Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

lapsi oli ihan lämpöhalvauksen partaalla eilen tarhasta

Vierailija
02.06.2009 |

hakiessa,oli kyllä lierihattu mukana,muttei päässä,reissarissa luki vaan,että pitäisi tuoda lippalakki,siis mitä,miksei lierihattu kelpaa kun lapsi siitä tykkää ja suojaa hyvin kasvoja ja niskaa. Pihallakaan ei ollut hoitsua näkösällä vaikka mies kurkki joka nurkan taakse,no otti omansa ja lähti sanomatta mitään,kyllä taas on luotto huipussaan pk täteihin!

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sun tarvii mennä sinne pk hon sanoo!!

Vierailija
2/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lasta ei saanut jättää tai hakea ilman että pk-tädit kirjasi sen ylös. (ja jokainen otettiin vastaan tervehdyksellä, samoin lähtiessä sanottiin kädestä pitäen heiheit)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

espoossa oli näin

ap

Vierailija
4/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itte oon nyt äitiyslomalla, mutta meiän päiväkodissa huolehditaan kyllä, että lapsilla on kuumalla hatut päässä ja juotavaa tarjolla. Eikä missään nimessä saa hakea lasta ilman henkilökunnalle kertomista. Eikö ne edes säikähtäneet kun lapsi huomattiin puuttuvaksi?

Mulle kävi kerran niin, että olin iltapäivystäjänä, mun lisäksi yksi hoitaja pihassa. Laskin kaikki lapset, sitten menin viemään yhden pyörätuolilapsen taksiin. Meni ehkä 2-3min, sitten tulin takaisin, laskin taas lapset, ja huomasin yhden pienen puuttuvan.

Sittenhän sitä juostiin sisätilat ja ulkotilat nopeasti läpi, ja soitettiin lopulta karmiva puhelu lapsen vanhemmille, että ovatko ehkä hakeneet lapsen. Niin oli onneksi käynyt, isä oli nostanut lapsen aidan yli sanomatta mitään. Hurja säikähdys oli! Mutta tosiaan kymmenen minuutin sisään katoamisesta oli soitto vahemmille tehty. Kamalaa, jos ne ei teidän päiväkodista edes soittaneet perään!

Vierailija
5/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsella oli kahdet housut päällekkäin (sisä- ja ulkohousut)... arvatkaa oliko hänellä kuuma, kun juoksi hiekkakentällä auringon paisteessa. Oli kuulemma itse halunnut pitää niin. Poika on kuitenkin vain 3 vuotias, joten ei mielestäni osaa tehdä päätöksiä vaatetuksen suhteen.

Vierailija
6/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

millaisia ihmisiä on hoitajiksi alkanut ja toimii.

Koulutusta varmaan pitäisi muuttaa jotenkin kun on niin paljon mitä tavallisen äidin täytyy hoitajille opetta ja neuvoa.

Lapsen hakijan on kyllä haettava hoitohenkilökuntaan kuuluva vaikka sisältä huudellen huhuuta siellä, täti voi olla pissattamassa tai hakemassa kylmäpakkausta jääkaapista kuhmuun...

Yleensä iltavuorolaiselle jää puhelin ulos, ja minä ainakin vaikka siitä ulkoa soittaisin että ollaan hakemassa, voidaanko sanoa heit jossain päin...

Vierailija
7/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama päivä sitten oli vielä pukenut lapselle sukkikset,farkut ja tuulihousut! kyseessä 3v joka ei kyllä osaa itse sanoa,että onpas liikaa päällä,no en mäkään viitti joka asiasta huomauttaa kun niitä tuntuu tässä riittävän. Kyseessä on iso pk ja ei siellä kyllä ip hoito puoli neljältä ole yhden eikä kahdenkaan hoitajan varassa,että en sitten tiedä missä olivat,ehkä näkivät auton perävalot ja eivät asiaa hämmästelleet ja mies oli kyllä kuikuillut siellä pihalla ja osittain sisälläkin

ap

Vierailija
8/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

vinkkaa vähän missä päin Espoota? Alkoi pelottaa...

T. espoolainen

Vierailija
9/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän touhuun saadaan muutos vain puuttumalla siihen!

Nyt ap teet kirjallisen selvityspyynnön tilanteesta SEKÄ päiväkodin johtajalle ETTÄ kotikaupunkisi sosiaalitoimen johtajalle.

Mikään ei muut av:lla ruikuttamalla.

Vierailija
10/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä kolmas espoolainen..

Eilen oli myös meillä lapsi kuumissaan. Olin pakannut mukaan teepparin, kevyet kengät ja shortsit, ja lapsella aamulla kevyet pitkät puuvillahousut päällä. Kuitenkin iltapäivän ajaksi vaihdettu farkut, ja olipa typyllä vielä hupparikin päällä. Tukka aivan märkänä hiestä kun sen hoidosta hain.

Ainakin itse olen pistänyt merkille sen, että nuorilla hoitajilla ei ole mitään käsitystä tuosta pukemisesta. Siis tyyliin opiskelijoilla jotka tuuraavat, tai valmistuneilla. Luotan ainoastaan +40v pitkään alalla olleisiin, valitettavasti..

Vierailija
11/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Hoitajat eivät vaivaudu katsomaan sinne reppuun mitä on vaihtoehdoksi laitettu mukaan. Tottakai aamuisin on viileämpää kun lapsi tuodaan vaikka aikaisin, ja sitten on varalla ne kuuman ilman vaatteet kassissa. Kun vanhempi lähtee ehkä kiireessään pois, niin ei tule ottaneeksi esille niitä ulosmeno/säänvaihteluvaatteita.

Sanoinkin työpaikallani vanhemmille esim. talvella, että ottakaa esille villavaattee/fleece ym. jos niitä puvun alla on tarkoitus käyttää, sillä lapsi voi pujahtaa nopeasti pukuun eikä välttämättä kukaan tarkista ulosmennessä esim. ovella, mitä vetskarin alta löytyy tai ei. Itse en pysty yksin vastaamaan kaikkien ryhmän lasten sopivasta vaatetuksesta, sillä menen vuorollani ulos ensimmäisten pukijoiden kanssa jne. Olen passittanut sisälle paljaat kaulat, villasukattomat paljaat nilkat; kumilenksua kun ei ole valvottu laitettavaksi tai autettu saappaan alle... Siksi tosiaan sanoin vanhemmille että ottavat... Usein kävi niin kun ihmeteltiin ulkona lapsen vilua, niin sieltä kassistahan löytyy kauluria, lapasta rukkasen alle jne.

Miksi näitä itsestään selviä asioita pitää olla snomassa hoitajille, yleensä puhutaan vanhempien laiminlyönneistä, ettei sitä ja tätä. Jos esim. hoitajan mielestä on lastensuojelullinen asia vaikka aamupalan väliin jättäminen lapsen tullessa eskariin, kun ei vaan aamulla ensimmäiseksi syöminen maistu, niin eikö tunnu myös lämpöhalvauksen /nestehukan mahdollisuuden saaminen lapsella myös ls-tapaukselta, nyt virallisempaan tahoon?

Vierailija
12/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä Järvenpäässä poikien tarhassa hommat ovat sujuneet mallikkaasti, aina on lapsilla ollut säänmukaiset vaatteet ja kesäisin hoidossa on ulkona pöytä, jossa on jokaisen lapsen nimellä varustettu muki, josta voi käydä hörppäämässä juotavaa. Hoitajat ovat aina pihalla lasten kanssa ja lasten pitää kädestä pitäen käydä sanomassa näkemiin ennen kotiinlähtöä.

Vierailija
13/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä hyviä että vähemmän hyviä.

Monessa kunnalisessa ei tarvitse kuin huiskaista portille kun hakija lapsen kanssa hutelee "heitä" ja nähty on, kuka lähtee. Mutta monessa yksityisessä taas lapsen tullessa ja lähtiessä kuuluu kätellen "näyttää" että tuli tai lähtee.

On hyvää tapakasvatusta ja myös lapselle jää tunne että on tärkeä pieni ihminen, jota huomioidaan kättelemällä jne. Itsekin olin Järvenpäässä akoinaan sellaisessa, jossa sanottin kädestä pitäen huomenta katsoen lasta silmiin ja päinvastoin, lähtiessä myös. Tapa kuuluu kyseiseen pedagogiikkaan, muttei tekisi huonoa kasvatuksellisesti, kuten myös lasten kirjaamiseksi ajan tasalle tullen/mennen.

On muuten kivan näköistä kun aikuiset kättelevät toisiaan. Tavat ovat hallussa ja toivoisi siirtyvän sukupolvelta toiselle.

Vierailija
14/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitin ketjuun neljäntenä omasta ryhmästäni. Tuumin, että itse kyllä pyrin aina tarkistamaan jokaisen lapsen vaatetuksen. Olen aika nuori opettajana, en todella 40+ työssä ollut, mutta siis kyllä vuosia. Mielestäni kuitenkin huolehdin lapsista ja tajuan kyllä pukeutumisen päälle.

