Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä ainokaiselle, joka ei kykene

Vierailija
02.06.2009 |

lainaaman leluja muille tai jakamaan omastaan muille (esim. purkka, keksit)? Suhtautuu lähtökohtaisen kielteisesti vieraisiin lapsiin (puistoissa) ja kavereitaankin kohtaan on nuiva, kun tulee puhe oman lelun tai tavaran lainaamisesta hetkeksi yhteisissä leikeissä. Argh. Olemme yrittäneet hyvällä ja pahalla. Rangaistukset, jäähyt ja tavaroiden jäähyt ei auta mitään. Lapsi on itsepäinen (todella myös pk:n hoitajien mukaan) ja saa klassisia itkuporku/kirkumis-raivareita, jos joku asia ei miellytä. Kuulostaa varmaan aika tyypilliseltä ainokaiselta, mutta en halua kasvattaa lapsestani pikkuhirviötä, joka käytöksellään karkoittaa ne muutamat olemassaolevat kaveritkin. Itse olemme yrittäneet näyttää esimerkkiä ja lainaamme esim. mun siskon kanssa toisillemme vaatteita, kavereille työkaluja jne. ja näyttänyt niillä lapselle, että oman tavaran lainaaminen on mukavaa, koska sillä saa toisen iloiseksi.

Muuten lapsi vaikuttaa suht. koht. "normaalilta" ja kehittyy ikänsä mukaisesti.

Olisko kenelläkään vinkkejä asiassa kehittymiseen? Lapsi on nyt 5-vuotias ja tätä ongelmaa on jatkunut jo 2 vuotta. En haluaisi antaa periksi ("älä sitten lainaa"), koska se ei ole mielestäni oikein, enkä halua tukea sellaista kasvatusta lapsessani. Mieluummin kuuntelen huutoa ja kirkunaakin ;). Onko mitään toiveita, että lapsi alkaa joustamaan iän myötä?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka ei ole ainokainen edes. Neljävuotias on erittäin huono antamaan muille leikkiin omia lelujaan. Hiekkiksella oikein huutaa kaukaa muille, että "nämä on sitten mun, niitä ei saa ottaa". Hävettää, mutta yritän vaan sinnikkäästi jaksaa selittää, että kyllä niitä muillekin voi ja pitääkin lainata (etenkin jos lapset tuttuja). Vieraille lapsillehan ei velvollisuutta ole puistossakaan lainata, joskin ihan hyvä tapa, jos omia hiekkaleluja on paljon ja toisilla ei mitään. Välillä pakotan lapsen antamaan osan leluista muille. Huutoa tulee, mut oppiipahan sitten. Tsemppiä vaan sinne!

Vierailija
2/7 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen selittänyt vastaavassa tapauksessa vielä kerran, miten ihmisten kesken käyttäydytään ja varoittanut, että jos homma ei toimi, lelu toisensa jälkeen häipyy toistaiseksi varastoon. (Uusia en tietenkään myöskään ostanut). Lastenhuoneessa oli aika väljää jonkin ajan päästä, mutta lopulta asia meni perille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sanonut että et koske muiden leluihin jos etlainaa omiasi ja on tepsinyt

Vierailija
4/7 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä riipu siitä onko lapsella sisaruksia vai ei.

Omassa tuttavpiirissäni on erittäin paljon muita huomioonottavia ja tavaroitaan jakavia ainokaisia, sekä maailman "itsekkäimpiä" ison sisarussarjan jäseniä. Ja päinvastoin.

Vierailija
5/7 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä riipu siitä onko lapsella sisaruksia vai ei.

Omassa tuttavpiirissäni on erittäin paljon muita huomioonottavia ja tavaroitaan jakavia ainokaisia, sekä maailman "itsekkäimpiä" ison sisarussarjan jäseniä. Ja päinvastoin.

tiukkaa linjaa. Täytyyhän iän myötä oppimisenkin kautta jotain joustoa tuoho lainaamishalukkuuteen ja jakamiseen tulla, mutta varmaan tosiaan pitkälti myös luonnekysymys. Täytyy systemaattisesti ottaa ne "kiistanalaiset" lelut vaan pois käytöstä, jos ei suostu lainaamaan! Mitenkään luontevasti tuo lainailu ei meidän lapseltamme näytä luonnostaan tulevan. Mistä lie perinyt :).

Vierailija
6/7 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on kaksonen ja 7-v. Ei ole koskaan halunnut jakaa lelujaan. Pelkää että menevät rikki tms ja kyllähän sen toisaalta ymmärtääkin koska poika on tarkka luonne.

Päinvastoin luulen että monet ainokaiset ovat anteliaita. Tästähän oli tehty jopa tutkimuskin joka sitä tuki!

Vierailija
7/7 |
03.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika on kaksonen ja 7-v. Ei ole koskaan halunnut jakaa lelujaan. Pelkää että menevät rikki tms ja kyllähän sen toisaalta ymmärtääkin koska poika on tarkka luonne.

Päinvastoin luulen että monet ainokaiset ovat anteliaita. Tästähän oli tehty jopa tutkimuskin joka sitä tuki!

Ok. Usein vaan (mummot, ystävät, sukulaiset) tuppaavat sanomaan meille puhuessamme aiheesta, että "mikäs ihme se on, kun sillä ei ole sisaruksia, jonka kanssa tavarat joutuisi jakamaan". Helposti meille vanhemmille tulee se kuva, että isossa sisarusparvessa tämä ehkä menisi luonnostaan tämä jakaminen. Mutta taisin olla olettamuksieni kanssa väärässä :-D. Toivotaan, että oma esimerkkimme kantaisi hedelmää ja lapsi oppisi ajan kanssa anteliaammaksi.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan