Miten olette saaneet pahan atooppisen ihottuman kuriin?
Meillä tytöllä ihottumaa kasvoissa, käsivarsissa ja vaippa-alueella, eikä ainakaan Essex plus auta mitään. Koko ajan pitää laittaa kortisonikuureja. Osaisko joku suositella tehokkaampaa voidetta? Tarttee varmaan mennä allergologille, kun ei kortisoniakaan voi koko ajan laittaa.
Kommentit (65)
Lastenlääkärissä ei mitään allergiaa testeissä 10kk ikäiseltä löytynyt, ja siellä saimme kortisoni- ja rasvausohjeet ja atooppisen ihon diagnoosin. Itse olin kuitenkin huomannut selvän yhteyden maidon ja ihottuman välillä (ihottuma paheni kahden päivän sisällä maitotuotteen nauttimisesta) ja lasten allergialääkäriltä sain oirekuvauksella vahvistuksen sille, että oli oikeasti maitoallergia. Maidon ja maitoproteiinin poisjättämisellä ihottumat häipyivät nopeasti ja lähes täysin, kortisonia ei tarvittu kertaakaan sen jälkeen. Maitoa testattiin n. puolen vuoden välein ja 2,5 vuotiaana voitiin ottaa maito takaisin ruokavalioon. Atooppisesta ihosta ei ole jäljellä kuin lääkärin 10-kuisena tekemä "diagnoosi".
Paras rasva ihottumiin oli meillä Locobase repair -voide (oranssikuvioinen Locobase). Testattiin varmaan 20 erilaista, tuo on hieman keskivertoa kalliimpi rasva, mutta hyvin riittoisa ja hyvin tehokas.
Oma atooppinen ihottumani ja samaten lapsen iho on pysynyt kunnossa, kun ruokavaliota täydennetään omega-3-rasvahapovalmisteilla (kapselit). Helokkiöljy ajanee saman asian - joku täällä kirjoitti helokkiöljystä.
Vaikka voiteena kokeilisi mitä tahansa valmistetta, niin rinnalle kannattaa ehdottomasti kuitenkin ottaa omega-3-kapselit. Niillähän on etuja muutenkin terveyteen (jos ei ole verenhyytymisongelmia). Lisäksi tietysti hyvä kasviöljyjä päivittäin ja rasvaista kalaa vähintään kerran viikossa!
Meillä omegaa syö koko perhe, varsinkin talvikaudet. Näin kesällä iho voi hyvin ilman ravintolisiä, mutta syksyn tullen kuuri alkaa taas.
PS. Lapsille on olemassa omia omega-3-ravintolisiä, jotka uppoavat ehkä paremmin.
lainkaan näihin hoitoihin ennenkuin veimme viimeisenä toivona 8v lääkärille (alansa huippua Suomessa, ei mikään harrastelija). Tytöllä oli koko takareidet ja pakarat täynnä ihottumaa, kämmenet samoin ja tuskat niin kovat että hän puhui jo kuolemisesta. Mitkään ns normaalihoidot ei auttaneet, päinvastoin. Homeopaatille mentiin helmikuussa ja toukokuussa tyttö ui meressä ja uima-altaassa! Vain kolikon kokoinen ihottumaläikkä oli jäljellä! Olen edelleen nyt 18 vuotta myöhemmin äärettömän onnellinen että kokeilimme, vieläkin kämmeniin tulee ihottumaa kun hän hermostuu jostain mutta elimistö korjaa itse.
mutta meillä mies kamppaillut atooppisen ihon ongelmien kanssa koko ikänsä ja 3v tyttö samoin. Viime talvena olin jälleen kerran jollain kosmetiikkakutsuilla ja jälleen kerran ostin tuubin kun esittelijä mainitsi sen sopivan atoopikolle. Tällä kertaa esittelijä ppuhui totta... Kummankaan, tytön ja miehen, iho ei ole ikinä ollut niin siloinen ja ihana. En edes muista mitkä kutsut kyseessä oli kun niitä riittää, mutta tuubin nimestä päätellen taisivat olla Aloe vera tms. kutsut. Rasva on Aloe moisturizing lotion, with collagen and elastin. Forever- merkki tuossa myös näyttää olevan.
Toivottavasti auttaa jota kuta muutakin.
Ruoka-allergioista on moni jo kirjoittanutkin ja sen allekirjoitan: eli riittävästi etsimällä löytyy ne allergian aiheuttajat ja iho rauhoittuu.