Siellä päiväkodissa on kuitenkin monta ihmistä töissä, ja kaikkien näkemykset ei aina kohtaa. Esimerkiksi säännöt vaatteiden määrästä vaihtelevat joskus hoitajien kesken. Ja sijaiset ei aina tajua katsoa miten lapset ovat pukeneet, tarkistaa lenksuja kenkien päältä tai kaulahuiveja tai villaisia välipukuja. Ja itse sijaiksuuksia tehneenä voin kertoa, ettei se ole aina helppoa. sijaisilla on erityisen suuri työ kun eivät tunne lapsia tai päiväkodin tiloja tai varavaatteita tai tapoja, siinä nopeat ja huolimattomat pukeutujat nopeasti vilahtavat ulos.

Mutta jos olen itse ulkona ottamassa vastaan ja tiedän sijaisen pukevan lapsia sisällä, tarkistan lasten vaatteet ja lähetän takaisin vaihtamaan jos tarvetta on. Ja kesäkuumalla on hatut ja aurinkorasvat ja vedet.

Mikään ihmenainen en silti ole, ja varmasti on joskus joku lapsi pukenut liikaa/liian vähän enkä ole sitä huomannut, lapsia kun on monta ja tekemistä valtavasti. Siitä voi aivan hyvin sanoa, en itse tietenkään loukkaantuisi ja muistaisin seuraavalla kerralla katsoa tarkemmin. Ja paras tapa on sanoa ensin ryhmän aikuisille, ja sitten vasta lähteä korkeammalle taholle, asioihin kun on usein ihan hyvä syy.

Esimerkiksi tuo, että on lappu "tuokaa lippis": ehkä henkilökunta ei ole vain huomannut lapsen lierihattua tai tunnistanut sitä lapsen hatuksi? Itse kyllä siinä tilanteessa kaivaisin jonkun huivin edes lapsen päähän.

Vierailija
15/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut joka ikinen päivä,välillä se on päässä ja välillä ei

ap

Vierailija
16/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla on varavaatteita sekä jumppavehkeet jne. siellä lokerossa AINA, ettei ne sitten puutu ku pitäis olla. Mulle henk.koht. ei oo toi repun käyttö pk:ssa oikeen auennu...

- Hoitajat eivät vaivaudu katsomaan sinne reppuun mitä on vaihtoehdoksi laitettu mukaan. Tottakai aamuisin on viileämpää kun lapsi tuodaan vaikka aikaisin jne.

Vierailija
17/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkoa kotiin, vaaatteet ovat kenties pesun tarpessa kevät-kesä-alkusyksy -aikaan, ei niitä jätetä päiväkotiin kostean hiekan tarttuessa jne.

Aamulla tuodan puhtaat vaatteet päiväulkoiluun, sisähousut ja ulkohousut ovat erikseen olkoonkin samaa kangasta, mutta toiset ovat olleeet ulkokäytössä ja toinen jää sisäkäyttöön, Mekoilla samajuttu, hiekkaa voi olla istumisen jälkeen hiekkaisessa paikassa...

Talvella useat vanhemmat ottavat lapsen pois hoidosta suoraan ulkoa, jolloin kotiin lähtee myös sellaista vaatetta esim. pakkasella, jota ei aamulla autolla tuodessa laiteta haalarin alle ja kädessäkö pitäisi villasukat (jos sellaiset saappaat), damaskit ja lämmin neule tai fleece ym. Muovikassi on aika yleinen näissä, mutta niihin usein jää vaatteet jos ei lapsi itse ota tai vanhempi laita sinne puvun sisään tai lokeroon. On hyvä pitää lokerossa aina varavaatteita hihojen kastumisen varalle, sukat kastuu jne. Lokerot ovat kaikille määrämittaisia, joten viidenkin eri päivän varalle haalarin kanssa puettavat vaatteet vievät aika paljon tilaa, eli jos maantaisin täydennät viiden päivän vaatteet jotka jää aina kotiin, ja seuraavana päivänä taas jätät ne varavaatteet... Kuinka menettelet jumpassa hiestä kosteaksi tulleen T-paidan kanssa, lapsesi ryttää sen kyllästettyyn jumppapussiin joka roikkuu naulakossa ja odottaa seuraava jumppahetkeä. Viikkaako hoitaja jumppa-asut pussin tai lokeroon, jossa kyllä ilma kulkee mutta pusero voi olla kostea.

Vierailija
18/18 |
02.06.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti on esim. huppari lapsilla josta tuulisella ja kolealla säällä saa hupun päähän lippalakin päälle. Ulos mentäessä sää voi olla lämmin mutta lähempänä sulkemisaikaa voi jo olla kylmempää ja päin vastoin.