Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
03.06.2009 |

Epäilen että itselläni saattaisi olla tämä kyseinen vaiva. Jokin aika luinlehdestä juttua tästä, juurikin tuo väsymys ja nyt olen huomannut että tukkakin harventunut huomattavasti. Miten pääsisin tutkimuksiin? Varaanko ajan ihan terveyskeskuksen yleislääkärille?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain tuolla arvolla jo lääkityksen. Suomen raja-arvo on 4-5, mutta jo yli 2,5 on liian korkea. Otettiinko sinulta T4V? Mene yksityiselle, katso hyvät lääkärit www.kilpirauhas.info.

Vierailija
2/19 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

www.kilpirauhas.info mutten voinut rekisteröityä. Oli kuulemma väärä käyttäjätunnus. Mitä tuohon käyttäjätunnus kohtaan pitäisi kirjoittaa ???

Oma THS arvoni on 3,1 ja lääkäri sanoi minulle sen olevan ok mutta vaivoja on silti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, että huudan otsikossa, mutta täytyy painottaa, että odottajien pitää huolehtia, että kilpirauhasarvot ovat kunnossa. Kilpirauhashormoni on oleellinen sikiön aivojen kehityksen kannalta, ja jo lieva vajaatoiminta voi häiritä vauvan neurologista kehitystä. Jatkuva väsymys raskaana on oire, johon kannattaa puuttua ja esim. T4V 10 on liian alhainen raskaana olevalle, vaikka normaalisti alarajan sisäpuolella! Raskaana TSH:n pitäisi pysyä 2,5-3 alapuolella, sanoi endokrinologi. Terveyskeskuslääkärit ym. eivät tästä yleensä tiedä, koska on niin uutta tietoa!

Vierailija
4/19 |
04.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

siina vaiheessa kun ma menin laakariin, mun THS oli 220, jolla loin kuulemma kaikki terkkarin ennatykset. Viela pysyin pystyssa, mutta muisti patki, puhe sammalsi ja olisin voinut nukkua kellon ympari. Ja ma vaan ajattelin, etta on taa pikkulapsiaika rankkaa...

Vierailija
5/19 |
02.12.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla todettiin just kilpparin vajaatoiminta ja löin kans lääkärin ennätykset arvoilla ths= 322 ja t4v= 1 ja ihan omilla jaloilla kävelen, tosin puheeseen tarvii vähän keskittyä, kuiva iho, väsymys, palelu ja huono muisti on vaivana. Mutta siis vähän pelottaa kun olen 5kk vanhan pojan äiti joka ihan tähän asti on kyllä kehittynyt normaalisti, mutta kyllä tuo vajaa toiminta on ollut jo raskaus aikanakin...

Vierailija
6/19 |
03.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei ollu uskoo silmiään ja passitti uuteen verikokeeseen, epäili labran tehneen jonku virheen. Uus Labra ja samat arvot. Hoitaja soitti heti että päivystykseen heti jos siltä tuntuu. Olo oli hirvee. Seuraavana päivänä lääkäri kirjotti reseptin ja jo helpotti. Toinen arvo oli just vielä 5,3 ja lääkärille menoa odottelen jahka palailis lomilta. Lääkityksen alotuksesta nyt 6kk. -minä-

Vierailija
7/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos siis olet työssä. Labrat otetaan ja niistä selviää kyllä paljon. Itselläni sama vaiva, lääkitys ollut jo vuosia. Just hiustenlähtö ja kova väsymys oli oireina. Oli toki muutakin.

Vierailija
8/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

oireita on juuri väsymys, kylmä, lihominen-aineen vaihdunta on hidasta, masennusoireet yms. katso lisää netistä.

mulla on myös hieman turvonnut kilpirauhanen.

itsellä lähti tukkaa silloin kun sairaus todettiin mutta olin vasta synnyttänyt ja silloin mulla lähtee tukkaa jokatapauksessa.

soita jos laittavat lähetteen labraan ihan ilman lääkäri käyntiä. mutta yleensä kyllä pitää ensin lääkärillä käydä

Vierailija
9/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko lääkkeitä syömään loppuelämänsä? Entä paraneeko hiustenkasvu enää entiselleen lääkkeiden myötä?

Vierailija
10/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muut vajaatoiminnanoireet korjaantuvat, kun löydetään oikea annos Thyroxin-lääkkeelle. Kilpirauhasen vajaatoiminta on helppo todeta verikokeella (tk-lääkäri tai muu yleislääkäri antaa lähetteen). Kannattaa muistaa, että Suomessa THS-arvon yläraja on 4,5, WHO:n suositus 2,5.

Itselläni tulee vajaatoiminnan oireet jo yli 2,5 arvoilla eli jos lääkäri vaan sanoo, että arvot kunnossa, kannattaa kysyä TSH-arvon suuruus. Itsellä arvolla TSH 4,3 lihoin 30 kg ja kokonaiskolesteroli nousi 4,4 ---> 7,0. Kuukautiset jäivät pois, väsytti, paleli, masensi, kärsin kovista lihaskivuista .... kaikki korjaantui kun kilpirauhaslääkitys aloitettiin (tosin annosta säädettiin yli vuosi).

Vierailija
11/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täyteen diagnoosista. Vasta vajaan vuoden on lääkitys ollut suht tasapainossa. Väsymystä aina välillä on, mutta muuten tunnen oloni melko hyväksi. Lihonutkaan en ole ja hiukset tuuheat. Väsymys ja hajamielisyys olivat oikeastaan ainoat oireet aikoinaan.

Vierailija
12/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

on ihan lapsenkengissä, voi olla vaikeaa saada sitä lähetettäkin tk:sta, - jos ei onnistu, käy yksityisellä.

oikeastaan tässä maassa saa mielialalääkkeet helpommin kuin thyroxinit :/

Vierailija
13/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
14/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tajusin kilpirauhaskokeet vain vaatia. Eikös kyseiseen vaivaan voi ihan peräti kuollakin, ellei sitä lääkitä..? Ei siis mikään kiva vaiva.

Vierailija
15/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa lähetteen labraan. Tuota sairautta ei tosin ole mitenkään helppo löytää. Arvot voivat olla ihan normaalit pitkäänkin, vaikka vajaatoiminta on jo olemassa. Joskus taas jäädään seuraamaan niitä juuri siinä rajalla olevia arvoja. Oireet ratkaisevat paljon, kun selvitellään mistä on kyse.

Vierailija
16/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaisi muuten edes epäillä, mutta siskolla on vasta todettu ko. tauti.

Oireet eivät ole kokoaikaisia, vaan pari kertaa viikossa on päivä jolloin en jaksa tehdä yhtään mitään. Väsyttää ja laiskottaa. Mitään ei saa aikaiseksi tehtyä loppuun. Masentaakin pahemmin kuin koskaan!

Yritän laihduttaa, mutta paino sen kun nousee! En tiedä mitä tämä oikein on jos ei kilpparin vajaatoimintaa. Lääkäriaika varattu, että jospa se tästä selviäisi..

Vierailija
17/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna soitan vihdoin ja viimein lääkärille. Pitkään tosiaan mietin että kuvittelenko kaiken, olenko pelkästään laiska. Mutta nyt kun tukkakin lähtee ja painoa n.20kg ylimääräistä on aika tehdä jotain. Jospa se tästä...

Vierailija
18/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

epäilin omalla kohdallani vajaatoimintaa jo aikaa sitten, ja kokoajan vahvistuu epälyt, mutta..kävin mittauttamassa arvot, on kuulemma rajojen sisällä, juu niinpä on kun suomessa raja-arvot on huikeat verrattuna moneen muuhun maahan.

Minulla on oireina juuri tuo ylitsepääsemätön väsymys, hiusten lähtö, masennus, sekä muutama muu oirelistasta, meillä on myös suvussa vajaatoimintaa.

Siskollani on vajaatoiminta, ja lääkitys siihen, arvot eivät juurikaan olleet omista arvoistani poikkeavia, mutta hän asuukin ulkomailla.

Lääkärin mielestä minulla ei ole mitään ongelmaa kilpirauhasen kanssa, mutta ei sitä kyllä kiinnostanut mistä muusta oireet johtuvat.

Vierailija
19/19 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisilla arvoilla olettesaaneet lääkitystä? Minulla otettiin juuri kokeet ja Tsh oli 3,9. Sanottiin sen olevan raja-arvojen sisäpuolella eli mitään ei tehdä. Oireina minulla on jo vuosia ollut hiustenlähtö ja väsyminen, nyt myös lihominen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan seitsemän