Pesuaineistakin on ollut mainitoja: eli ne omat saippuat ja shampoot vaihtoon, sopivat rasvat ja myös pyykinpesuaineet sopiviksi. Itselleni todella pahaa käsi-ihottumaa aiheutui astianpesukoneen pesuaineesta! Eli tosiaan kaikki kodin puhdistusaineet on hyvä käydä läpi.
Ja vähän vanhempana miettiä kaikki materiaalit muutenkin: Itselläni opiskeluaikana oli myös paha käsi-ihottuma, syypääksi paljastui paljon käsissä pyörittelemäni kumi-esine... Esim. kumi on yleinen allergian aiheuttaja (vaatteiden kuminauhat, kumisaappaat...) ja erilaiset metallit (nikkeli,kromi, esim. ne nepparit ja rihkamakorut).
Itse en usko, että mitään "atooppista ihottumaa" on olemassakaan, vaan mielestäni syynä on aina allergia. Minunkin pahasti atooppiseksi luokiteltu iho ei tarvitse edes perusrasvaa, kun olen salapoliisin lailla selvittänyt allergian aiheuttajat ja vältän niitä. Mielestäni se on vain lääkäreille helppo syy, silloin kun ei jakseta nähdä vaivaa ongelman syyn etsimiselle.
ole mitään allergiaa taustalla, ei minulla eikä tyttärelläni vaikka molemmat olemme atoopikkoja. Allergiat on tutkittu moneen kertaan
38
Apteekista ilman reseptiä. Erikoisperusvoide, mutta toimii kortisonin tavoin (huom!) jatkuvassa käytössä. Ei käyttörajoitteita.
lapsesta asti ihopoliklinikan asiakkaana sairaalassa. Välillä oli sairaalajaksoja, mutta yleensä kävi vain seurannassa.
Teini-ikäisenä sitten joku lääkäri päätti laittaa vahvemman luokan kortisonia, jota ei ilmeisesti ollut ennen vielä uskallettu laittaa. (Celestoderm, muistaakseni). Sillä sitten parani, mutta samanaikaisesti annettiin myös UV-A -valohoitoa. (eli ensin liotettiin ihoa jossain altistusnesteessä ja sitten valolampun alle)
Ihottuma uusi parikymppisenä ja taas meni celestodermollä + valohoidolla, sillä kertaa annettiin sub-balohoitoa.
Eli VAHVAT antibiootit heti, kun ikä riittävä. Noita mietoja käytin vuosikausia tuloksetta.
VAHVAT KORTISONIT, olen 44, anteeksi.
Mulla on kohta 5-vuotias atoopikko ja nyt vihdoin on tullut helpotusta ihottumaan.
Se on totta, että eri henkilöillä näyttäisi olevan apua eri hoidoista. Tälle pojalle ei missään nimessä sovi pesu joka päivä, ei edes voidepesut - iho kuivuu kamalasti. Eli mitä vähemmän pesee, sen parempi.
Myöskään runsas rasvan syönti, kalaöljy ja mustaherukansiemenöljy eivät vaikuta millään lailla ihottumaan.
Itsekin epäilen allergioita. Tomaatti aiheuttaa ainakin ihottumaa, mutta epäilen myös maitoallergiaa.
Nyt perusvoiteena on kosteuspitoisempi Aqualan Duo, joka auttaa paljon paremmin kuin rasvaisemmat voiteet, vaikka kuulemma monilla on juuri päin vastoin. Kannattaa siis kokeilla eri voiteita. pojalla esim. punainen Apo base vaan pahensi ihottumaa.
Ja kortisonia kuureina.
Lapsi on käynyt kahdesti allergiatesteissä, pienempänä ei ollut mitään ja nyt maito (jota jo epäilin) oli vähän koholla, mutta lääkäri väitti, ettei se vielä tarkoita allergiaa.
Allergialääkettä on nyt kuitenkin ottanut ja yht'äkkiä ihottuma väheni ja ihokaan ei enää ole kovin kuiva (vaikka on talvikin).
Nyt mietin, pitäisikö maito kuitenkin jättää pois vähäksi aikaa ja katsoa häviäisikö ihottuma kokonaan.
avun luomu kookosöljystä. Pahinta se oli käsissä.
Kokeiltu on monet eri apteekin rasvat, monet kortisonikuurit ei pitkäaikaista apua.
Nyt iho hyvä. Öljyä laitetaan joka ilta. Päiväkodissa perusvoidetta.
Locobase repair -voide ja Ceridal-öljysuihke
Lääkäri määräsi vähän reilu 2 vuotiaalle tytölleni allrgiasairaalassa. Sanoin 2 vuoden kortisoni kuurien jälkeen ym. että nyt riittää, pakko olla joku hoitokeino muu kuin kortisoni. Lääkäri kysyi sitten että määrätäänkö todella kallista rasvaa. Ja siitä lähtien käytetty sitä. Nyt tyttö 10, ja ainoastaan kesällä käyttää kortisonia kun protopicia ei saa käyttää auringon valon kanssa samaan aikaan. Iho loisto kunnossa ja protopicia ei tarvitse usein enää laittaa. Auttaa myös minun karseaan ihooni.
[/quote]
koska se on alunperin elinsiirtojen hyljintareaktioon kehitetty laake (takrolimus)... Aikuiselle kylla sopii, mutta en usko etta lapselle laitettaisiin kuin aarimmaisessa tilanteessa, jos silloinkaan. Vai onko jollain kokemusta Protopicista lapsella, ja jos, niin missa tilanteessa? Ja Weledan tuotteet ovat muuten hyvia mutta kasvipohjaiset osat saattavat allergisoida (nimim. kokemusta on). Meilla mennaan ihan perusvoiteilla ja kortisonilla lasten osalta, ja osin aikuistenkin.
[/quote]
Lääkäri määräsi vähän reilu 2 vuotiaalle tytölleni allrgiasairaalassa. Sanoin 2 vuoden kortisoni kuurien jälkeen ym. että nyt riittää, pakko olla joku hoitokeino muu kuin kortisoni. Lääkäri kysyi sitten että määrätäänkö todella kallista rasvaa. Ja siitä lähtien käytetty sitä. Nyt tyttö 10, ja ainoastaan kesällä käyttää kortisonia kun protopicia ei saa käyttää auringon valon kanssa samaan aikaan. Iho loisto kunnossa ja protopicia ei tarvitse usein enää laittaa. Auttaa myös minun karseaan ihooni.
Tämä osa lainattua tekstiä:
[/quote]
koska se on alunperin elinsiirtojen hyljintareaktioon kehitetty laake (takrolimus)... Aikuiselle kylla sopii, mutta en usko etta lapselle laitettaisiin kuin aarimmaisessa tilanteessa, jos silloinkaan. Vai onko jollain kokemusta Protopicista lapsella, ja jos, niin missa tilanteessa? Ja Weledan tuotteet ovat muuten hyvia mutta kasvipohjaiset osat saattavat allergisoida (nimim. kokemusta on). Meilla mennaan ihan perusvoiteilla ja kortisonilla lasten osalta, ja osin aikuistenkin.
[/quote]
[/quote]
Todella mielenkiintoinen ketju. Meidän nyt puolitoistavuotiaalta lapselta on alle vuoden iässä tutkittu allergioita (hiukan oli iholehahtelujakin mutta lähinnä mahaoireita silloin. Tuolloin arveltiin lopulta, että kyse oli pitkittyneestä mahataudista ja siitä olen varma, että oikealla mahataudilla mahaoireilu alkoi tai ainakin voimistui koska koko perhe sairasti) mutta ei löydetty, useinhan eivät näy ainakaan noin pienillä kokeissa. Osaako joku sanoa näkyykö yli vuosikkailla vai onko edelleen niin ettei ehkä näy jos saisimme lähetteen uusin veri- ja ihotesteihin?
Meillä ruokavalio on kasvisruokavaliomme vuoksi sellainen, etten voi sitä hirveästi karsia ottamatta mukaan esim. kalan (jota lapsi muutaman kerran mummolassa saanut, muttei kuulu kotona ruokavalioomme), joka taas on puolestaan uusi mahdollinen allergian lähde. Sen vuoksi tuntuu hankalalta ruveta kokeilemaan itse dieettejä. Jos jätän maidon, soijan ja kananmunan esim. pois on ruokavalio jo aika köyhä meidän muutenkin huonosyömäiselle ja edelleen rintaa syövälle lapselle.
Nyt syksystä lähtien lapsen kasvojen iho on mennyt aina vaan punaisemmaksi ja ärtyneemmäksi. Isänsä on atoopikko, jolla on lapsena ollut myös allergioita ja minäkin olen varmaan vanhemmiten atoopikoksi jossain määrin muuttunut (lapsena ei ihon kanssa ole ollut pulmia).
Olen kiinnostunut noista vaihtoehtohoidoista. Vuosikausia meillä jo ollut eko- ja luonnonkosmetiikka tuotteet käytössä esim. shampoo, pesuaineet jne. Lapsen kanssa pärjättiin eka vuosi lähes pelkästään weledan sinkkivoiteella ja jollakin suomalaisen valmistajan pikkusarjan hamppuvoiteella nyt olen laittanut myös bebanthenin salvaa lapsen kasvoihin ja myös perusrasvaa olen ajatellut kokeilla. Öljyt (rypsi, tyrni ja hamppuöljy) ovat meillä käytössä ja maitohappobakteerit myöskin.
Mutta olisiko kellään homeopaattia käyttäneellä suositella jotakin hyvää, jolla kokemusta lapsista Helsingissä siis. Olen itse saanut homeopatiasta kerran apua ja luotan siihen (en oikein itseasiassa tiedä luotanko heidän nappeihinsa mutta jolleivat lääkkeet niin ruokavalio-ohjeet, jotka sain sieltä auttoivat kyllä minua).
Kaiken atopian takana ei kuitenkaan ole allergiaa, joten rasvaa, rasvaa, rasvaa...Kortisonia käytetään yleensä kuureina 1-2 vko ajan 2-3 kertaa päivässä. Muu aika hölvätään perusrasvaa. Meillä Novalan on toiminut toistaiseksi hyvin. Jos kutisee kovasti, lääkäri voi määrätä esim. Zyrteciä. Iltaisin kannattaa suihkuttaa iho puhtaaksi, jolloin rasvanjämät ja lika lähtee pois. Rasva kannattaa levittää hieman kostealle iholle.
Toki olemme edelleen selkeästi atooppisia ja mm. perusrasvaa kuluu. Mutta pahimmat ihottumat asettuivat kyllä, kun allergian aiheuttajat saatiin kiinni.
Itse kärsin vuosikausia teini-iästä eteenpäin aivan turhaan pahoista ihottumista. Kävin opiskeluaikana vihdoin ja viimein kunnolla laajoissa allergiatesteissä. Siellä löytyi vaikka mitä allergian aiheuttajia, mm. erilaisia mausteita. Kun ne jäivät pois, asettui ihokin.
Tosin tietenkin lapsella tämä ei ole noin yksioikoista, koska heillä eivät allergian aiheuttajat välttämättä testeissä näy.
Mutta tosiaan, niin kuin jo ajattelitkin, allergologi auttanee tässä. Tsemppiä etsintöihin!
Meillä saatiin vaan ihan valtavalla rasvauksella. Rasvaa laitetaan "lumiukko"-tekniikalla eli sitä jää osittain kakuiksi siihen ihottuman päälle. Sitten vaan yöpuku tm. 60 asteessa pestävä päälle. Sairaalassa käärivät kuulemma lakanakääreisiin.
Rasvoja kannattaa kokeilla. Meidän esikoisella käytettiin punaista apobasea, mutta ei toimi kuopuksella. hänelle taas toimii Lipolan.
Kasvot ovatkin sitten haastavampi, mitenhän ne kääris?
meillä auttoi luopuminen apteekin perusvoide ja kortisoni kierteestä. Siirryimme luonnonkosmetiikan käyttäjiksi. Sarjat Weleda ja Lavera (ovat luonnonkoskmetiikka sarjoja) auttoivat meillä. Vuosi käytetty luonnonkosmetiikkaa ja ihottuma on TODELLAKIN poissa. Itselläni talvi on yleensä pahin. Olen ihottumassa silmäluomia myöten. Nyt ei tullut pientä kutinaa lukuunottamatta mitään, ei mitään. Kortisonia ei meillä enää käytetä! Se vaan ohentaa ihoa.
Ruokavaliossa kiinnitän huomiota hyvien öljyjen saantiin. Lisään kasviöljyjä kaikkeen maholliseen :) Kosteuttaa ihoa sisältä päin. Oma porkkana allergiakin on vuoden aikana hävinnyt.
En tiedä oliko sattumaa, vai auttoiko luonnonkosmetiikkaan siirtyminen todella näin paljon. Uusin myös perheen pesuaineet: suihkusaippuat, shampoot, pyykinpesuaineet jne.
Suosittelen!
Perusvoide kortisoni kierre on todella inhottava. Ihottumalääkäritkään eivät muuta suosittele kuin kortisonia. Itse kävin aikoinaan talvisin usein valohoidoissa, mutta nyt sitäkään ei tarvinnut.
protopic-nimisellä voiteella saat atooppisen ihon kuriin. Nim. parinkymmenen vuoden jälkeen iho kunnossa oikean tuotteen ansiosta!