinänsä kivuttomia, mutta niin voimakkaita, että on ollut pakko istuutua tai ainakin pysähtyä nojailemaan johonkin, että supistuksen saa laukeamaan. Jos ei pysähdy, maha vain kiristyy ja kiristyy ja lopulta alkaa pyörryttää ja tulee todella paha, oksettava ja huimaava olo jolloin on viimeistään pakko päästä pitkälleen jos ei halua pyörtyä lattialle. Lääkäreiden mukaan tälläiset saattavat aiheuttaa myös hetkellisen hapenpuutteen vauvalle. Kohdunsuulla minulla nämä ei ole koskaan tehneet mitään, enkä ole sitä oikeastaan pelännytkään enkä sen takia jäänyt s-lomalle. Vaan syystä että en yksinkertaisesti ole pystynyt tekemään työtäni tuollaisena. Kotona olen sen sijaan pystynyt elämään suhtkoht normaalisti, omaan tahtiin kun pystyy tekemään esim. kotitöitä niin on onnistunut ihan hyvin, töissä sitä on mentävä sitä tahtia kuin tilanne vaatii (sairaanhoitajana eräässä erittäin akuutissa yksikössä). Töissä tuntui aina, että kuormitin liikaa muita samassa työvuorossa olevia. Toki pystyin sitten vastaavasti tekemään kevyempiä töitä, mutta meillä monissa tilanteissa tarvitaan kaikkien täysi työpanos.

Mutta siinä mielessä en toki vastaa ap:n kysymykseen, että työni ei ole kevyttä toimistotyötä enkä ole koskaan jäänyt noin aikaisin pois, vaan sitkutellut niin pitkään kuin pystynyt, muutamaa viikkoa ennen ä-loman alkua on aina ollut pakko luovuttaa. Aikaisimmillaan taisin jäädä ensimmäisessä raskaudessa kuukausi ennen ä-lomaa, tokassa ja kolmannessa tiesi jo mistä on kyse ja jaksoi vähän pitempään.

Kyllähän monet varmaan jäävät turhaankin pois liian aikaisin, monelta neuvolalääkäriltä saa tosi helpolla saikkua vain pyytämällä, mutta tällä nyt halusin vain kertoa, että nämä ns. kivuttomatkin supistukset ovat hyvin yksilöllisiä. Toisella se saattaa tosiaankin olla vain niin lievä kiristyksen tunne, että pystyy esim. lenkkiä jatkamaan normaalisti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kaksi