Miksi nimeni lausutaan (lähes) aina väärin?!
Mikä ihme lukihäirä suomalaisilla on, kun on niin hemmetin vaikea sanoa nimeäni oikein?
Joskus tosiaan mietin, että pitäisikö aina edes korjata? Kuitenkin tunnen suurta ärtyneisyyttä, jos joku sanoo nimeni väärin.
Kyselee: Soili
Kommentit (23)
Minua sanotaan jatkuvasti Soileksi.
Siis miten se kuuluu sanoa ja miten se sitten sanotaan?
Minua sanotaan jatkuvasti Soileksi.
lausutaan väärin lähes kaikki Mar-Maar yms -alkuiset nimet...
Maarit,Maaret, Maaria,Maria Marjo,Marja,Maria,Mari Marjatta,Maritta,Marjetta ...
T. Jenny (joka aina sanotaan Jenni)
Jos jonkun idiootin nimi on vaikka Cia, niin sanon "sia". Jos äiti haluaakin että nimi lausutaan "kiia", niin ihan sama. En ala opetella poikkeuksenpoikkeuksia, jos todennäköisesti kyseessä on vain kertakohtaaminen.
Jennyä sanon jennyksi, ja jos äiti haluaakin että on jenni, niin olisi sitten laittanut ii:n perään.
minun nimestä väännetään toisuvastii ihan absurdeja muotoja! Nimeni on Oona, noonan ja moonan vielä ymmärrän, mutta noora ja joona (siis ihan oikeasti, miehen nimi!) on jo minusta hieman törkeää. Myöskin minua kutsutaan usein tyttäreni nimellä joka on todella poikkeava omastani..
Marjatta, Marita, Marjaana, Annukka
annan kutsua miksi haluavat, en jaksa korjata
on Else ja hän on lähes poikkeuksetta Elsi (eli juuri toisin päin).
Minä olen Marjo ja erittäin usein se muuttuu Marjaksi. Eikä tuo Marjokaan ole kauhean harvinainen nimi. Luokallani oli aikanaan 3 Marjoa (ja 2 Marjaa).
Olen Salla ja sitä on vaikea kuulla tai muistaa väärin. No muutaman kerran olen ollut yhdelle huonomuistiselle Sanna, mutta tämä on todella harvinainen poikkeus. Enpä ole ajatellut että tämmöistä hyötyä voisi nimestä olla, onhan se oma nimi kuitenkin osa identiteettiä, joten tuntuisi loukkaavalta jos olisi ihmisille koko ajan "väärän niminen".
eli Kaijaa on kutsuttu Kaisaksi tai Katjaksi hyvin usein. No, 70-luvun lopulla syntyneenä Kaija on paljon harvinaisempi nimi kuin kumpikaan noista mainituista (taisivat olla suosikkinimiä silloin).
enkä jaksa yleensä edes korjata. Relaa vähän, ei pidä ottaa tuollaisesta nokkiinsa.
t. Merja
Minuakin kutsuttiin entisessä työpaikassa monesti väärällä nimellä (yhden kirjaimen heitto joko alussa tai lopussa). Kyllä ne oli ne samat ihmiset jotka aina sanoi sen nimen väärin eikä siinä ollut mistään muusta kyse kuin siitä, että eivät vain halunneet muistaa nimeä oikein.. Tai siis että en ollut tarpeeksi kiinnostava, jotta olisi kannattanut nimeä opetella oikein. (ihan on perusnimi minullakin!). Näin sen ainakin koin, eivät koskaan ketään muuta, vaikka pomoa, kutsuneet väärällä nimellä =)
Itse korjasin sen väärän nimen JOKA IKINEN KERTA. Oli todella ärsyttävää. Joskus leikin, etten kuullut mitään jos nimi meni väärin :D Ja välillä mietin sitä, että alkaisin itse kutsua heitä väärillä nimillä.. Vaikka Pasia Sasiksi tai Pasaksi.. jokohan olisivat tajunneet? xD
minä olen Maria ja minua sanotaan Marjaksi. Who cares...
Soile ei tosin kuulu niihin, vaikka naapureissa on kaaksi Soilea ja ystävänä yksi Soili. Mutta Annamari > Annemari, Pertti vai Pentti, Maarit vai Maaret, Lassi vai Lasse, Annikka vai Annika, Lea vai Leea, ja jopa reino vai rauno.
minä olen Maria ja minua sanotaan Marjaksi.
Kaverini tytär on Maria ja kutsuin häntä vuosia Marjaksi. Vasta nimen kortista luettuani tajusin että tyttö onkin Maria. En vaan ollut kuullut eroa. Hassua tässä on se, että oman tyttäreni toinen nimi on Maria. En edes nimeä antaessa tajunnut antavani saman nimen kuin kaverin tytöllä.
Mua on kutsuttu mm. näillä nimillä, joista yksikään ei ole oikea:
Anna-Mari
Anne-Mari
Anna-Maija
Sanna-Maria
Sanna-Maija
Sandra-Mari
Sandra-Maria
Hanna-Mari
Hanna-Maija
Hanna-Maria
Maria
Marie
Marianne
Marjaana
Sirkku-Mari
Mun esimerkiksi on tosi vaikea muistaa ihmisten nimiä, kasvot sen sijaan muistan aina. Lisäksi menee monesti sekaisin.
Teen työkseni kouluttajan hommia ja mun pitäisi opetella n. 1000 henkilön nimet/v ja oikeasti olen iloinen, jos menee edes sinne päin. Ihmisten on vain vaikea tajuta, että ope ei muista nimiä, jos he itse muistavat...mutta kyse ei todellakaan ole siitä, ettei kiinnostaisi, helpottaisihan se omaakin hommaa.
Itselläni on sellanen nimi, että harvoin sanotaan väärin, paitsi ulkomailla. Mutta enpä usko, että se häiritsisi. Mun sukunimi kyllä kuullaan väärin, kun yleisempi nimi eroaa vaan yhdellä kirjaimella (Esim. Virtonen). Mutta ei se mua haittaa, tarkistan aina, menikö oikein.
Siru
Siiri
Sari
Sini
jopa Sinikka
mun nimi on Siri. Eikä paljon auta, jos sanoo, et se on kahdella ii:llä, ei kolmella...
Lisäksi tyttönimestäni sai aivan uskomattomia variaatioita, vaikka kyseessä on ihan helppo, suomenkielinen -NEN -nimi.
lausutaan väärin lähes kaikki Mar-Maar yms -alkuiset nimet...
Maarit,Maaret, Maaria,Maria Marjo,Marja,Maria,Mari Marjatta,Maritta,Marjetta ...
edes kukaan ulkomaalainen.
terv. Mari
Suali: