Hirveät menkat synnytyksen jälkeen!
APUA! Olen synnyttänyt esikoiseni 2kk sitten, ja kuukautiset alkoivat toissapäivänä. Nyt tuntuu, että vuodan kuiviin! Siis vuoto on todellakin ihan järkyttävän runsasta, ja nyt huolettaa, että onko tämä ihan normaalia, vai pitääkö ottaa yhteyttä lääkäriin. Joudun vaihtelemaan rättiä tunnin välein..onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (13)
Kyllä ne siitä tasaantuu.
t. monta kertaa synnyttänyt
entiset niukat kuukautiset muuttuneet pysyvästi (?) todella runsaiksi. Nuorin lapsista on nyt yli 3v. Nyt on pieniä kipuja ollut viimeaikoina, mutta alkuun ei tuntunut miltään ja epäsäännöllisyyden vuoksi olikin hauskaa kun ei koskaan voinut päätellä mistään milloin alkaa...
Vauva on nyt 5 kk ja viime vklp oli ovulaatiomaista kipua vasemmalla alavatsassa. Oli tosi voimakas ja joku sanoi, että synnytyksen jälkeen ovulaatiokipu on voimakasta. Nyt odottelen että milloin alkaa...
ja runsaiksi. Tampoonin sai vaihtaa ekoina päivinä kerran tunnissa. Gyne keksi ehdottaa minipillereitä ja ne pelastivat minut. Nyt olen käyttänyt niitä kolme vuotta, ei kuukautisia (niukat joskus). Tällä systeemillä jatkat vaihdevuosiin, olen gynen kanssa sopinut. Mietin jo sterilisaatiota, mutta juuri kuukatisten palaaminen pyörsi pääni.
Mulla järkyttävän runsaat kuukautiset 3 kk synnytyksestä. Muuttuivat heti säännöllisiksi, ja jatkuvat edelleen järkyttävän runsaina vaikka lapsi on jo 6 v. Side ja tamponi pitää olla molemmat, ja siltikin joutuu vaihtamaan tunnin välein.
Liian runsaisiin kuukautisiin on myös lääkkeitä olemassa, joten vuositolkulla niistä ei kannata kärsiä. Itse käytin lääkkeitä teininä, kun vuoto oli niin rajua, että vaikutti jo fyysiseen jaksamiseen. Reseptillä niitä saa.
Toisen synnytyksen jälkeen ensimmäiset kuukautiset oli myös mulla ihan hirvittävän runsaat ja kivuliaat. Kuukuppia piti tyhjentää aina parin tunnin välein. Mutta sitten seuraavat ja siitä edespäin menkat on olleet ihan normaalit. Mulla kävi myös se hyvä juttu, että eka synnytys vei kuukautiskivut pois kokonaan (lukuunottamatta noita toisen jälkeisiä ekoja kauheita).
Taas uusi stressi ensimmäistään odottavalle. En tosiaan halua alkaa syömään mitään e-pillereitä vain menkkojen takia, kun en niitä muuten tarvitse. Toivottavasti mulle tulee ihan normaalit menkat
olen ikäni saanut "nauttia" runsaista menkoista. Kivut jäi synnytyssaliin, mutta vuoto ei! Hormonaalinen ehkäisy auttaa. Lisäksi olen syönyt Caprilonia, joka vähentää tehokkaasti vuotoa, saa reseptillä. Rohkeasti lääkäriin, jos vuoto on aina tosi runsasta!
Aina välillä on kylläkin melko voimakasta, menkkamaista kipua mutta vuotoa ei ole näkynyt. Onko tää nyt sitten merkki jostain endosta...
ekat menkat synnytyksen jälkeen. Se on ihan normaalia.
tuska oli niiiin kova, etten tuntenut edes pissahätää. sattui mahan lisäksi selkään ja kylkiin. kolmannet oli jo ihan normit.